The Sly Trilogy

Sony brengt in samenwerking met Sanzaru Games de drie Sly Cooper klassiekers naar de VITA. Oorspronkelijk werden deze games ontwikkeld door Sucker Punch, maar Sanzaru Games giet ze voor ons in een HD-jasje met verbeterde controls, afgestemd op de VITA. The Sly Trilogy geeft je drie games voor de prijs van één.



Sly Raccoon


Verhaal
Sly Cooper verloor zijn ouders op erg jonge leeftijd.  The Fiendish Five, onder leiding van Clockwerk, hebben Sly zijn ouders vermoord om hun boek, The Thievius Raccoonus, te stelen. Dat boek maakt al jarenlang deel uit van de Cooper familie. Het bevat alle geheimen en steelvaardigheden die de familie over de jaren heen verzameld heeft. Sly wordt als kind opgevangen in een weeshuis, waar hij Bentley en Murray leert kennen. Het trio worden dikke vrienden en gaan al snel de criminele wereld in. Sly wil de familietraditie voortzetten en The Thievius Raccoonus terug stelen van The Fiendish Five. Als boef moet je niet alleen opletten voor andere gangsters, maar ook voor de politie. Zo zit Carmelita Fox Sly al een tijdje op de hielen.



Het verhaal van Sly Raccoon start misschien wat drastisch voor een spel voor kinderen, maar eenmaal Sly zijn ouders dood zijn, vlakt het verhaal wat af en zijn er niet echt hoogte- of dieptepunten. Wat wel jammer was, dat het verhaal vaak onderbroken werd door verplichte mini-games die weinig tot niets aan het verhaal toevoegden. Zo snap ik niet wat het nut is om 50 kippen dood te meppen binnen een bepaalde tijd.



Gameplay
Voor deze trilogie is de besturing aangepast om degelijk samen te werken met de VITA. Zo kan je de Binocucom oproepen door op het voorste scherm te tikken. Als je deze achteraan je VITA aanraakt, zie je hoeveel muntjes en flessen je al verzameld hebt. Jammer genoeg werk de andere besturing besturing niet altijd even goed. Vaak reageerde het spel niet of te laat op commando's, zoals springen (x) of vastgrijpen (o). Ook springt Sly regelmatig in een willekeurige richting, als hij aan een haak of paal hangt, waardoor je onnodig een leven verliest.

Sly Raccoon werkt met een klassiek systeem. Je begint met 5 levens en kan in de verschillende missies extra levens verdienen. Als je levens op zijn, moet je de missie volledig opnieuw beginnen. Sly legt het loodje al na één rake klap, tenzij je een hoefijzer vindt of 100 muntjes verzameld hebt, dan kan je een extra slag verdragen. Dit klassieke systeem werkt goed bij echte platform games zoals Super Mario (op NES), maar bij Sly is dit echter een ander verhaal. Door de gebrekkige controls en stroeve camera verlies je vaak onterecht een leven.

Je kan Sly Raccoon natuurlijk geen echt 3D platformer noemen, maar wat is het dan wel? Het merendeel van de missies bestaat uit het acrobatisch heen en weer springen op verschillende platformen tot je het einde bereikt hebt. Om hier wat afwisseling in te brengen, besloot Sucker Punch in iedere wereld enkele mini-games te stoppen. Zo zal je enkele keren met Murray een race moeten winnen. Sly gaat kippen doodmeppen of met een jetsky fakkels in brand steken. En dan heb je nog het computer-hacking-mini-game van Bentley. Om een computer te hacken start Bentley een Asteroids-achtige game op. Jammer genoeg zijn deze mini-games verplicht en is de besturing hier ook allesbehalve.



Graphics & Sound
Sly Raccoon verscheen het eerst in 2002 op de PS2. In 2011 werd het spel al in een HD collectie aangeboden voor PS3. Drie jaar later verschijnt dezelfde HD remake collectie ook voor de VITA. De oppoetsbeurt ziet er hier en daar wel goed uit, maar het spel ziet er nog altijd verouderd uit. De geluidseffecten zijn niet echt denderend, achtergrondmuziek is repetitief en de lip synch zit er meer naast dan op.

