Darius Cozmic Collection Arcade

Darius, behorende tot het rijtje van games die je toch ooit eens in je leven moet hebben gespeeld, maakt zijn herintrede op de PS4. Een geslaagde port?

Ettelijke jaren geleden, toen arcadehallen nog verkozen werden boven gamen in de woonkamer, wist het Japanse bedrijf Taito met Darius op de proppen te komen. Deze shoot ‘em up (oftewel ‘horizontal scrolling shooter’ genaamd) genoot van maar liefst drie beeldschermen en gaf spelers een verrassend leuk gevoel. Dit effect wist de tand des tijds niet volledig te overleven, wat niet geheel onverwachts is, maar gelukkig weet verzamelbundel Darius Cozmic Collection Arcade op genoeg manieren te overtuigen.

Als eerste vinden we meerdere versies van Darius in de collectie terug. Niet alleen Darius, Darius II en Darius Gaiden zijn van de partij, maar ook hun varianten. Wie immers niet op de hoogte was de geschiedenis van deze retrogames, zou bijna vergeten dat er een verschil zit tussen de originele Japanse titels en diegene bestemd voor de Westerse markt. De verschillende versies onderscheiden zich vooral in moeilijkheidsgraad, eindbazen, bepaalde levels en uiteraard ook tekst. Er staat je dus een pittige uitdaging te wachten, vooral als je weet dat de eerste Darius geen pretje om te spelen is vergeleken met Darius Gaiden. Gelukkig zijn de ports voorzien van een oneindig aantal retry’s en hoeft een game-over niet meteen het einde te betekenen.

Er is een poging ondernomen om in de Darius Cozmic Collection Arcade een overzichtig menu te integreren waarbij je keurig tussen de verschillende titels kan kiezen en high-scores kan raadplegen en bijhouden. Op vlak van graphics en geluid is de tijd duidelijk blijven stilstaan en krijgen we hetgeen te spelen dat jaren geleden in de arcadehallen terug te vinden was.

Met zijn rijke geschiedenis aan titels is Darius Cozmic Collection Arcade een collectie die we vooral fans en shoot ‘em up-liefhebbers kunnen aanraden, al is het prijskaartje van 40 euro wel een doorn in het oog.

• Verschillende Darius-variaties
  • Darius Gaiden blijft een van de beste in het genre

• Hoog prijskaartje