State of Mind

Velen onder ons vragen zich misschien af hoe ons leven er zal uitzien binnen drie decennia? Veel films en games helpen ons om over dat onderwerp te fantaseren en met State of Mind krijgen we wederom een indruk van de nabije toekomst. Of Daedalic Entertainment's visie de moeite waard is om te bekijken, lees je hier.

 

De geteste versie is de PS4 PRO versie.

Verhaal


Richard Nolan raakt gewond in een auto-ongeluk in het toekomstige Berlijn. Dit kan je op z'n minst raar noemen, want nu zijn alle auto's geautomatiseerde taxi's, en ongelukken zijn schaars gezien er geen menselijke tussenkomst is. Richard heeft last van geheugenverlies en eens hij thuiskomt merkt hij dat zijn vrouw en zoon daar niet zijn. De zoektocht naar zijn gezin begint, maar uiteraard is er meer aan de hand.

Terzelfder tijd ontmoeten we Adam Newman, die ook verwikkeld is geraakt in een auto-ongeluk en net zoals Richard last heeft van geheugenverlies. Het gaat hem beter af, gezien zijn vrouw en kind nog thuis wonen.



Het spreekt voor zich dat de verhalen van Richard en Adam verwikkeld zijn/raken met elkaar, maar wat de connectie is, dat moet je zelf ervaren!

Gameplay


De nadruk ligt op het verhaal, en daarbij hoort meestal een soort 'walking simulator'-gameplay. Dat principe wordt gedeeltelijk aangehouden in deze game, maar tot een minimum beperkt. Het is eerder de bedoeling om bepaalde omgevingselementen met elkaar te verbinden om zo voortgang te maken. Die omgevingselementen kunnen voorwerpen zijn die je moet manipuleren - het opzetten van het correcte deuntje of het correcte hologram opzetten - en die hints kan je halen van notities die ergens liggen, personen waarmee je kan babbelen, enzovoort. Een andere manier om voortgang te maken is het contacteren van bepaalde personen met je futuristische telefoon, waarna zich een andere locatie ontgrendelt. Het aantal locaties is vrij beperkt, waardoor degene die niet zo graag puzzelt, toch nog snel doorheen het verhaal kan raken.

Graphics & Sound


De game hinkelt vrij ver achterop op grafisch vlak. We weten niet of het de bedoeling was van Daedalic Entertainment om de game op deze manier vorm te geven, maar eerlijk gezegd spreekt het spel niet aan als je gebruik maakt van polygonen, die we nog kennen uit de jaren '90. Het geluid op zich is dan weer goed. We horen vooral steampunk-achtige geluiden uit een donkere toekomst zoals we die ervoeren in Deus Ex en films zoals Babylon A.D. of The Fifth Element. Een ander pluspuntje is het stemmenwerk.




Conclusie


State of Mind is een game die het moet hebben van zijn verhaalelementen. Jammer genoeg hoort daarbij een matige gameplay, en ondermaatse beelden. Het geluid daarentegen is wel prima te smaken. Het verhaal neemt je op een bepaald punt wel mee, zelfs al zit je op die polygonen te kijken, en je bent echt nieuwsgierig naar het plot. Gamers die voorbij het grafisch element kunnen kijken, ervaren een goed uitgewerkt verhaal.

Pluspunten


  • Het verhaal
  • Puzzelelementen zodat het 'Walking Simulator'-gehalte beperkt blijft


Minpunten


  • Grafisch echt niet goed
  • Voor een beperkte groep gamers




Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
7/10
Grafisch
5/10
Geluid
8/10
Duur
7/10

State of Mind

Release
di 15 aug, 2017
Genre
Avontuur
Platform
ps4
Uitgever
Daedalic Entertainment
Ontwikkelaar
Daedalic Entertainment

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
7/10
Grafisch
5/10
Geluid
8/10
Duur
7/10