The Council - Complete Edition

The Council is tegenwoordig beschikbaar als een complete editie van maar liefst vijf episodes waarin hoofdpersonage Louis het lot van zijn moeder onderzoekt. Zoek jij met hem mee?

Louis de Richet en diens moeder, Sarah, bevinden zich in een hachelijke situatie. Ze worden gefolterd door ene Von Borchert, die de locatie van een specifiek boek wil weten. Gelukkig zijn Louis en Sarah in staat om zich te bevrijden. Louis vraagt zijn moeder, die het hoofd is van de Franse afdeling van de Order, wat er allemaal aan de hand is. Jammer genoeg krijgt hij geen antwoorden van Sarah.

Enkele weken later arriveert Louis op een vreemd eiland, dat veel weg heeft van een groot rotsblok in de zee. Zijn moeder is daar vermist geraakt. De gastheer, Lord Mortimer, heeft allerlei extravagante en politiek belangrijke personen uitgenodigd op zijn landgoed, waaronder George Washington, de jonge luitenant Napoleon Bonaparte, Jacques Péru. Louis, onder de indruk door het aanwezige gezelschap, gaat op zoek naar zijn moeder.

Louis leert doorheen het verhaal vele geheimen kennen van de mensen die de middeleeuwse geschiedenis hebben gevormd, maar de meest geheimzinnige is wel de gastheer, Lord Mortimer. Wat er gebeurd is met Louis' moeder, wat de geschiedkundige figuren allen gemeenschappelijk hebben, en de vele geheimen van de gastheer, ontdek je in deze The Council.

In het begin van het spel moet je de keuze maken welk beroep Louis heeft. Is hij een diplomaat, een occulte wetenschapper, of een detective? Je keuze bepaalt welke vaardigheden je reeds in het begin van het spel vrijspeelt. Geen vrees, de andere vaardigheden blijven tot jou ter beschikking, hetzij voor een hoger prijs.

Louis moet doorheen het spel beslissingen en keuzes maken in de vorm van dialogen. Alle personages hebben zwaktes, maar ook sterktes. De zwaktes - bijvoorbeeld het aspect 'Logica' - kan je gebruiken om iemand te beïnvloeden, of die kan daar net immuun tegen zijn, waardoor jouw repliek nutteloos wordt, en misschien zelfs nefast wordt in de toekomst. Louis heeft een bepaald aantal 'Effort'-punten. Dit is de moeite die hij stopt in het knoeien met sloten of het bemachtigen van voorwerpen, of de moeite die hij stopt in dialoogopties. Om die dialoogopties toegankelijk te maken moet hij die weliswaar eerst vrijgespeeld hebben. Na het voltooien van elk hoofdstuk krijg je ook punten toegekend. Heb je er voldoende, dan stijg je in level en kan je bepaalde vaardigheden vrijspelen, of kan je de 'Effort'-kost ervan verminderen. Vind je het bijvoorbeeld nuttig om wat meer etiquette voor te leggen, of wil je eerder die vreemde talen ontcijferen, dan kan je dat doen in dit menu.

Niet alleen je vaardigheden kunnen stijgen, maar in en rond het landgoed zijn ook vele voorwerpen verstopt, met boeken als belangrijkste verzamelobject. Louis leest graag, en na elk hoofdstuk kan je ook kiezen welke boeken hij leest. Opnieuw werkt dit zoals het levelsysteem waarbij Louis bepaalde vaardigheden kan bijschaven.

In de vele locaties zijn ook drankjes verstopt. Deze drankjes komen voor in vier vormen: degene die Effort aanvullen, degene die je zwaktes en sterktes tonen tijdens dialogen, eentje waarbij je geen Effort-punten moet spenderen aan de volgende actie, en eentje die negatieve kwalen geneest.

Naast de dialogen die je voert zal je ook je weg moeten vinden door het oplossen van puzzels. Meestal kan je hiervoor wel een drankje gebruiken, of je Effort-punten gebruiken om enige voortgang te boeken, of hints te krijgen. Toch ben je beter dat je er tijd voor neemt, de omgeving doorzoekt en je grijze massa aan het werk zet, want soms kunnen die schaarse drankjes je uit penibele situaties helpen.

Het grafisch aspect is het minste in deze game. Texturen die af en toe door elkaar lopen en de iets te strakke gezichten zijn niet meer van deze tijd. Een pluspunt gaat wel naar het stemmenwerk, want één van de belangrijkste aspecten in de game zijn de vele dialogen, en daar kunnen we niet veel opmerkingen over maken. Wanneer het spannend wordt, ondersteunt een dreigend deuntje de scène.

The Council is een zeer vermakelijke game, die een verhaal schitterend neerzet en dat je doet smachten naar het vervolg. Elke episode duurt een drie à vier uur, waardoor je je zeker niet bestolen voelt. De vele opties die je kan nemen doorheen het spel vergroten ook nog eens de herspeelbaarheid. Al bij al is The Council een goede game die je warm kan houden tijdens de winterse dagen.

• Zeer goed verhaal
  • Zeer goede gameplay

• De grafische kwaliteit is minder