XCOM 2

XCOM 2 is het langverwachte vervolg op de turn-based RPG XCOM: Enemy Unknown. Deze game is al een tijdje uit op de PC en maakt nu zijn opmars naar onze console. Hoe deze ons kon bekoren kan je hier lezen!

Verhaal - We Meet Again, Commander

Het verhaal speelt zich twintig jaar na de gebeurtenissen uit het eerste deel af. De regeringen van de aarde hebben vrede gesloten met de buitenaardse bedreigen en groeperen zich onder de naam ‘ADVENT’. Niet iedereen ziet deze samenwerking even graag gebeuren, want de mensheid verliest zijn volledige autonomie. Daarenboven worden de genen van aardlingen met die van de aliens vermengd, om zo een beter, sterker, en efficiënter ras te verkrijgen. Het verhaal begint bij rebellen die een locatie aanvallen. Zij vinden hier een persoon, die in een artificiële slaap gehouden wordt. Die persoon, dat is niemand minder dan jij… Welkom terug, Commander!

Vele levens zijn verloren gegaan om jou, en jouw tactisch inzicht terug te halen. Het is dan aan jou om niet alleen de aarde opnieuw te veroveren, maar ook om alle rebellenfacties te verenigen, én vijandelijke aanvallen af te slaan. Je komt al snel te weten dat de chip, die een sympathieke dokter uit jouw hersenpan trekt, in een netwerk was geplaatst met alle hogere, buitenaardse of hybride officieren. Zij maakten met andere woorden gebruik van jouw tactisch inzicht om hun troepen aan te sturen. Later blijkt ook dat de buitenaardse bezetter nog een geheime agenda heeft. Aan jou om niet alleen te achterhalen wat dit is, maar ook om deze bedreiging te stoppen. Vigilo Confido!

De gameplay is grotendeels vergelijkbaar met degene van XCOM: Enemy Unknown (of Within) maar er zijn toch enkele verschillen te bespeuren.
Concreet zal je vanuit top-view een team om beurten aansturen. Standaard heb je twee acties die je kan uitvoeren. Je kan eerst je poppetje naar een andere plaats laten bewegen, en dan schieten, herladen, of zelfs iets verder gaan. Let op: wanneer je schiet, ongeacht of dit je eerste actie is of niet, eindigt de beurt.
Je kan je soldaten – in het begin rookies – laten stijgen in level. Deze zullen, in het begin willekeurig, één van de vier beschikbare klassen worden:
  • Ranger: goed met korte-afstandgevechten;
  • Sharpshooter: de sniperklasse van dienst;
  • Grenadier: kan omschreven worden als de tankklasse en heeft extra en sterkere granaten bij zich;
  • Specialist: de techneut van dienst die beschikt over een zwevend robotje.

Naargelang je verder speelt zal je nog een andere klasse vrijspelen, alsook nog een DLC-gebonden klasse. Wanneer je troepen het slagveld overleven, zullen deze ook stijgen in rang. Dit brengt niet alleen een hogere gezondheid, of een occasioneel extra slot met zich mee, maar ook een vaardigheid die je zelf kan kiezen. Je kiest één van twee beschikbare vaardigheden. Op die manier kan je specialist zijn/haar robotje een terminal of vijandige roboteenheid hacken, of je kan ervoor kiezen dat deze je teamgenoten kan genezen. Op die manier zijn er voldoende vaardigheden voor elke klasse, en kan je een team samenstellen dat aanleunt bij je eigen speelstijl (defensief, agressief, of een gezonde mix van beide).

