Final Fantasy VII Remake

De aankondiging van Final Fantasy VII Remake ligt ondertussen al enkele jaren achter ons. Is deze herinterpretatie van een spelletje van 23 jaar geleden nog relevant of niet? Dat lees je hier!

We beginnen ons avontuur met een zootje ongeregeld, dat er op uit is één of andere reactor uit te schakelen. We komen te weten dat deze groep in wezen eigenlijk geen vrienden zijn, want er is één vreemde eend in de bijt betrokken bij de terreurdaad: Cloud Strife. Die laatste was vroeger een soldaat bij Shinra, het energiebedrijf waartegen de daad gericht is. Hij biedt nu zijn diensten aan als huurling, want de bende huurlingen is op zoek naar de natuurlijke grondstof Mako.

Na een succesvolle missie, én extractie, komen we te weten dat deze terroristische groepering - Avalanche - gelooft dat Mako een soort supernatuurlijke energie is, en dat Shinra met zijn reactoren eigenlijk de planeet kapotmaakt. Tifa is degene die Cloud en Avalanche met elkaar in contact bracht, aangezien zij een jeugdvriendin is van Cloud en lid van Avalanche. Cloud raakt meer en meer betrokken in het gebeuren van deze groep, zolang daar de nodige compensatie tegenover staat.

Een groot deel van je reis speelt zich af in de sloppenwijken van Midgar. Deze stad bestaat letterlijk uit verschillende niveaus. De sloppenwijken bevinden zich op de begane grond, en de stad - vooral bewoond door werknemers van Shinra - zweeft als het ware honderden meters boven die sloppenwijken. Je kan je al voorstellen dat veel mensen in de sloppenwijken maar al te graag gebruik maken van je speciale vaardigheden. Zolang daar uiteraard iets tegenover staat ...

Gaandeweg leer je meer over de verschillende personages, met in het bijzonder het hoofdpersonage Cloud, een mysterieuze Sephiroth, alsook de verschillende leden van Avalanche. Zo zorgen Biggs en Wedge voor een komische noot en blijkt Barret, de enorme reus die één van zijn armen heeft opgeofferd voor een gatling gun, een peperkoeken hart te hebben.

RPG / Hack 'n Slash

Deze game bewandelt de dunne grens tussen een RPG en een Hack 'n Slash. Je kan je personage uitbouwen zoals je wil, maar het gevoel te button bashen is nooit veraf. De aanpak van het levelsysteem is uniek. Wanneer je opwaardeert, zal jij wel een boost krijgen in gezondheid, maar zullen vooral je wapens een upgrade meekrijgen. Zo krijgt het wapen een aantal punten dat je kan spenderen aan nieuwe vaardigheden of wijzigt het je statistieken. Je kan dan wapen X zo uitbouwen dat je offensief sterker bent, en wapen Y defensief. Deze manier van 'levelen' zorgt ervoor dat je meer variatie in je personage kan steken. Niet alleen Cloud zal trouwens 'levelen', maar ook iedereen die deel uitmaakt van het gezelschap, want missies zal je nauwelijks solo aanvatten.

Final Fantasy games hebben een boon voor zowel een technologisch, als een magisch aspect, en dat is in deze Remake zeker niet anders. Langs de ene kant speel je vaardigheden vrij met je wapen, en langs de andere kant kan je magie oproepen. Deze magie zit vervat in zogenaamde 'Materia', die je opslaat in je wapen of in je andere uitrusting en die hangt samen met een specifieke spreuk. Je hebt er eentje waardoor je vuurschade kan aanrichten, eentje windschade, een andere zorgt ervoor dat je jezelf of iemand anders kan genezen en ga zo maar door. Dit is dan uiteraard weer een voorbeeld op het uitbouwen van je personage. Wanneer je materia ook lang genoeg uitgerust hebt/gebruikt, zullen deze krachten ook sterker worden.

