Insularo

Insularo

Als Jan-van-gent moet je punten scoren door te domineren op de verschillende eilanden met je nesten. Af en toe een visje meepikken is noodzakelijk zodat jij de winnaar wordt van Insularo!

 

Doel van het spel


De speler die de op het einde van het spel de meeste punten heeft, wint. Je sprokkelt punten door vissen te verzamelen, je nesten te vestigen op locaties met veel bloemen, en op het einde van het spel scoor je de meeste punten per eiland als je daar de meeste nesten hebt.

Setup


De eilanden worden gekozen in functie van het aantal spelers. Met twee heb je 6 eilanden, met drie heb je er 7 en met vier en vijf spelers heb je er 9. Je kan de eilanden die je moet gebruiken gemakkelijk herkennen aan de groepen stenen. Die stellen steeds het aantal spelers voor.

De drie visgronden en de gekozen eilanden - let op de zijde in functie van het aantal spelers - worden verzameld en in een cirkel gelegd, zodat de drie visgronden niet na elkaar liggen - twee na elkaar mag wel. De viskaartjes worden door elkaar gemengd, en worden er rond de visgronden geplaatst. Er worden er een aantal rond geplaatst gelijk aan het aantal spelers +4. De struikkaartjes en de dobbelsteen worden binnen de cirkel - en waarschijnlijk in het midden van de tafel - geplaatst.

Iedere speler ontvangt een Jan-van-gent in een gekozen kleur. Die worden geplaatst op een eiland naar keuze. Er mogen er meerdere op hetzelfde eiland geplaatst worden. Iedere speler ontvangt zeven nestkaartjes en twaalf kaartjes in de gekozen kleur. De kaartjes worden geschud en er worden er drie van getrokken. Dit zijn dan de handkaarten.

De scorekaart, schelpen en de kartonnen fiches van de Jan-van-genten worden naast het speelveld geplaatst. Alles wat nu niet gebruikt is, gaat terug in de doos. Een eerste speler wordt gekozen.

Spelverloop


De actieve speler kiest twee kaarten die gespeeld zullen worden. Hier kunnen drie acties op staan:
  • Nest: kies één van je nestkaartjes en leg dit op een favoriete plaats op het eiland.
  • Struik: kies twee struikkaartjes in het midden, draai ze om, kies er eentje dat je plaatst op het eiland waar je je bevindt. Het kaartje dat je niet kiest, leg je weer gedekt. Als er geen struikkaartjes meer liggen, kan je deze actie niet uitvoeren.
  • Opstijgen: je rolt met de dobbelsteen. Als je getallen hebt geworpen, dan mag je jouw Jan-van-gent zoveel plaatsen in wijzerzin verplaatsen. Rol je de ster, dan mag je een aantal plaatsen vliegen, zodat je niet net een volledige rond gevlogen hebt. Van elke visgrond waar je over vliegt, mag je één waterkaartje nemen. Land je op een visgrond, dan neem je er twee. De waterkaartjes worden gedekt bij jou geplaatst.

Als je een actie niet kan of wil uitvoeren, mag je die laten vervallen. Het vraagteken is een joker en kan je gebruiken voor Nest, Struik of Opstijgen.
Op sommige staat één actie, op andere twee gescheiden door een + of /. Bij een + mag je beide acties uitvoeren, bij een / moet je kiezen - en lees je als 'of'.
Wanneer jouw twee kaarten gespeeld zijn en de acties uitgevoerd die je wil en kan uitvoeren, is het de beurt aan de speler in wijzerzin.

Het spel eindigt wanneer iedereen zijn laatste kaarten heeft gespeeld. Dan worden de punten berekend.

Alle kartonnen fiches van de verschillende spelers worden voor de '1' van het scorebord gelegd. Per eiland wordt de meerderheid bepaald door middel van het aantal geplaatste kuikens. Als een speler een duidelijke meerderheid heeft, krijgt die 10 punten, is er een gelijkstand tussen twee spelers, dan krijgen ze elk 5, en bij een gelijkstand van drie of meer spelers, krijgt niemand punten.
Alle spelers die minstens één kuiken op een eiland hebben geplaatst, krijgen evenveel punten als aanwezige bloemen op het eiland. Is een Jan-van-gent op een visgrond geëindigd, dan worden de waterkaartjes omgedraaid. Alle spelers die daar een Jan-van-gent hebben, krijgen één punt per vis.
Daarna worden de verzamelde waterkaartjes omgedraaid en verzamelt iedere speler een punt per afgebeelde vis. De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkspel wint de speler die de minste vissen heeft verzameld, indien nog gelijkspel wordt de overwinning gedeeld.



Materialen


Het kartonnen materiaal zoals de fiches en gebieden is ongeveer 2 mm dik en dus stevig genoeg. Vooral de meeples van de Jan-van-genten vallen op omdat ze zo dik en stevig zijn. De dobbelsteen is mooi aan de hoeken afgerond waardoor die ook mooi rolt en niet valt. De kaartjes zijn stevig en duidelijk genoeg voor de doelgroep.

Conclusie / Onze mening


Insularo vindt bij mij de tafel wanneer er jongere spelers aanwezig zijn. Ik leg die overigens dan wel graag op tafel, want het spel heeft een heus party-element en karakteriseert zich door een unieke gameplay. Een leuk en tactisch spelelement is zeker aanwezig, vooral als je met lede ogen moet aankijken wanneer een andere speler zijn ei komt leggen op jouw mooi aangelegd eiland. Het is uiteraard een pak leuker wanneer net jij net jouw kuiken kan achterlaten op een eiland waar veel bloemetjes staan, zodat je kan delen in de punten. Insularo is een spel dat zijn doelgroep zeker niet mist, maar dat ook aangenaam is als oudere om mee te spelen.

Overzicht


Speelduur Ongeveer een kwartier
Aantal SpelersTwee tot vijf
MoeilijkheidsgraadGemakkelijk
Voor wie?+8 staat op de doos en dat is correct


Wij danken Haba Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.
Onze mening is subjectief en op geen enkele wijze beïnvloed.

Steun playstationclan.be