Call of Duty: Modern Warfare II

Na de succesvolle ontvangst van Modern Warfare kon het vervolg niet uitblijven. Lees hier wat we vonden van Modern Warfare II!

Je begint als 'Ghost', een elitesoldaat die jacht maakt op Generaal Ghorbrani, het hoofd van een terroristische organisatie, gelokaliseerd in het Midden-Oosten. Na een succesvolle, en misschien overdadige ingreep, legt die het loodje, en de jacht op nummer 2, Hassan, wordt geopend. Door die zoektocht moet je verschillende locaties in de wereld bezoeken. Je ontdekt al snel dat er Amerikaanse wapens (raketten) in het bezit zijn van de terroristen. De vraag wordt nu hoe ze deze wapens in handen kregen en wat hun doelwitten zijn.

De gameplay van het verhaal is hetgeen je mag verwachten van Call of Duty; je neemt de identiteit van verschillende elitesoldaten aan en je gaat FPS-gewijs aan de slag om de vijand een kopje kleiner te maken. Soms is er wel een leuke afwisseling, zoals het afvuren van raketten naar bepaalde doelen, en er dan vooral voor zorgen dat je je eigen troepen niet afknalt. Daarnaast bieden vooral de snipermissies en de prachtige omgevingen zoals Amsterdam een echte meerwaarde, waardoor het verhaal van Modern Warfare II een van de beste uit de Call of Duty-reeks ooit is.

Eenmaal de campaign uitgespeeld, kan je in MWII aan de slag met Spec-Ops en de multiplayer. In eerstgenoemde kan je in co-op missies volbrengen, waarna je in de multiplayer naar hartelust erop los kan schieten in de gekende modi. Grootste aanpassingen daar zijn onder meer het vrijspelen van attachments (die je niet meer per wapen opnieuw moet vrijspelen) en andere extraatjes zoals camo's. Er is opnieuw voor elk wat wils, waaronder modi als Ground War, Headquarters, Domination, Kill Confirmed en meer. De beste nieuwe modus is echter Prisoner Rescue; mooi afgekeken van Counter-Strike maar enorm goed uitgewerkt en verslavend om te spelen. Het plaatje klopt volledig; van de Operators tot de verschillende wapens. Daarnaast voegt Activision nog maps toe, waardoor we niet meteen klaar zullen zijn met deze titel.

We worden wel verwend als het op audiovisuele kwaliteit aankomt. De beelden zijn om je vingers bij af te likken en het geluid, mits de correcte headset is super. Zoals de meeste CoD's word je getrakteerd op een cinematische ervaring, al is die zeker niet over the top.

Modern Warfare biedt een leuke, doch korte, campagne, maar zoals geweten valt of staat Call of Duty met het multiplayeraspect waar je terug uren zoet mee zal zijn. Netjes uitgewerkt en gebalanceerd; een mooie release zoals het hoort.

• Audiovisueel top
  • Online net voldoende vernieuwing

• Korte duur singleplayer