Just Cause 4

Just Cause was twee consolegeneraties geleden een verborgen pareltje die, mede door een groeiende community, uit is gegroeid tot een 'open world'-franchise. Weet deel vier echter voor de nodige verrassingen te zorgen? Wij gingen nogmaals met Rico Rodriguez op pad om het uit te vogelen.

Just Cause 4 pikt de draad meteen op na de gebeurtenissen uit de vorige game en plaatst je opnieuw in de schoenen van hoofdpersonage Rico Rodriguez. Hij is vastberaden de kwaadaardige organisatie Black Hand een halt toe te roepen, maar botst tegen enkele hindernissen. Zo trekt hij richting het stadje Solis, thuisstad van de criminelen, waar zijn vader blijkbaar nog heeft meegeholpen aan Project Illapa. Daarmee weet de organisatie invloed te hebben op de weersomstandigheden, een vreselijk wapen dat de volledige bevolking in gevaar brengt. Vastberaden meer over zijn verleden te ontdekken en de criminelen van Black Hand te stoppen, slaat Rico de handen met de plaatselijke strijders in elkaar en is het aan jou om, met je high-tech snufjes, Mister Gadget-gewijs de rust naar Solis te doen wederkeren.

Net zoals diens voorgangers is ook Just Cause 4 een 'open world'-game waarin je vrij staat de regio te verkennen en kattenkwaad uit te halen (en daarbij horende online rankings te vervoegen) in allerlei vormen zoals van de hoogste kliffen afspringen met je wingsuit of richels beklimmen met je grappling hook. Hiernaast is het uiteraard ook de bedoeling de verschillende verhaalmissies te voltooien en veel, heel veel schurken af te knallen. Of je dat dan doet met een assault rifle of met een high-tech wapen waarbij je de tegenstand slingert tegen een benzinetank waardoor gans het gebouw ineenstort; het maakt niet uit. Jij bepaalt hoeveel fun je uit Just Cause 4 puurt, maar daar stopt het dan ook helaas. De missies zelf beginnen al snel te vervelen, mede doordat de tegenstanders over heel slechte AI beschikken. Daarnaast speelt de game ook minder vlot dan zijn voorganger. Het aantal frames per seconde neemt meer dan regelmatig een flinke dip, wat bij de chaos die je hoort aan te richten bij een game als Just Cause een regelrechte doorn in het oog is.

Zoals hierboven reeds vermeld heeft Just Cause 4 last van heel wat technishe mankementen en dat is ook aan de graphics te zien. De game oogt bij momenten mooi (naar huidige standaarden), maar blijkt dan niet veel later eerder te neigen naar een PS3-game. De lipsynchronisatie zit er ook meer dan ooit bij momenten naast, waardoor we ons sterk afvragen hoeveel liefde Avalanche Studios in deze game heeft gestoken …

Just Cause 4 is, helaas voor uitgever Koch Media, een game geworden die nergens in uitblinkt en het spijtig genoeg slechter doen dan zijn voorganger. Het verhaal is niet interessant genoeg, de missies weten niet te overtuigen en de verschrikkelijk slechte technische kwaliteit van de game zorgen ervoor dat we Just Cause 4 enkel aan de grootste fans kunnen aanraden.

• Actiegehalte
  • Online rankings

• Grafisch ondermaats