Het eigenlijke spel is opgewaardeerd naar een hogere resolutie die er degelijk uitziet op een VITA scherm. Enkel de tussenfilmpjes zijn ze vergeten om te zetten. Deze draaien nog een 4:3 ratio en zien er enorm blokkerig uit.  



Duur
Ondanks dat Sly Raccoon de kortste game van het drieluik is, zit de duur bij deze game juist goed. Het verhaal bestaat uit vijf werelddelen. Ieder werelddeel bezorgt je een onderdeel van het boek, The Thievius Raccoonus, en speel je uit op één tot twee uur. Hierdoor is het spel niet langdradig en houdt het er een goed tempo op na. Enige replay waarde moet je niet echt gaan zoeken, tenzij je alle flessen wil verzamelen. Die flessen bevatten aanwijzingen waarmee je in ieder level een kluis kan openen. In die kluis vind je een extra pagina van je boek met een nieuwe move of nog iets anders.



VerhaalGameplayGrafischGeluidDuurTotaal
7453.5753


Sly 2: Band of Thieves


Verhaal
Ondanks dat je de mechanische vogel, Clockwork, verslagen had in deel één van de trilogie, zijn de verschillende onderdelen gestolen door The Klaww Gang. Sly en zijn bende doen er alles aan om de onderdelen te verzamelen, om ze daarna te vernietigen. De drie gangsters vinden het blijkbaar logischer om eerste alle onderdelen te verzamelen en ze pas daarna te vernietigen. Rara wat gaat er gebeuren als je alle onderdelen verzamelt hebt? Spoiler: Je zal voor een tweede keer het gevecht met een Clockwork variant mogen aangaan.

Ook in Band of Thieves zit de politie je op de hielen. Deze keer is Carmelita Fox niet alleen, maar werkt ze samen met Constable Neyla. Neyla werkt vooral als undercover agent en zorgt halfweg het verhaal voor een niet erg verrassende plot-twist. Het verhaal van Sly 2 heeft iets meer voeten in de aarde dan de vorige, maar is onnodig langdradig en erg voorspelbaar.



Gameplay
Waar Sly Raccoon meer een platformer was, gaat Sly 2 een compleet andere richting uit. Sucker Punch experimenteert meer met het open-wereld aspect en geeft de speler meer gevoel van vrijheid. Bij iedere episode kom je terecht in een andere wereld, die je volledig kan verkennen. Je start in een safehouse waar je kan kiezen met wie je speelt. In Band of Thieves kan je met de drie bendeleden spelen. Sly is nog steeds acrobatisch en kan overal op springen, Bentley moet het hebben van zijn technische snufjes en Murray is de lompe bruut.

Het idee van een open wereld is goed, alleen is dit open gevoel snel weg zodra je merkt dat alle missies verplicht zijn en dat deze zowat het enige zijn wat je kan doen in deze open wereld. Je vervalt al snel in hetzelfde stramien, ga naar de safehouse, kies het juiste personage, ga op zoek naar de missie, speel de missie, keer terug naar de safehouse. Dit alles maakt het geheel langdradig en saai.

Ook de mini-games zijn terug van de partij, meer en nog steeds vervelend. Eén op drie missies is een mini-game, die weinig met een platform game te maken hebben. Ik heb geen probleem met variatie in de vorm van mini-games in een spel, maar maak deze dan optioneel.




Graphics & Sound
Sly 2: Band of Thieves verscheen het eerste als PlayStation 2 game in 2004. In 2011 zat ook deze game in dezelfde HD collectie als Sly Raccoon op PS3 en 2014 op de VITA collectie. Grafisch geldt hetzelfde als bij het vorige spel, de HD upgrade is aanwezig in het spel, maar de tussenfilmpjes zijn opnieuw van minderwaardige kwaliteit.

