Lost Dimension

Deze Lost Dimension is al een tijdje onderweg naar Europa. Hoe hebben wij deze game ervaren?

De wereld wordt aangevallen! Plotseling storten grote steden in en worden er ravages aangericht. Wanneer alle stof en as weggetrokken zijn, staat er plots een mysterieuze toren. De wereld wordt gecontacteerd door een lugubere vijand die de naam The End draagt. Hij wil - zoals je misschien al kan raden - het einde van de wereld, en dit binnen 13 dagen! De VN neemt het zekere voor het onzekere en stuurt vele troepen naar de toren, samen met The Gifted. Dit is een groep van elf die allemaal psychische krachten bezitten.

Plots ontmoeten alle elf elkaar. Zij weten niet wat er gebeurt, hoe ze daar komen en wat er gebeurt is met de rest van de troepen. Eén ding is zeker: zij raken niet zomaar weg uit die vervloekte toren. Dan maakt The End zijn opkomst. Hij vertelt hen dat als zij de wereld willen redden, zij het bovenste niveau van de toren moeten bereiken, en hij laat hen ook weten dat er zich een verrader tussen hen bevindt. Maar is er wel een verrader, of... is er net meer dan één?

Jij speelt Sho, één van de elf begaafden. Naast het volbrengen van de hoofd- en zijmissies, moet je ook op onderzoek gaan wie de verrader is, want The End speelt een sluw spelletje... een dodelijk sluw spelletje...

Het verhaal wordt op verschillende manieren verteld. Zo zijn er tussenfilmpjes, waarvan de kwaliteit te vergelijken is met mangareeksen zoals Gundam Wing. Ook krijgen we de traditionele stills op ons af, die vele dialogen tussen de verschillende personages afbeelden. Deze delen kan je nog het beste vergelijken met een grafische novelle in de stijl van Danganronpa. Sommige delen van het verhaal lopen ook zeer gelijk met deze laatstgenoemde.

De gameplay speelt zich af in twee voorname gebieden: de lobby en het strijdveld.

What Happens In The Lobby Doesn't Stay In The Lobby

Voor (en na) elke queeste die je begint, zitten alle personages in de zogenaamde lobby. Deze dient voor verschillende acties. Zo kan je bijvoorbeeld een praatje slaan met de andere tien Gifted. Er kan een vriendschap ontstaan indien je prefereert om met bepaalde personen te communiceren of op pad te gaan. Deze vriendschap kan belangrijk zijn op het strijdveld. Zo zal iemand waarbij je niet op een goed blaadje staat, je ook minder helpen.

In deze lobby kan je ook nieuw gereedschap, uitrusting en wapens maken door middel van de generator. Hiervoor heb je EN nodig. Wanneer je vijanden verslaat en queesten beëindigt, zal je hiermee beloond worden.

Je kan hier ook de wapens van de groepsleden, uitrusting en zo meer aanpassen, maar ook de skill points verdelen. Deze verdien je wanneer ze voldoende ervaring hebben opgedaan. Zo kan je hun vaardigheden uitdiepen, of versterken, maar kan je er ook nieuwe ontgrendelen. Zo is er een meisje die ernstige vuurschade kan aanrichten aan één vijand, maar met een nieuwe vaardigheid kan zij meerdere vijanden in één beurt belagen.

In het begin van de game kan je het nog niet, maar na het tweede niveau speel je Vision vrij. Het blijkt dat de hoofdrolspeler (jij dus) sommige gedachten van anderen kan oppikken. Hiermee kan hij beter op zoek gaan naar de verrader(s ?) die zich tussen hen bevindt (bevinden).

Ook hier kies je welke missie je aanvangt. Zo zijn er uiteraard de hoofdmissies, maar zijn er ook de zijmissies (of subquests), waarmee je opnieuw ervaring, of enkele leuke items kan verdienen, die je daarna kan uitrusten.

Let's Get This Party Started

Wanneer je je missie gekozen hebt, en vooraleer je je op het strijdveld begeeft, moet je een party kiezen, bestaande uit zes Gifted. De startpositie van jij en je vrienden, alsook die van de vijand worden op een plattegrond weergegeven. Hiermee moet je natuurlijk rekening houden met welk type vijanden je te maken hebt, alsook met de unieke gaven van je partyleden. Geef je de voorkeur aan mêleeschade, of ga je liever van op een afstand te werk? Zijn de vijanden vatbaar voor vuurschade? Hoe kan ik de startpositie in mijn voordeel buigen? Dat zijn de vragen die je je moet stellen vooraleer je effectief aan je missie begint.

