Suicide Squad: Kill the Justice League

Na enkele vertoningen op het witte doek komt de Suicide Squad ook naar onze console. Wij gingen met het groepje ongeregeld aan de slag!

Deadshot, Harley Quinn, King Shark en Captain Boomerang zijn onder de invloed van Amanda Waller, of beter gezegd de microbom in hun hoofd, onderweg. Eens aangekomen merken ze dat ze in Metropolis zijn: thuis van Superman en locatie van het hoofdkwartier van The Justice League. Dat is meteen ook het startpunt van de groep: ze nemen al snel wat gadgets en gaan naar buiten om te ontdekken dat er een gigantisch buitenaards schip in de lucht rondwaart. Niemand minder dan Brainiac heeft besloten om de Aarde aan zijn collectie toe te voegen.

The Justice League gaat op onderzoek en ze ontdekken al snel The Flash, achternagezeten door Green Lantern, die onder de invloed is van Brainiac. Jullie hebben al snel door dat dit het eerste hoofddoel is van de buitenaardse slechterik: de Justice League hersenspoelen. Wallers opdracht klinkt dan ook snel door jullie oortjes: Kill The Justice League!

Uiteraard doe je dat niet 'heads on', en heb je hulp nodig van nog meer tuig - dat voornamelijk zijn oorsprong vindt in Gotham - die jullie dan rekruteren. Hopelijk zal je dan met hun vaardigheden omtrent het maken van nieuwe werktuigen - lees: wapens - en technologie in staat zijn om personages als Superman, Green Lantern en Batman neer te halen.

Het verhaal is vrij rechtlijnig en je weet wel steeds ongeveer wat je te wachten staat. Naast het hoofddoel van de missies, het doden van elk lid van de gehersenspoelde Justice League, moet je wel af en toe een soort verplichte zijmissie doen, om op die manier de nodige skills en werktuigen te bemachtigen om er zelfs maar over na te denken om het op te nemen tegen slechts één van de machtigste helden op deze Aarde.

Deze game kan je tot met vier online spelen. Elk van hen neemt één van de personages in, met de loadout die zij zelf vergaard hebben tijdens hun speelsessies. Het spel is ook prima alleen te spelen. De andere drie worden dan bots, en die bots doen ook effectief mee met de missie. Ze staan dus niet alleen naar jou te kijken hoe jij alientuig afknalt, maar helpen ook effectief.

In Metropolis zal je veel van dat tuig tegenkomen. Niet alleen op de straten, maar ook op de toppen van de wolkenkrabbers. Veelal kan je hen gewoon omver knallen, maar het mag gezegd worden dat deze patrouilles heel veel voorkomen. Elk lid van de Suicide Squad heeft ook zijn eigen manier om te reizen. King Shark heeft het vooral van zijn eigen kracht en kan hoog springen en dashen in de lucht, terwijl Deadshot liever gebruik maakt van zijn kapotte jetpack. De manier van het vergaren van bijvoorbeeld een boost voor je schild tijdens het vechten is ook uniek. Vergeet die headshots maar Deadshot, je mikt liever naar de knieën. Eens ze voldoende schade hebben gekregen, kan je hen 'melee' aanvallen. Melee staat tussen aanhalingstekens, omdat dit bij sommige leden van de Suicide Squad betekent 'van dicht neerknallen'. Eens de vijanden blauw beginnen gloeien, kan je hen dus aanvallen, waardoor zij boosts voor schilden laten vallen, dat je dan weer automatisch opraapt. Opgelet: dit is geen gimmick, maar is broodnodig om de missies tot een goed einde te brengen.

An sich is de missiestructuur ook steeds dezelfde: vind je weg doorheen vijanden, activeer iets, en knal nog een hoop vijanden af, met eventueel een soort eindbaas van die missie. Van die vijanden, en die missies, word je beloond met XP, grondstoffen en eventueel nieuwe uitrusting. Op die manier kan je een beter schild krijgen, betere wapens en dergelijke meer. Eén van de eerste nieuwe 'rekruten' die bij je - niet vrijwillig - aansluit is niemand minder dan wapensmid Penguin. Hij is één van de personen waar je je vergaarde grondstoffen aan kwijt kan om zo nieuwe uitrusting te bouwen. Bij tijd en stond komt er wel een nieuwe rekruut op je pad, die iets nieuw aanbiedt om te gebruiken of te activeren.

Bij sommige missies word je aangeraden om die te spelen met een specifiek personage, die dan meer schade berokkend en meer XP verdient. Op zich geen slechte insteek om zo met elk personage te spelen en om ze op dezelfde manier op te waarderen. Het spijtige hieraan is dat elk lid zich toch wel wat anders laat besturen, vooral als het gaat over het 'reisgedeelte'. Als je hierop ingaat is de besturing steeds opnieuw even zoeken, tegenover dat wanneer je gewoon altijd met dezelfde kerel, of vrouw, speelt. De vergaarde XP is ook niet gedeeld. Dit betekent dat je iedereen apart moet opwaarderen, dit met de nodige tijd en grinden. Er zijn ook drie skilltrees tot je ter beschikking, maar je kan ook zelf niet kiezen waar je je skillpunten mag aan wijten. Dat kiest Hack namelijk voor je. In het begin dacht ik dat je steeds het eerste slot van de skilltrees moest vrijspelen om daarna zelf te kiezen, maar dat is jammer genoeg niet zo. Je zal deze trees ook samen, geleidelijk aan, moeten ontgrendelen. Misschien een manier om een bepaalde speelstijl niet in de kijker te zetten, maar een gevoel van vrijheid krijg je hier niet mee.

We konden onze gamegerelateerde socials niet openen zonder de kritiek te moeten aanschouwen die de game kreeg. Die werd overigens dikwijls vergeleken met de Arkham reeks van de vorige generatie(s). Als we echt de puntjes op de i willen zetten, moeten we ons wel aansluiten bij die mening. We zijn bijna tien jaar verder, een krachtige brok hardware, en toch zijn die graphics niet beter. Akkoord, maar we spreken dan ook over een andere game (single player VS multiplayer) en de tekenstijl is toch wat anders. Deze game heeft een eerder kleurig, cartoonesk uiterlijk, terwijl Batman steeds rondwaart in de donkere krochten van Gotham. Is dit dan een vrijgeleide, of een goed excuus? Nee, zover willen we het ook niet drijven. We mogen natuurlijk ook niet overdrijven: de beelden van deze game zijn nog steeds goed, en we hebben geen glitches of framedrops ervaren, maar ze mochten, gezien de huidige generatie en de vooruitgangen als je links en rechts kijkt, ook wel beter zijn. Het haalt het onderste van onze PS5 niet uit de kan. Daarnaast mogen we zeggen dat de voicecast en de humoristische dialogen - vooral van King Shark - goed uitgewerkt zijn.

Suicide Squad: Kill the Justice League is een spel dat je het liefst speelt met je onlinevrienden. Er zijn wel voldoende lobby's om ergens aan te sluiten, maar je kan het spel eigenlijk evengoed alleen spelen. We raden wel aan om je favoriete slechterik eruit te kiezen en met die aan de slag te gaan. Qua verhaal moet je niet te veel verwachten en de gameplay is vrij middelmatig: knallen à volonté. Jammer is het ontnomen gevoel van vrijheid wanneer je een personage een skillpunt wil toekennen en verwacht ook niet de grafische kracht van de Arkham-reeks, maar eerder een cartooneske interpretatie van Metropolis.

• DC-universum
  • Gebruik van humor

• Is op elk vlak middelmatig