Het geluid is wel aan de beterhand. De geluidseffecten zijn beter en de achtergrondmuziek past beter in het geheel. Alleen klopt de lipsync weer niet.



Duur
De tweede Sly Cooper game bestaat uit acht verschillende episodes. Door de langdradige manier van missies starten, moet je per episode een goede 3 tot 5 uur rekenen. In totaal ben je dus 24 tot 40 uur bezig met Sly 2. Dit is een stevig aantal uren voor een platformer, alleen jammer dat dit op een verkeerde manier bereikt wordt.

VerhaalGameplayGrafischGeluidDuurTotaal
76.55.566.563


Sly 3: Honor Among Thieves


Verhaal
Sly en Bentley hebben de kluis gevonden van de familie Cooper en willen deze open krijgen. Jammer genoeg heeft Dr. M zich het eiland, waar de kluis zich bevindt, toegeëigend. Dr. M is een snode baviaan die ook de inhoud van de Cooper kluis wil stelen. Om deze klus te klaren moet het team uitbreiden, maar eerst moeten ze Murray terug overtuigen om geweld te gebruiken. Door zijn fout raakte Bentley in een rolstoel terecht (einde van Sly 2). Vanaf die dag heeft hij gezworen geen geweld meer te gebruiken. Sly 3 wordt gespreid over 6 verschillende episodes waarin je nieuwe leden moet overtuigen om je team te vervoegen. Bijna iedere episode brengt een nieuw speelbaar personage met zich mee.



Naar het einde toe zal je team vier nieuwe leden bevatten, maar zal je ook regelmatig met Inspector Carmelita Fox kunnen spelen. De nieuwe leden zijn The Guru, Penelope de muis, en ook twee oude bekende Dimitri van Sly 2 en de Panda King van Sly Raccoon. De Guru heeft voodoo krachten waarmee hij vijanden kan overnemen en besturen. Penelope kan net als Bentley goed overweg met RC auto's en vliegtuigen, Dimitri kan goed zwemmen en is vooral nuttig onder water en de Panda King is meester in explosieven.

Het verhaal van Honor Among Thieves wist mij het minste van de drie te boeien. Er wordt te vaak van de hak op te tak gesprongen en door het constant switchen van speelbaar personage verlies je de connectie met het hoofdpersonage Sly. Op een gegeven moment is trop te veel en te veel is Sly 3: Honor Among Thieves. Er zijn te veel mini-games, te veel speelbare personages en te veel repetitieve missies.

Een nieuwe toevoeging in Sly 3 zijn de gesprekskeuzes. Om de nieuwe leden te overtuigen moet je bepaalde keuzes maken in het gesprek. Uiteindelijk komt het erop neer om de juiste zin te kiezen zodat je gesprekspartner instemt op het verzoek. Als je een verkeerde zin kiest, krijg je andere opties te zien om hem te overtuigen. Hoe meer verkeerde keuzes je maakt, hoe langer het gesprek duurt.



Gameplay
Van het platform element blijft in Sly 3 niet veel meer over. Twee op drie missies zijn mini-games en deze keer zijn ze nog repetitiever. Het merendeel van het spel zal je ook niet met Sly spelen, maar eerder met Bentley, Murray of één van de vijf andere speelbare personages. Sly beweegt goed en reageert beter in vergelijking met de voorbije twee games, hoewel hij op sommige momenten toch een steek laat vallen.

De andere personages zijn niet echt leuk om mee te spelen. Enkel Bentley vond ik aangenaam spelen, zijn rolstoel met de nodige upgrades zijn goed uitgewerkt. Alleen jammer dat zijn hacking games ook terug zijn. Carmelita Fox bestuur je als een 3rd person shooter, maar dan met slechte besturing. Penelope bestuurt voornamelijk RC auto's en vliegtuigen. De besturing hiervan is nog steeds even rampzalig als in de voorbije Sly Cooper games. Murray is nog steeds de lompe bruut en gaat graag in gevecht met de andere criminelen. The Guru is één van de minst leuke personages om mee te spelen. Hij kan alleen in een stok of een steen veranderen als vermoming of hij kan vijanden overnemen en besturen. Iedere missie met The Guru vervalt steeds in hetzelfde patroon; neem vier vijanden over en laat hen iets vernietigen door er tegenaan te lopen.





