Star Wars Jedi: Fallen Order

Na enkele Battlefronts mogen we ons eindelijk opnieuw verheugen op een RPG die zich afspeelt in het Star Wars-universum. En je raadt het al: jij bent opnieuw de held!

Cal Kestis is een jonge knaap die op de zogenaamde 'schrootplaneet' Bracca, woont. Afgedankte ruimteschepen ontmantelen behoort tot zijn dagelijks takenpakket. Dit verandert wanneer The Empire zijn werf bezoekt. Blijkbaar was Cal vroeger Padawan, maar is hij kunnen vluchten na het vernietigende Order 66. Cal wordt achternagezeten en gebruikt zijn Jedi-krachten om zijn vriend van een gewisse dood te redden. De mysterieuze Second Sister heeft het commando van de Empire-eenheid is naar hem op zoek, en je kan haar vergelijken met een combinatie van een Storm Trooper en een Sith Lord. Na Cals confrontatie met de Second Sister wordt hij gelukkig gered door enkele nobele onbekenden: Cere, een oud-jedi, en vierarmige piloot Greez.

Cere vertelt Cal dat hij in staat is om de rebellen een handje te helpen en zo bezoeken ze de planeet Bogano. Met weinig informatie moet Cal de planeet verkennen en hij ontmoet er het kleine robotje BD-1, die vroeger in dienst stond van Eno Cordova, een Jedi-meester bezeten door een oude beschaving die heel gevoelig was voor The Force. Samen met Cere, Greez en BD-1 treed je in de voetsporen van deze oude Jedi doorheen het universum.

Het verhaal van deze game zit heel goed in elkaar. Hier en daar stoot je op een plotwending en op oude bekenden die je een anekdote vertellen. Het avontuur is typerend voor Star Wars!

Als we deze game moeten vergelijken met een spel uit het verleden, dan komen we direct uit bij The Force Unleashed. Cal laat zich vlotjes bedienen. Er is geen reling te hoog, en geen meer te diep. Naargelang je vorderingen maakt in het verhaal, zal je ook nieuwe Jedi-krachten vrijspelen. Let wel, hier maak je geen keuze om naar de Light of Dark Side over te hevelen. Cal is een held, en zijn krachten zijn daar ook naar - lees: je kan je vijanden niet wurgen en er loopt geen elektriciteit door je vingers.

Een groot deel van het spel bestaat eigenlijk uit platforming. Cal moet van de ene plek naar de andere geraken, en moet dit doen door springen, klauteren, muurlopen en frequent gebruik maken van zijn krachten. Je kan dit misschien nog vergelijken met de Sands of Time-reeks van Prince of Persia.

Een ander groot deel zijn de gevechten. Cal heeft uiteraard Jedi-krachten, maar kan die niet altijd gebruiken. Eens je ze gebruikt hebt, zal je even moeten wachten tot die weer opgeladen zijn, hetzij door tijd, hetzij door vijanden schade toe te brengen. Je kan al raden dat wanneer je vijanden neerhaalt, of doordat BD-1 één van de vele items scant, Cal beloond wordt met experience. Eens hij er genoeg van heeft, ontvangt hij een vaardigheidspunt dat hij dan kan spenderen aan één van de vele meditatieplekken.

Die dienen overigens ook als opslagpunt, én Cal kan zijn gezondheid en zijn Force hier ook volledig opladen. Hierachter zit wel een addertje verscholen: al de verslagen vijanden komen terug tot leven. Ook wanneer Cal het loodje legt, kan hij de XP die anders verloren zou gaan, terughalen bij de vijand die hem heeft neergehaald. Inderdaad, je leest het goed: een vleugje Dark Souls.

Een must voor elke Star Wars-game is het authentiek geluid en de schitterende graphics. En dat is ook hier niet anders. Mocht je me vertellen dat je naar een serie of film kijkt, je zou het zelfs bijna geloven. De karakteristieken van de planeten worden mooi weergegeven en het achtergronddeuntje doet je geloven dat je je in het Star Wars-universum bevindt. Daarnaast worden ook de lightsabergevechten cool weergegeven.

Is deze game qua gameplay innoverend? Eigenlijk niet, maar het neemt hier en daar wat goed is van andere franchises. Een grote brok platforming, afgewisseld met degelijke, gebalanceerde actie. Gooi daarbij nog een keurig verhaal, degelijke graphics en deuntjes die je doen wegdromen van die verre planeten, en je komt uit tot een must voor de Star Wars - fan, en elke scifi-liefhebber.

• Goed verhaal
  • Gameplay niet eentonig
  • Audiovisueel top