Ghost of Tsushima Director's Cut

Vorig jaar kwam Ghost of Tsushima uit en onlangs werden we verblijd met de Director's Cut. Hoe ervaren wij deze game op onze PS5?

 

De geteste versie is de PS5 versie.

Verhaal


De game start met de inval van het Mongoolse leger op het eiland Tsushima, dat beschermd en geregeerd wordt door verschillende stammen samoerai. Eén van die samoerai is Jin Sakai, de hoofdrolspeler van dienst. Heer Shimura, de oom van Jin, wordt gevangengenomen, en uiteraard is het aan Jin om hem niet alleen te bevrijden, maar ook om het eiland te vrijwaren van de Mongoolse strijdkrachten. Dit doet Jin niet alleen, maar met een handvol mensen die de familie Sakai trouw (gebleven) is.



Iki Island


Iki Island is de toevoeging van de 'Director's Cut' en het is aangeraden dit deel te spelen ná het uitspelen van het hoofdverhaal. Toch is deze uitbreiding reeds beschikbaar na het uitspelen van het eerste hoofdstuk - iets meer dan tien uur spelen.

De Mongolen hadden niet enkel hun ogen gericht op Tsushima, maar ook op Iki. Jin loopt niet meer achter de feiten aan en besluit om naar het eiland Iki te gaan om daar af te rekenen met de Stam van de Adelaar. Jin heeft wel een zwaar verleden achtergelaten op Iki. Daar is hij opgegroeid in een paleis, en daar heeft zijn vader het leven gelaten in de oorlog waarbij de samoerai verdreven zijn van het eiland. Daarbij komt nog eens dat Jin al vroeg na zijn aankomst vergiftigd wordt en zijn verleden onder de vorm van waanbeelden onder ogen moet komen. Of Jin weerstand kan bieden, zal je ervaren op Iki Island!



Gameplay


De game is een third person actie/RPG. Als Jin ontdek je Tsushima - en Iki - en al de plaatsen en personages die de eilanden rijk zijn.

Verkennen


En die eilanden hebben een hele hoop te bieden. Ze zijn bezaaid met heiligdommen die je kan aanbidden, vossen die je kan volgen, gouden vogels die je naar bepaalde punten leiden, en te vinden schatten. Naast de hoofdmissie waarbij je de Mongolen wil verdrijven, zal je her en der ook praten met inboorlingen die je af en toe iets vertellen over de omgeving. Vervolgens terk je uit op onderzoek, in de hoop nieuwe uitrusting te vinden, of nieuwe vaardigheden te leren.

Vechtsysteem


Het vechtsysteem is wat wennen, maar zit zeer goed in elkaar. Jin is al snel in staat om verschillende wapens aan te wenden. Denk maar aan rookbommen, pijl en boog, werpmessen, en ga zo maar door. Uiteraard beschikt de samoerai over zijn trouwe Katana en zijn kleine broer de Tanto. Jin leert verschillende 'standen' kennen die sterker zijn tegen zwaardvechters, gebruikers van het schild of speer en kan deze technieken ook verfijnen door de nodige techniekpunten te spenderen.

Je kan misschien tussen de regels lezen dat het vechtsysteem à la Assassin's Creed is, maar niets is minder waar. Je kan je zwaarden en uitrusting op termijn wel sterker maken, maar als je het op je eentje opneemt tegen een overmacht vijanden, zal je wellicht het loodje leggen, vooral in het begin van het spel. Het komt erop aan je strategie beter uit te bouwen - gebruik te maken van afleidingen, omgevingen, lange-afstandswapens - om zo in het voordeel te komen. Het wisselen tussen verschillende wapens en technieken doe je met de schouderknoppen, in combinatie met de actie- of richtingsknoppen.

RPG


De game bevat - uiteraard - een zeer groot RPG-gedeelte. Niet alleen kan je de nodige XP vergaren door Mongoolse patrouilles te verslaan, ingenomen kampen van vijanden te ontdoen, of (zij)missies te volbrengen, maar je kan ook een hele hoop materialen verzamelen. De XP zorgt ervoor dat je nieuwe technieken vrijspeelt en techniekpunten zorgen ervoor dat je die nog kan verfijnen. Ook zal Jin gebruik kunnen maken van explosieven, rookbommen, windgongen die dienen voor afleiding, en een hele hoop meer. Het is natuurlijk handig als Jin meerdere van die materialen kan dragen, of als zijn uitrusting - armor - een boost kan krijgen, of als zijn boog of zwaarden iets meer schade toebrengen. Hiervoor heeft Jin 'voorraden' nodig, in combinatie met andere materialen. Deze voorraden mag je gerust gelijkstellen met de valuta uit andere games. Daarnaast kan je nog leder, linnen, staal, goud, etc. verzamelen om al je gerei een boost te geven. Deze boost kan je niet zomaar toepassen, maar je zal op zoek moeten gaan naar een smid die je wapen kan opwaarderen, een kleermaker die hetzelfde doet voor je pantser, enzovoort.



Legenden


Naast een extra verhaalmodus, is er met deze Director's Cut ook een nieuwe modus beschikbaar. Deze heeft de naam Legenden - of Legends als je dat liever hoort - gekregen. Concreet houdt deze modus in dat je de game tackelt, samen met een vriend in co-opmodus.

Graphics & Sound


Laten we het maar meteen zeggen zoals het is: de game ziet er geweldig en imposant uit. We zien direct het verschil in zowel textuur als frames per second op onze PS5-machine. Niet alleen is er met deze Director's Cut een opwaardering van die aard, maar nu is ook de Japanse spraak met bijhorende lip-sync beschikbaar, voor wie zich echt wil onderdompelen in de sfeer. Jin is een samoerai die respect en aandacht heeft voor de pracht van Tsushima en dat brengt de game vrijwel naadloos over aan de speler. Wanneer Jin door een bloemenveld rijdt zal hij bijvoorbeeld overhangen om de bloemen aan te raken. Kleine details die allemaal bijdragen aan de algemene sfeer van het spel.

Conclusie


Hoewel ik niet zoveel games reken onder de 'must haves' is Ghost of Tshushima er zeker eentje van. De game speelt intuïtief - al is de leercurve in het begin vrij stijl - en realistisch, de tijd die je kan doorbrengen om alles te ontdekken is lang en je verliest jezelf haast in de game, mede door de visuele kwaliteit. Een gevoel dat voor deze reviewer geleden is van Skyrim op PS3, om maar aan te geven hoe uniek deze game is.

Pluspunten


  • Gameplay is op alle vlakken goed uitgewerkt en gevechten blijven uitdagend
  • Visueel prachtig


Minpunten


  • Kleine bug om Iki Island te ontgrendelen, maar youtube brengt raad




Reviewer: Heer_Vonck

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
9.5/10
Grafisch
10/10
Geluid
9.5/10
Duur
9/10

Ghost of Tsushima

Release
di 31 dec, 2019
Genre
Actie / Avontuur
Platform
ps4
Uitgever
Sony
Ontwikkelaar
Sucker Punch

Score

Verhaal
9/10
Gameplay
9.5/10
Grafisch
10/10
Geluid
9.5/10
Duur
9/10