Graphics & Sound
Grafisch is dit de beste game van de drie. De HD upgrade is redelijk goed gelukt, maar toch toont het spel nog steeds zijn leeftijd. Sly zelf ziet er degelijk uit, zijn animaties zijn mooi afgewerkt. Sommige vijanden zien er dan weer hoekig en oudbollig uit. Ook de tussenfilmpjes zijn weer van mindere kwaliteit waardoor het geheel toch wat minder mooi aanvoelt. De camera werkt meestal goed mee, enkel kan je in sommige missies de camerahoek niet aanpassen. Hierdoor werd je buiten beeld aangevallen en kan je de aanvallen niet ontwijken.

Qua geluid scoort Sly 3 ook beter. De achtergrondmuziek is passend, de stemmen van de personages zijn gemiddeld, maar ook hier klopt de lipsync niet.




Duur
Met 6 verschillende episodes en ongeveer 3 tot 5 uur per episode ben je 18 tot 30 uur zoet met Sly 3. De overdaad aan verplichte mini-games en het repetitieve karakter van zowat alle missies verlengen de duur op een verkeerde manier. Na episode 2 was het plezier al ver te zoeken bij mij. Sly 3 biedt wel enige replay waarde, zo speel je de schattenjacht missies vrij op het einde van het spel. Alhoewel ik mezelf deze Sly geen tweede keer zie opstarten.



VerhaalGameplayGrafischGeluidDuurTotaal
6667662


Conclusie


The Sly Trilogy brengt drie klassiekers van het PS2 tijdperk naar de VITA in een HD jasje. Naast de HD remake introduceert het drieluik ook nog trophies. In mijn ogen zijn dit de twee enige pluspunten van Sly Cooper. De reeks viert ondertussen zijn tienjarig bestaan en dat merk je enorm als je The Sly Trilogy echt gespeeld hebt. De trilogie krijgt van mij een score net boven het gemiddelde, meer moet je ook niet verwachten van deze PS2 games in 2014.

Heb je goede herinneringen aan Sly Cooper op je PS2? Houden zo en laat deze links liggen. Mocht je een echte trophy hunter zijn, dan kan je hem misschien nog in huis halen. Voor de prijs van één game, krijg je drie platina. Heb je The Sly Collection digitaal gekocht op PS3, dan je kan deze zelfs gratis downloaden voor je VITA. Alleen zit er geen cross-save functionaliteit in, dus moet je alle drie de verhalen nog eens opnieuw meemaken.



Pluspunten


  • Je krijgt drie platina voor de prijs van één
  • Trophies zijn apart voor VITA
  • De HD port is goed gelukt


Minpunten


  • Ondermaatse besturing
  • Vervelende camera
  • Verzameling repetitieve mini-games
  • Geluid in het algemeen
  • Kunstmatig hoog houden van de speelduur
  • Sly 3 moet je downloaden, ook al koop je de retail game




Reviewer: xXiNiXx

Score

Verhaal
6.7/10
Gameplay
5.5/10
Grafisch
5.5/10
Geluid
5.5/10
Duur
6.5/10

The Sly Trilogy

Release
wo 16 apr, 2014
Genre
Actie / Avontuur
Platform
ps3 vita
Uitgever
Sony Computer Entertainment
Ontwikkelaar
Sanzaru Games

Score

Verhaal
6.7/10
Gameplay
5.5/10
Grafisch
5.5/10
Geluid
5.5/10
Duur
6.5/10

The Sly Trilogy kopen?