Mutant Year Zero: Road to Eden

Mutant Year Zero was destijds een populaire RPG. Hoe is zijn ontvangst op het digitale platform?

Mutant Year Zero was in de jaren ‘70 en ‘80 een rollenspel, vergelijkbaar met Dungeons and Dragons, dat vooral veel bekendheid genoot in Zweden. De setting van de huidige versie is een verdorven plaats in de verre toekomst, waar de mensheid het uiteraard verkorven heeft, en waar een hoop straling op de planeet is losgelaten.

We ontmoeten Bormin en Dux, geen lukrake namen aangezien het over een uit de kluiten gewassen mens-zwijn en een menselijke eend gaat. Zij zijn stalkers. Dat wil niet zeggen dat ze allebei gedurig andere individuen achtervolgen. Ze zijn verzamelaars die op zoek gaan naar bepaalde grondstoffen en voorwerpen in de oude, vernielde wereld, en brengen die naar de Ark, één van de laatste vestingen van de beschaving. Met beschaving bedoelen we wel degelijk beschaafde wezens, want de regionen lopen vol mutanten en robotten die een kink in de kabel hebben.

Bormin en Dux lopen in het begin van hun verhaal Selma tegen het lijf. Samen gaan zij, onder leiding van de Elder, op zoek naar Hammon, die een missie leidde met een groep stalkers, maar van de radar verdwenen is.

De gameplay kan je opdelen in drie delen: verkenning, gevechten en de acties die je in de basis kan ondernemen.

Het verkennen doe je met je team stalkers, op zoek naar scrap (de valuta in het spel), nieuwe uitrusting, of vermiste personen - of vijanden. Meestal stuit je op een hoop vijanden, die je dan best zo efficiënt mogelijk omlegt. Tijdens het verkennen kan je gebruik maken van een zoeklicht, dat de duisternis, of de mist verdrijft, waardoor je zichtbaarheid verhoogt. Je valt dan natuurlijk ook een pak sneller op.

Wanneer je opvalt (gezien of gehoord wordt) start het vechtgedeelte. De gevechten zijn niet van de poes, zelfs niet op de makkelijkste moeilijkheidsgraad - die de naam ‘Normal’ meekrijgt. Het is beter om af en toe te wachten tot een vijand zich afzondert om deze dan te overvallen. Dan begint het vechtgedeelte, en op zich is dat een vrij eenvoudig, doch krachtig systeem. Je krijgt twee actiepunten, ofwel beweeg je tweemaal, ofwel beweeg je en val je aan. Als je direct aanvalt, wordt jouw beurt onmiddellijk beëindigt. De gevechten zijn turn-based: eerst komen al de teamleden aan bod, daarna al de gewaarschuwde vijanden. Slaag je erin om die ene geïsoleerde vijand in één ronde om te leggen, dan kan die de anderen niet waarschuwen. Slaag je daar niet in, dan kom je waarschijnlijk tegenover een overmacht te staan. Je leest het goed, als je rechtstreeks de vijand aanvalt, zal je team snel het loodje leggen. Tijdens je aanval kan je gebruik maken van verschillende wapens, maar ook van verschillende vaardigheden die je al vrijgespeeld hebt. Wanneer je een vaardigheid gebruikt, kan je die meestal niet onmiddellijk opnieuw gebruiken, want je moet een aantal vijanden doden vooraleer die weer opgeladen is. Het brengt veel voldoening wanneer je de juiste combinatie aanvallen/vaardigheden uitvoert, en als je op efficiënte wijze je vijanden omlegt.

Hoe meer veldslagen je wint, hoe beter je wordt - uiteraard. Wanneer je voldoende gevochten hebt, zal je ook stijgen in level, waardoor je mutatiepunten krijgt. Je kan er dan voor kiezen om bepaalde mutaties (lees: vaardigheden) te ontgrendelen.

Tussen de missies kan je handig teleporteren naar de Ark, om je voorraad aan te vullen. Hier kan je zeldzame voorwerpen uit de Oude Wereld inruilen om voordelen vrij te spelen, kan je jouw scrap gebruiken om granaten of medicijnkistjes te kopen, en kan je wapenonderdelen gebruiken om je wapens op te waarderen. Hier kan je ook bepaalde uitrusting zoals vizieren en dergelijke uitrusten op je wapens. Gelukkig kan je door middel van het ‘fast travel’-systeem snel afgezet worden waar je net een nieuw gebied ontdekt hebt.

Op audiovisueel vlak worden we zeker niet tekort gedaan. Het verhaal wordt uit de doeken gedaan met behulp van mooie stilstaande beelden, die je toch een bepaalde indruk geven van de wereld in de verre toekomst. Het menu en de Ark, die dienst doet als thuishaven, worden eenvoudig, maar efficiënt weergegeven. Tijdens het eigenlijk verkennen en tijdens het vechten krijgen we een gedetailleerd topdown view, zoals we dat gewend zijn van dit type spel. Een genot voor het oor zijn bovendien de vele gesprekken tussen de teamleden. Zo wordt een speelhuisje op een speelterrein al snel een huis voor kleine mensen, want in de toekomst heeft men geen weet meer waarvoor bepaalde hedendaagse voorwerpen dienen.

Mutant Year Zero: Road to Eden is één van de betere games in zijn genre van de laatste maanden. Niet alleen op narratief, maar ook op vlak van gameplay scoort de game zeer goed. Wat misschien voor sommigen een doorn in het oog is, is de hoge moeilijkheidsgraad, maar daar hebben we maar één oplossing voor: beter worden.

• Strategiespel met een verhaal
  • Je moet eerst goed nadenken vooraleer aan te vallen

• Misschien te hoge moeilijkheidsgraad