Dreams

In Dreams worden al je dromen werkelijkheid, maar slaagt Media Molecule er ook in ons geen nachtmerries te bezorgen? Met een bibliotheek aan bedenksels probeert de ontwikkelaar ons te overtuigen.

In Dreams, het nieuwe stokpaardje van ontwikkelaar Media Molecule – ook wel bekend van LittleBigPlanet -, worden al je dromen werkelijkheid. Het idee is dan ook heel eenvoudig: in Dreams is het de bedoeling ofwel eigen creaties aan te maken (kunstwerken, games, etc) of zelf aan zogenaamde ‘dromen’ deel te nemen. Ontwikkelaar Media Molecule probeert zo een platform te bouwen waarbij de speler zelf voor de invulling zorgt. Gelukkig voor de minder getalenteerde schotelt de ontwikkelaar ons alvast een ‘hoofdverhaal’ voor, volledig gemaakt met de tools die Dreams aanbiedt, genaamd Art’s Dream.

In Art’s Dream volgen we Art, hoe kan het ook anders, die als bass-speler door het leven gaat. Verstoten door zijn band, vooral door zijn slecht karakter, volg jij hem in zijn laten en doen, maar vooral ook zijn dromen. Het ene moment volgen we een point-and-click segment, de andere keer denkt Art aan zijn kindertijd terug en spelen we een platformer met twee schattige diertjes en een robot. Het verhaal duurt een tweetal uur en weet sterk uit de hoek te komen door narratief en gameplaygewijs te overtuigen. Een sterk staaltje werk, vooral als je weet dat alles in Dreams zelf werd gecreëerd.

Op Dreams kan geen echt genre gekleefd worden, net omwille van het feit dat de ‘game’ – als je het zo kan noemen – eerder als ontwikkelplatform kan worden aanzien. Bij het opstarten krijg je een woordje uitleg over hoe Dreams in elkaar zit. Met de controller bestuur je Impys, wezentjes waarmee je zaken kan creëren of besturen. Er zijn twee opties: je begint met reeds aangemaakte dromen te spelen (door Media Molecule of door andere spelers bedacht) of je start zelf met een eigen bedenksel. Het leuke hieraan is niet alleen dat enorm veel toffe creaties de speelduur van Dreams verlengen, maar je wildste creaties echt mogelijk worden met de tools die de ontwikkelaar aanbiedt. De eindeloze mogelijkheden zullen je afschrikken in het begin, maar wie creatief genoeg is (en hiervoor tijd over heeft) kan hier naar hartenlust games op de community loslaten en zelfs de rankings behalen!

Net zoals bij LittleBigPlanet slaagt Media Molecule er ook deze keer in innovatief uit de hoek te komen en weet het op audiovisueel vlak te verbluffen. Niks op aan te merken, tenzij hier en daar enkele grafische oneffenheden die eigen zijn aan de ongelimiteerde mogelijkheden met de game.

Dreams is geen nachtmerrie geworden, maar een uniek creatieplatform waarbij zowel gamers als bedenkers uren speelplezier aan zullen beleven. Hoe Media Molecule het heeft klaargespeeld, is voor ons een wonder, maar zelf games maken én die van anderen spelen bleek nog nooit zo leuk!

• Verbluffend aantal mogelijkheden
  • Grote, actieve community
  • Zelf games maken