Call of Duty: Modern Warfare

Na een remaster van het legendarische Call of Duty: Modern Warfare vond Activision het nodig tijd om de franchise van een (soft) reboot te voorzien. We verwelkomen dan ook: Modern Warfare, anno 2019.

De geteste versie is de PS4 Pro-versie.

Wie dacht dat Activision hetzelfde verhaal als dat van het Modern Warfare van 12 jaar geleden zou vertellen, maar dan in een nieuw jasje, heeft het goed mis. Nee, want hoewel die campaign uitmuntend bleek te zijn, besloot ontwikkelaar Infinity Ward het anders aan te pakken, én met succes. We kruipen in de huid van verschillende personages - we volgen onder andere een jongere Captain Price - en bevinden ons in een realistische setting waarbij onder meer terroristische aanvallen er schering en inslag zijn. Het is moeilijk niks te spoilen, maar weet dat er doorheen de ongeveer acht uur durende singleplayer campagne voldoende gebeurt (vaak ook shockerend realistisch) om het verhaal van Acitivisions laatste Call of Duty als een van de beste van de reeks te bestempelen.

Call of Duty: Modern Warfare voelt vanaf de eerste minuut vertrouwd aan, maar kent op zijn beurt dan weer enkele ingrijpende aanpassingen. De multiplayermodus werd bijvoorbeeld uitgebreid met verschillende speltypes, waarbij Ground War de meest vernieuwende is. Vernieuwend is echter een groot woord, gezien de paar maps waar je in twee ploegen van 16 binnen de tijd zoveel mogelijk punten moet zien in te nemen, een regelrechte kopie is van Battlefield. Dat gezegd zijnde is er ook Gunfight, waarbij je in twee teams van twee spelers het tegen elkaar opneemt met verschillende (voorafbepaalde) wapens, wat ook voor een spannende, docht korte, strijd zorgt.

Alle overige gekende speltypes zijn aanwezig, inclusief nieuwe maps, wat voor honderden uren speelplezier zal zorgen. Wie echter denkt in een avond reeds Prestige te halen, is er aan voor de moeite. Het levelsysteem is immers aangepast waarbij je op een compleet nieuwe manier in rang zal stijgen. Elk wapen wordt vrijgespeeld na verloop van tijd en kan op verschillende wijzes van de nodige upgrades worden voorzien. De ene zal je iets sneller vrijspelen dan de ander, maar wie de nodige tijd investeert, zal zijn/haar favoriete perks kunnen koppelen. Voor het eerst is het tevens mogelijk in een wedstrijd zelf van wapen en bijhorende upgrades te wisselen, wat voor velen een opluchting zal zijn.

Infinity Ward heeft deze Modern Warfare vanaf de grond opgebouwd, gebruikmakend van een volledig nieuwe engine, en dat is er ook aan te zien. Op grafisch vlak scheert de game hoge toppen, maar ook op vlak van audio verdient het een pluim. Wie over een deftige headset of home cinema setje beschikt, zal zich echt temidden de actie wanen.

Activision is er samen met Infinity Ward in geslaagd een spannende soft reboot van Modern Warfare uit te brengen waarbij een filmische singleplayer mooi wordt gecombineerd met een uitgebreide multiplayer-modus waar je honderden uren zoet mee zal zijn. Wij zijn fan!

• Singleplayer campagne
  • Vernieuwde multiplayer
  • Gameplay