Child of Light (VITA)

Child of Light ziet eindelijk het licht op onze draagbare console. Maar is hij het wachten waard?



Verhaal


Jij speelt als het kind met het vuurrode haar, Aurora. Je wordt wakker in de mythische wereld van Lemuria, waar de zon, de maan en de sterren gestolen werden door de duistere koningin, Umbra. Het is de taak van Aurora om de hemellichamen terug te halen naar Lemuria en zo haar weg terug te vinden naar haar vader. Tijdens dit avontuur wordt ze bijgestaan door de vuurvlieg, Igniculus , die jij ook kan besturen. Op je tocht kan je nog andere leden toevoegen aan je gezelschap, vaak door zijmissies af te ronden. De andere leden zullen je bijstaan in de vele gevechten met de mythische wezens.

Child Of Light probeert een intriest sprookje te brengen van een jong meisje dat op zoek is naar haar vader. Jammer genoeg gaat deze tristesse volledig verloren in de vervelende conversaties in rijmvorm. Alle, maar dan ook alle gesprekken zijn in rijmvorm geschreven. In het eerste gesprek is dit nog schattig, maar na 12 uur spelen was het vervelend en onnodig.



Gameplay


Child of Light is een side-scroller met RPG-elementen. Deze elementen beperken zich tot een eenvoudig leveling-up systeem waarmee je statistieken kan verbeteren en een skill tree vergelijkbaar met die van Far Cry 3. Het gevechtssysteem kan je vergelijken met Final Fantasy of met dat van South Park The Video Game, maar dan niet grappig.

Ieder personage heeft zijn eigen specialiteit. Zo heeft Aurora magische licht krachten, maar je hebt ook nog vuur, water en bliksem en sommige personages hebben helende krachten. Je kan ook extra krachten toevoegen aan je melee wapens aan de hand van mineralen die je verzamelt of zelf samenstelt. Handig voor als je een vuurspin wil verslaan, dan voeg je water toe aan je melee wapen en hak je dat acht-potig gespuis in de pan. Het is alleen jammer dat alle vijanden pas tevoorschijn komen als het gevecht begint. Je kan dus enkel een vuurspin tegenkomen op de map zelf en tijdens het gevecht komen er nog een aardworm en een water-trol tevoorschijn. Daar staan je dan, met je wateraanvallen...



Graphics & Sound


Child of Light is gebouwd op dezelfde engine als Rayman Origins. De side-scroller ziet er dan ook degelijk uit. Vrij vroeg in het spel, krijgt Aurora vliegkrachten waardoor de omgevingen er eigenlijk niet meer toe doen. Je begeeft je gewoon nog van gevecht naar gevecht, van baas naar baas tot je de eindbaas mag verslaan. Door je vliegkrachten kan je makkelijk vijanden overslaan, is er geen nood aan platform element en zijn de puzzels erg eenvoudig. Hierdoor gaat de kracht van de Rayman Origins engine wat verloren volgens mij.

Qua geluid heeft Child of Light naast de geluidseffecten en passende achtergrondmuziek niet veel te bieden. Zo goed als alle gesprekken zijn niet ingesproken en mag je zelf lezen. De eerste gesprekken zal je nog lezen, maar de meeste zal je overslaan. Het zou aangenamer geweest zijn, mochten de conversaties ingesproken geweest (en waren deze niet in rijmvorm).



Conclusie


Child of Light is een goed spel, maar mist enige diepgang, waardoor het snel gaat vervelen. De VITA versie heeft geen cross-buy noch een cross-save functie. Dit is de manier waarop Ubisoft zegt: "Heb je dit spel al gespeeld op je PS3 of PS4? Dan hoef je dit niet nog eens te spelen op je VITA." Deze versie biedt bijna dezelfde ervaring als op de andere PlayStation platformen, naast enkele nieuwe touch mogelijkheden. Daarom is het niet echt een aanrader voor wie het spel al gespeeld heeft. Heb je Child of Light nog niet gespeeld en spreekt de sprookjesachtige omgeving en de RPG-eske elementen je wel aan, dan moet je deze zeker eens uitproberen.

Pluspunten


  • Intriest verhaal (alleen op de verkeerde manier gebracht)
  • Grafische stijl
  • Is zijn 15 euro meer dan waard


Minpunten


  • Conversaties in geforceerde rijmvorm
  • Geen echte RPG en geen echte side-scroller platformer
  • Verveeld snel




Reviewer: xXiNiXx

Score

Verhaal
6.5/10
Gameplay
7.5/10
Grafisch
7.5/10
Geluid
6/10
Duur
6/10

Child of Light

Release
wo 30 apr, 2014
Genre
Avontuur
Platform
ps3 ps4 vita
Uitgever
Ubisoft
Ontwikkelaar
Ubisoft

Score

Verhaal
6.5/10
Gameplay
7.5/10
Grafisch
7.5/10
Geluid
6/10
Duur
6/10