Metertjes

Naast de verplichte HP en MP-metertjes, zullen er nog enkele andere op je scherm verschijnen. Je vaardigheden en speciale of magische aanvallen kan je niet gewoonweg 'spammen'. Hiervoor zal je eerst enkele 'gewone' aanvallen moeten uitoefenen. Deze aanvallen zitten steevast onder het vierkantje verscholen en onder het driehoekje schuilt nog een speciale aanval, specifiek voor het personage. Tijdens deze aanvallen beginnen zich vele metertjes te vullen. Het eerste, en misschien wel het belangrijkste metertje zorgt ervoor dat je in staat bent om speciale of magische aanvallen uit te voeren. Is de aanval uitgevoerd, dan loopt één slot leeg en moet je opnieuw aanvallen om dit opnieuw te benutten. Belangrijke kanttekening, zo een slot is ook nodig om een item (granaten, drankjes om je gezondheid of MP een boost te geven) te gebruiken.

Een ander metertje begint ook op te lopen en lokt een vernietigende aanval uit. Op die manier ben je in staat om een sterke vijand een stevige brok schade toe te kennen. Een ander voorbeeld van een metertje, wat niet van in het begin beschikbaar is, is een 'summon'-metertje. Hiervoor moet je wel een speciaal type materia uitgerust hebben, én ook vechten tegen een sterke vijand. Is de meter vol, dan ben je in staat om één of ander wezen op te roepen dat voor jou vecht.

AI or not AI?

De vele gevechten gebeuren in realtime, al zorgt de activatie van items/vaardigheden wel even voor een vertraging van de tijd. Dit betekent dat de combat niet turn-based is, zoals in sommige edities wel het geval is. Je zou dan toch moeten denken dat de andere leden van je party je moeten helpen zowel qua gevechten, als genezende krachten. Jammer genoeg merken we hier een gebrek aan intelligentie vast. Het ene personage rust je uit met offensieve materia, de andere met genezende. Jammer genoeg bleek die offensieve eerder een afwachtende houding aan te nemen, en mijn 'healer' bleek volop te genieten van het gevecht. Hierdoor moet je ook de verschillende metertjes van alle leden van je gezelschap ook in het oog houden en die eerder 'sturen' tijdens de gevechten. Dit kan soms wat druk overkomen, vooral als je Cloud levend wil houden. Een instelling, die ik op dit moment van schrijven nog niet gevonden heb, om het gedrag van de personages aan te passen, zou niet mankeren.

Op audiovisueel vlak worden we zeker niet teleurgesteld. De game wordt vergezeld door de Final Fantasy-kenmerkende feeërieke geluiden, en ook het ingame geluid is zeker te smaken. Vooral wanneer je door de omgeving wandelt en als het ware de omstaanders kan afluisteren. De tussenfilmpjes zijn subliem, maar tijdens de missies zijn de texturen of afwerking net iets minder.

Waar we het ook in deze review over moeten hebben is de nogal onwennige camerastand. Tijdens gevechten, wanneer bijvoorbeeld vijanden ontwijken, gaan deze uit het beeld en begint Cloud als het ware in het ijle te slaan. Een goede 'lock' functie ontbreekt en dat is jammer. Soms, tijdens het exploratiegedeelte, lijkt het ook alsof de camera iets te dicht tegen Cloud staat, waardoor je ook een groot gedeelte van de omgeving kan missen.

Ik ben één van de weinige gamers die als tiener de Final Fantasy franchise volledig aan zich liet voorbijgaan. Ondertussen heeft deze reviewer toch al enkele remakes en remasters achter de rug en smaakt de reeks steeds naar meer. Is deze game ook voor mensen die destijds het origineel hebben gespeeld? Dat antwoord moet ik jammer genoeg schuldig blijven aangezien ik de eerste editie, meer dan twee decennia geleden links heb laten liggen. Is het de moeite om deze editie te spelen? Naar mijn mening wel! Een uniek levelsysteem en een stevig verhaal houden je 35-40 uur bezig. Nadien kan je nog eens alle missies herspelen mocht je her en der iets laten liggen hebben. Voor de weeaboo's en RPG-liefhebber in het algemeen zeker een must!

• Grafisch oké
  • Goed verhaal
  • Goed uitgewerkt levelsysteem