11-11: Memories Retold

Afgelopen 11 november was het honderd jaar geleden dat de Eerste Wereldoorlog tot een eind is gekomen, en 11-11: Memories Retold gaat dieper in op die gebeurtenissen. Kan deze 'Point and Click'-game die waanzin van destijds geloofwaardig laten overkomen?

De geteste versie is de PS4 Pro versie.

In 11-11 Memories Retold volgen we twee soldaten in de laatste twee jaar van de Eerste Wereldoorlog. We volgen de jonge Harry uit Toronto, Canada. Hij werkt als fotograaf en is dolverliefd op Julia, het meisje waarmee hij is opgegroeid en de dochter van zijn baas. Deze laatste heeft het niet zo op Harry. Op een dag staat een majoor in zijn zaak die een fotograaf zoekt. De vader van Julia twijfelt geen moment en voor Harry het weet zit hij op de boot richting Europa om te vechten tegen de Duitse overheersing. Vanwege de propaganda die Harry heeft gezien heeft hij er veel zin in. Eens aangekomen in de loopgraven blijkt het rooskleurige beeld dat hij had van de oorlog niet te stroken met de werkelijkheid.

Het andere personage dat in deze game gevolgd wordt is de Duitser Kurt. Hij werkt in een fabriek waar Zeppelins worden gebouwd en zijn zoon Max strijdt in de loopgraven aan het front. Op een dag komt er verontrustend nieuws over de eenheid van Max binnen. Veel van de soldaten, inclusief Max, worden vermist. Kurt twijfelt geen moment en schrijft zich in voor actieve dienst en begint in de loopgraven een zoektocht naar zijn vermiste zoon. De verhaallijn van Kurt laat een mooi verhaal zien van een wanhopige vader op zoek naar zijn vermiste zoon.

11-11 Memories Retold kan je het beste plaatsen in het 'point and click'-genre zoals de games van Telltale Games. Verwacht dus geen oorlogsgame als Call of Duty of Battlefield. Je zal voornamelijk rondlopen in een bepaalde locatie om uit te zoeken met welke personages je een conversatie moet aangaan om verder in het verhaal te komen. Gelukkig kan je hen en andere voorwerpen herkennen door het bijpassende icoontje dat boven hun hoofd zweeft. Daarnaast kun je ook opdrachten krijgen zoals 'maak x aantal foto's van soldaten voor het thuisfront'. Deze aanpak op vlak van gameplay - want puzzelelementen zijn niet aanwezig - past goed bij het verhaal dat men in 11-11 Memories Retold wil vertellen.

Men heeft op grafisch vlak voor een verrassing gezorgd door deze game te visualiseren als een aquarel schilderij. Dit is uniek en zeer geslaagd in samenhang met de muziek in de game. Er is, naast de achtergrondgeluiden die je hoort, bijna geen muziek op de achtergrond. Wanneer er dan toch een muziekje wordt gespeeld dan krijgt de game een magisch moment.

Je moet in de eerste plaats van 'point and  click'-games houden om iets te hebben aan 11-11 Memories Retold, maar los daarvan is deze authentieke oorlogsgame een pareltje in zijn soort. De momenten waarop het grafische gedeelte en de muziek met elkaar samenkomen in een harmonieus geheel, heb je niet meer het idee dat je een game aan het spelen bent maar dat je in het Rijksmuseum in Amsterdam staat weg te dromen bij een geweldig doek.

• Samenkomst van het grafische gedeelte met de muziek
  • Het geweldige verhaal belicht vanuit twee mooie personages

• Weinig "actie" waardoor de game voor de meeste gamers niet aantrekkelijk zal zijn