Home Base

Het slagveld speelt zich niet alleen af in de vele steden die het spel rijk is, maar ook op je thuisbasis. Deze keer is dit niets minder dan een gekaapt alien-ruimteschip. Hier vind je bovendien de vertrouwde wapenstockage, en de ingenieurs- en wetenschapsafdeling. Bij deze laatste twee komt het erop aan om nieuwe technologieën te bestuderen, zodat je daar nieuwe wapens, gevechtskledij en zo meer kan uit ontwikkelen. In de armory kan je jouw soldaten een nieuwe uitrusting geven, wat het best past bij die zijn rol, of gewoon om extra verbanddozen mee te nemen. Daarnaast zal je nieuwe faciliteiten moeten bouwen, zodat je extra onderzoeken kan uitvoeren, waarbij je soms additionele voorwerpen en valuta nodig hebt. Vervolgens heeft je wetenschapper tijd nodig. Met andere woorden: de onderzoeken gebeuren niet ad hoc. Wees dus slim waarin je jouw tijd investeert.

Tijdens je missies bevind je je doorgaans in een voertuig, en hiermee reis je de wereld rond om de aliens een stok in de wielen te steken. Enerzijds zal je rebellen rekruteren, en dit resulteert meestal in inkomsten, extra missies, en de zogenaamde ‘Intel’. Deze ‘informatie’ dient ook als een soort valuta, maar dan eerder om nieuwe gebieden te onderzoeken en zo nieuwe missies te kunnen starten. Je kan je informatie ook kwijt aan de zwarte markt, die je dan in ruil andere valuta geeft, of wapens, of wat ze ook te koop aanbieden.

Keuzes, keuzes, ...

Ook deze keer zal het voorvallen dat er meerdere missies op hetzelfde ogenblik plaatsvinden. Hierin zal je dan de keuze moeten maken welke missie je begint. Bij je keuze zal je goed moeten afwegen wat niet alleen de beloningen zijn, maar vooral wat de nadelen zullen zijn. Zo kan je soms een missie kiezen waarbij jouw schip niet snel zal achtervolgd worden, maar dan laat je de missie liggen waar de ‘faceless’ – een vijand die zich vermomd tussen de bevolking – hun opmars maken. Dit kan dan zijn gevolg hebben tijdens jouw missies, wanneer blijkbaar gewone mensen deze vijandelijke vorm aannemen.

Not Easy Being The Commander

Aangezien ik XCOM: Enemy Unknown en Within heb gespeeld dacht ik toch al een voordeel te hebben. Niets is minder waar. De moeilijkheidsgraad van de game ligt verschroeiend hoog, zelfs op de ‘normale’ stand. Vele keuzes die je maakt, waaronder het onderzoek waarin je investeert, de uitrusting van je soldaten, de missies die je wel of niet doet… hebben allemaal een grote invloed. Persoonlijk ging ik eerst voor valuta en onderzoek, maar evolueerden de wapens niet mee. Hierdoor kreeg de vijand op de lange duur de bovenhand, waardoor je alles toch wat tactischer moet aanpakken. Het is niet simpel om ‘Commander’ te zijn!

De beelden die we op ons afkrijgen zijn ruimschoots voldoende voor deze top-view turn-based game. Jammer genoeg merken we bij het laden – waar je tips kan lezen – veelvuldige framedrops en tijdens de gameplay zelf af en toe screen tearing, vooral wanneer een vijand een andere vorm aanneemt. Hierdoor krijgen we toch de indruk dat deze versie wat meer opgepoetst mocht worden. Op auditief vlak kunnen we stellen dat deze behoort tot de middenmoot. Niets ergerlijk, of slecht geïmplementeerd, maar ook weinig memorabel.

Wie graag de eerste XCOM heeft gespeeld, mag deze blindelings aankopen. Persoonlijk kijk ik al een tijdje uit naar deze game, en hij stelt zeker niet teleur. Dit type game moet het vooral hebben van zijn gameplay, maar als kers op de taart krijg je bovendien een boeiend verhaal voorgeschoteld. Met XCOM 2 ben je enkele tientallen uren zoet, wat de moeite is voor dat prijsje.

• Leuk verhaal
  • Solide gameplay

• Hoge instapdrempel