Mafia II Definitive Edition

Met de aankondiging van de Mafia Trilogy werden Mafia II en III geupscaled. Hierbij kwam er een Definitive Edition van Mafia II naar onze PS4. Hoe verging het onze vriend Vito Scaletta deze keer?

Voor de Tweede Wereldoorlog kende Amerika een migratiegolf, vooral van Italianen, die de droom van het beloofde land zochten. Velen vonden die droom echter niet en gingen gebukt onder armoede, zwaar werk en daarbij horend uiteraard alcoholisme. Zo verging het ook bij het gezin van de jonge Vito Scaletta, wiens vader een vroege dood kende. Vito ziet het leven in armoede niet goed zitten en besluit dan maar als kleinschalige dief, samen met vriend Joe zijn inkomsten te 'verdienen'. Het duurt niet lang of het onervaren duo wordt geklist, waarbij enkel Vito opgepakt wordt. Hij mag kiezen: helpen aan het front in Italië of in de bajes belanden. Logischerwijze kiest hij voor optie a.

Nadat Vito neergeschoten wordt en terugkeert naar huis, ontmoet hij zijn oude vriend Joe. Blijkbaar heeft die het allemaal goed geregeld en hij blijkt de spreekwoordelijke ladder te beklimmen in de maffia. Vito wil uiteraard een graantje meepikken, mede door de opgebouwde schulden van zijn vader, en van het één val je uiteraard in het ander.

Het verhaal spreidt zich over een tiental jaar waarin Vito meerdere malen wordt opgepakt en door allerlei gebeurtenissen contacten legt in de hoogste kringen van de maffia. Hoe het hem vergaat, ondervind je beter zelf.

Wanneer ik Mafia II voor de eerste maal op de PS3 speelde, leek dit wel een mafia-remake van een spelletje dat me wel bekend leek: GTA. Toch krijg je in Mafia eerder de illusie te spelen in een open wereld, terwijl het spel eigenlijk zeer lineair is. En daar is overigens niets mis mee. In Mafia zal je wagens besturen om van punt A naar punt B te gaan, en veelal vijanden, zoals andere maffialeden, politie, en dergelijke meer omleggen terwijl je dekking zoekt. Veel meer dan dit omvat de gameplay niet.

Eerlijk is eerlijk, bij de opwaardering naar onze PS4 zien we weinig verschil met het origineel - dat in zijn tijd trouwens uitblonk. De muziek van toen is ook weer terug te horen op de radio, al zijn we hetzelfde liedje na enkele malen spelen wel beu en zijn we blij dat we de zender kunnen veranderen. We moeten erbij vermelden dat de game zeer onderhevig is aan framedrops, en dat op onze PRO. Dit zijn dingen die eigenlijk niet meer mogen gebeuren.

Mafia II legt, zoals geweten, de nadruk op het verhalend aspect. De gameplay voelt meestal hetzelfde aan, gelukkig wordt er aan het spel niet ellenlang gebreid zodat de speelduur net voldoende is (12-15 uur). Heb je het spel al gespeeld op de PS3, dan is er weinig reden, behalve nostalgie, om die ook voor PS4 aan te schaffen.

• Zeer goed verhaal
  • Nostalgie

• Framedrops