Wanneer de missie dan begint, herkennen wij een 'turn-based combat systeem'. Zo moet elk team om beurten bewegen en eventueel aanvallen. Belangrijk om te weten, eerst komen alle leden van het team aan de beurt, daarna alle leden van het vijandelijke team.

De afstand die een personage kan afleggen wordt mooi weergegeven door middel van een cirkel, met als centrum dit personage. De cirkel toont de maximale af te leggen afstand. Bij sommigen is het nodig om zich zeer dicht bij een vijand te bevinden om aan te kunnen vallen, bij anderen mag er wat meer afstand tussen zitten. Uiteraard kunnen zij gebruik maken van de gewone (vuur)wapens, maar ze kunnen ook hun speciale gaven gebruiken. Zo heb je er die vuurschade aanrichten, of die gedeeltes van de vijand kunnen weg teleporteren. Naast deze offensieve aanvallen heb je er natuurlijk ook die de statistieken van anderen kunnen verbeteren, of zijn er die kunnen genezen.

Wanneer je een vijand aanvalt is er ook veel gelegen aan de nabijheid van je teamgenoten. Wanneer je een goede relatie met hen hebt opgebouwd zullen zij, wanneer jij een schot lost, ook mee vuren op de belaagde vijand. Daartegenover staat dan, dat wanneer jij je dicht tegen de vijand bevindt, deze als reactie ook naar jou vuurt, waardoor het kan zijn dat je meer schade krijgt, dan toedient. Ook kan je, nadat je bewogen hebt, je beurt doorgeven aan iemand anders. Dit lijkt op het eerste zicht weinig omvattend, maar wanneer je dit principe correct toepast, kan dit een tactisch overwicht betekenen.

Waar je ook een oog op moet houden tijdens de gevechten zijn drie balkjes. Zo wordt je levensbalk getoond, alsook je GP (die je gebruikt voor je gaven) en een SAN-balk. Deze laatste staat eigenlijk voor 'sanity' of de geestelijke gezondheid. Je verliest SAN wanneer je sommige aanvallen uitvoert en wanneer je schade toegediend krijgt. Wanneer je SAN-balk op 0 komt te staan, gaat het personage in 'overdrive'. Het vult zijn levensbalk opnieuw aan, maar... valt alles en iedereen in zijn omgeving aan, met andere woorden, je hebt hem niet meer in controle en maakt geen onderscheid meer tussen vriend of vijand. Weer kan dit tactisch gebruikt worden, al heb je dan al een groot begrip nodig over het personage, hoeveel SAN hij verliest met welke aanval, en dergelijke meer.

Tutorials

Er moet hier zeker bij vermeld worden dat alles van de gameplay, zowel die van de lobby, als die van de gevechten, haarfijn uitgelegd wordt door middel van de pop-ups die je af en toe krijgt. Je zal je hierdoor ook nooit afvragen voor wat de balken dienen, en hoe je alles moet gebruiken.

Grafisch gezien heeft deze game zijn pieken en zijn dalen. Laten we beginnen met het positieve gedeelte: de tussenfilmpjes. Deze zijn van hoog tekenfilmniveau en volgen de stijlen van de serieuzere mangareeksen (geen buitenproportionele hoofden en dergelijke). Daarnaast heb je de stills, deze zijn van een goed niveau, maar dit zijn niet meer dan stilstaande avatars van de personages. Gelukkig hoef je hier niet steeds op kruisje te duwen, maar kan je door middel van vierkantje alles automatisch laten aflopen. Het slechtste gedeelte van de game zijn de lobby en de omgevingen in het 'combat'-gedeelte. De figuren, zowel vriend als vijand, worden goed weergegeven, maar de contouren, texturen, muren... missen diepgang. Alhoewel deze game gespeeld is op PS3 en we uiteraard al de grafische pracht van de PS4 gewoon zijn, mag dit geen excuus zijn.

Het geluid is voor een Japanse game goed. Geen schreeuwerige tienermeisjes en zo meer, maar Engelstalige stemmen, soms zelfs met een Brits accent, die aangenaam zijn om aan te horen. Van een zeer goede soundtrack kunnen we niet praten, maar hij stoort evenmin.

Niet alleen voor de japanofiel, maar ook de Westerling kan met deze game aan de slag. De game is net Japans genoeg, en net niet, om de meesten te bekoren. Het verhaal is niet zo origineel en als je sommige games hebt gespeeld, voelt het aan alsof je dit al eens gezien hebt. Je krijgt genoeg begeleiding om je alle menuutjes en opties eigen te maken. Je kan de personages voldoende uitrusten, maar ook niet té veel zodat het overzichtelijk blijft. De combat, ondanks het grafische niveau, is aangenaam, en tactisch onderbouwd.

• Combat
  • Tutorials

• Grafisch niveau