Marvel’s Guardians of the Galaxy: The Telltale Series

Ook Marvel's Guardians of the Galaxy ontkomt niet aan de Telltale-franchise. Maak je maar al klaar voor een knotsgek avontuur!

Thanos is onderweg naar een mystieke Kree-tempel maar The Guardians of the Galaxy zitten hem op de hielen. Na de landing op een lugubere planeet, vinden zij de titaan Thanos, vlakbij een bijzondere tempel. Blijkbaar is hij op zoek naar een relikwie, en heeft hij dat ook gevonden. De strijd barst los! Thanos kan The Guardians aan, maar moet toch, door een welgemikt schot, het loodje leggen. Hoera, Thanos en het relikwie zijn voor The Guardians!

Aanvankelijk lijkt het relikwie op niets meer dan een stenen beker. Peter Quill, ook bekend als Star-Lord en leider van The Guardians, gebruikt dit voorwerp dan ook voor dat nut. Toch blijkt er meer aan de hand, niet alleen wanneer Peter een intense herinnering herleeft onder invloed van de beker, maar ook wanneer Hala, één van de laatste Kree ook achter het relikwie zit. We leren al snel dat het relikwie in staat is om leven te geven aan verloren dierbaren, maar daar moet je ook wel de bijpassende prijs voor betalen ...

Het is de eerste maal dat ik een Telltale-reeks in één keer uitspeel, zonder te moeten wachten op de release van de volgende episode. Het verhaal neemt je mee, niet alleen omdat het tempo hoog ligt, maar omdat er nog een groot deel te vertellen is, nadat je initieel zou denken. Daarenboven wordt in elke aflevering iemands herinnering herleefd, en geeft het verhaal je zo een beter inzicht in de verschillende personages.

De gameplay van deze Telltale-iteratie is hetzelfde als de andere games. Je doorloopt een verhaal, soms moet je een puzzel oplossen - meestal in de vorm van: vind dat, en dan kan dit gebeuren - gevolgd door enkele Quick Time Events, en natuurlijk de vele dialoogopties. Deze laatste zijn nu veruit het meest interessant, net omdat deze een impact kunnen hebben op de verhaallijn. Je bent aan het spelen met een vijftal personages, dus ook met vijf verschillende meningen. Wat je denkt goed te doen voor de ene, is dat zeker niet voor de andere, en zo vijf afleveringen lang. Het spreekt voor zich dat je zal geconfronteerd worden met al je genomen beslissingen op het einde van het spel.

We moeten er wel bij vermelding dat we in de derde episode een glitch ondervonden, waardoor we herhaaldelijk hetzelfde stuk moesten spelen, maar er op een gegeven moment geen voortgang meer was. Na enkele internetfora te bekijken, wisten we dat we gewoon het spel opnieuw moesten opstarten om voorbij deze scène te geraken.

De grafische kwaliteit is zeker niet van de slechtste. De omgevingen en personages worden mooi weergegeven, en de stemacteurs leveren puik werk. Jammer genoeg ondervonden we af en toe een framedrop, vooral in het begin van de afleveringen, of bij het inladen van een volgende scène.

Deze Guardians of the Galaxy heeft een goed uitgewerkt verhaal, en alles zit verpakt in een typisch Telltale-pakje. Wie fan is van dit type games kan deze zonder twijfelen aanschaffen. Op een acht uurtjes zit je door het verhaal heen, wat deze één van de langste games uit de franchise maakt.

• Goed verhaal
  • Hoge herspeelbaarheid

• Weinig nieuws onder de zon