FIFA 23

Het wordt EA’s laatste FIFA-game, dus hadden voetbalfanaten gehoopt op een knaller van formaat. Het werd echter een (ietwat verwachte) zwanenzang…

EA Sports voorziet elk jaar heel wat tralala en pakt graag uit met een leuke intro en een kort verhaaltje dat je wegwijs toont in hun nieuwste FIFA-voetbalgame. Dit jaar is het echter anders. Een paar tutorialopties of een wedstrijd; meer krijg je niet te zien naast Mbappé (die zelfs de Fransen beu zijn gezien door zijn wangedrag). Wat daarna opvalt, is hoe weinig moeite EA Sports heeft gestoken in het op poten zetten van FIFA 23. Het menu is identiek aan dat van vorig jaar en blijft even onoverzichtelijk wil je niks te maken hebben met Ultimate Team. Oudere modi (zoals Divisies of Career) zitten verstopt, waardoor het opnieuw duidelijk is geworden waar EA naartoe wil.

Fans schreeuwden er al lang om, maar krijgen opnieuw weinig gehoor. Volgens EA Sports wist men de Career-modus aan te pakken, maar in realiteit komt men enkele jaren achter. Het introduceren van gekende trainers (zoals een Simeone) is iets wat Konami enkele edities geleden reeds deed met Pro Evolution Soccer. De nieuwe animaties bij het aantrekken of wegsturen van een speler, zijn leuk gevonden, ware het niet dat deze per speler identiek zijn. Eentonigheid alom.

Het is al enkele jaren zo dat FIFA vooral voor Ultimate Team wordt gespeeld (dé cashcow, althans buiten België) en ook daar is weinig positief aangepast. Bij het samenstellen van een team hoor je nog steeds voor de nodige Chemistry te zorgen, al zitten de vele specificaties (league, nationaliteit, etc) in een klein menuutje verscholen, waardoor je je begint af te vragen waarom dit nog überhaupt in de game wordt gehanteerd. Wie elke week de nodige punten in Rivals wil sprokkelen, kan dat nog steeds. Ook is het aangeraden veel packs te unlocken (of kopen…) en zo je team te gaan versterken. EA Sports doet veel moeite om leenspelers of untradeable kaarten aan te bieden (als je de nodige Challenges voltooit) en gooit daar voor het eerst nog wat extra bovenop. Zo kan je voortaan momenten uit spelers hun carrière gaan herbeleven en verdien je op die manier ook leuke bonussen om nog meer tijd aan FUT te spenderen.

Elk jaar komt het echter op hetzelfde neer; gameplay. Zo zijn er dit jaar, gelukkig, enkele zaken positief aangepakt, waaronder het geven van corners en vrije trappen. Het is ongeloofwaardig hoe men enkele edities een gebrekkig systeem wist te hanteren en nu pas een broodnodige aanpassing wist door te voeren die in FIFA 2004 wél aanwezig was. De spreuk “Fixing a game by making it broken first” hangt wellicht ergens in de kantoren bij EA Sports, al is het nieuwe systeem ook niet helemaal top. Je kan voortaan kiezen waar je de bal precies zal raken om zo aangepaste shots te maken, ware het niet dat niet elke positie strookt met de realiteit.

Het feit dat de game voor voetballers niet realistisch overkomt, vertoont zich nogmaals in enkele andere aanpassingen die EA Sports wist door te voeren. Via Hypermotion 2.0 wist het (eindelijk?!) meer animaties voor spelers toe te voegen, waardoor vooral keepers en verdedigers betere reflexen zouden vertonen. In realiteit komt dat goed tot zijn recht, ware het niet dat men de rest van de gameplay ook aanpaste, met grote gevolgen. Spelers hun loopvermogen wordt heringedeeld waardoor je niet alleen sprinters hebt, maar ook spelers die langdurig aan hoge snelheid kunnen lopen. Verdedigers met 63 pace kunnen zo, op een langer stuk, een spits met pace 90 eraf lopen, terwijl omgekeerd net hetzelfde mogelijk is. Logisch ergens, maar zet dan aangepaste statistieken bij pace…

De game zelf speelt al enkele jaren minder logisch, waardoor realiteit soms ver zoek is in FIFA. Met FIFA 23 focust de ontwikkelaar zich eens te meer op tierlantijntjes en laat het de kern van het spel (voetballen) thuis. De game pusht je om teams/spelers met snelheid te kiezen en dat toont zich ook in de statistieken. Een voetbalmatch met 100 passes in FIFA en 10 goals, dat is in realiteit een match met 400 passes en een meer felbevochten duel (en verre van 10 doelpunten). Skillmoves, met de triggers nu fenomenaal hard naar doel kunnen trappen (?!) en irritante vieringen; daar steekt EA liever zijn tijd in dan effectief een spel op poten te zetten waarbij build-up centraal staat in plaats van snelle aanvallen en beweeglijkheid om zo kickoff goals te maken en instappende verdedigers (dank u, AI) te snel af te zijn. FIFA 23 is bij momenten werkelijk onspeelbaar en wij verlangen naar een complete overhaul die meer neigt naar de realiteit, dan naar kleuters die liever FUT Packs kopen om dan met sterren als Ronaldo rabona’s te zitten doen.

De selectie van soundtracks zorgt elk jaar voor leuke momenten, al bevat FIFA 23 dit jaar minder ‘catchy tunes’ dan vorige edities. Commentatoren hebben ook geen nieuwe spreeklijnen gekregen, alsook op grafisch vlak presteert de game ietwat ondermaats als het op bepaalde gamefaces aankomt.

FIFA 23 is gewoon niet wat het moest worden en dat beseft EA maar al te goed. De game zal echter weer als zoete broodjes verkopen, terwijl er dit jaar geen enkele reden voor is. Daarvoor presteert de game op elk vlak ondermaats.

• Hypermotion 2.0

• Oneindig veel dit jaar…

7/10