Grand Theft Auto V (PS4)

De nieuwe trend is games van de vorige generatie opnieuw uitbrengen op de nieuwere consoles met een grafische update. Rockstar toont hoe je dat moet doen.

Heb je de review van GTA5 op PlayStation 3 gemist? Grand Theft Auto V kreeg een score 94. Kan deze upgrade de verloren 6 puntjes goedmaken? Het verhaal is grotendeels hetzelfde gebleven, daarom focussen we ons in deze review op de verbeteringen ten opzichte van de PS3 versie. Ik heb de PS4 versie ondertussen een goede 25 uur gespeeld, zowel offline als online en dit is mijn ervaring met Grand Theft Auto V.

Grafische upgrade

Als je de PS4 versie van Grand Theft Auto vergelijkt met de PS3 versie, zal de grafische upgrade als eerste in het oog springen. Op de PS3 zag het spel er al indrukwekkend uit, maar op de PS4 ziet het er echt ongelooflijk strak uit. Alles draait soepel op 1080p met een stabiele 30FPS. Net als voorheen heb je in-game bijna geen laadtijden, maar bij het opstarten van GTA5 zal je even moeten wachten tot alles is ingeladen. Op de PS3 duurde dit een behoorlijk lange tijd, maar op de PS4 is de wachttijd  wel enorm ingekort. Je kan nog altijd snel iets halen om te drinken, maar je zal je moeten haasten, want de game start op binnen enkele minuten.

Eenmaal GTA opgestart is, zal je merken dat de render distance enorm verbeterd is. Waar je vroeger in de verte een dichte mist zag hangen, zie je nu een gedetailleerd landschap. En dat landschap ziet er van dichtbij ook indrukwekkend uit. Zowel in de stad als in de berglandschappen zijn de texturen enorm gedetailleerd en waan je jezelf in een bijna echte wereld. En dat hoog niveau van detail zie je bijna overal. De wapens zien er in first person erg realistisch uit. De handen van je personage bevatten fijne details zoals wonden en tattoos. Als je de GSM oproept bevat deze ook leuke en unieke details, zoals een barst in het scherm van Trevor zijn smartphone.

Ook de voertuigen zien er goed uit, ik durf bijna zeggen dat ze er beter uitzien dan in sommige racegames. Het schademodel heeft  een upgrade gehad. Je ziet krassen op accurate plaatsen en bij een aanrijding zie je een deuk met bijhorende bloedvlek op je motorkap. In first person mode is het net of je in een echte wagen stapt. Iedere wagen heeft een uniek interieur met leuke details. De toerenteller en snelheidsmeter werken en je ziet de naam en frequentie van het radiostation op je autoradio. Het zijn details als deze die GTA uniek maken op PS4 en mij continue blijven verbazen.

En dat is nog niet alles, de schaduw en lichteffecten zijn erg realistisch, alsook het water. Dit is het mooiste watereffect dat ik al gezien heb, zowel de golven op zee als de druppels die op straat neervallen als het regent, zien er magnifiek uit!

First Person Modus

Naast de grafische upgrade is de first person modus de grote vernieuwing in Grand Theft Auto op PS4. In het begin is het even wennen om GTA in first person te spelen, maar eenmaal je de instellingen aangepast hebt naar jouw persoonlijke voorkeur, dan is dit een erg leuke en indrukwekkende modus. Ik blijf het verbazend vinden hoeveel GTA5 te bieden heeft. GTA heeft één van de beste verhalen, is dé standaard van open wereld games, ziet er beter uit dan sommige racegames en heeft nu ook een uitgebreide first person modus met meer opties dan alle first person shooters die je op een console kan vinden.

Eén van die opties is de Field of View optie. Met deze optie bepaal je het gezichtsveld van je personage. Hoe hoger deze waarde, hoe meer je te zien krijgt. De Field of view optie is ongezien op console games, laat staan bij games waar de first person modus een optie is!

Daarnaast kan je het controller schema nog aanpassen zodat de knoppen zo geconfigureerd zijn, zoals jij dat wil. En dit kan je apart instellen voor first person en third person modus. Je kan er ook voor kiezen om automatisch te switchen naar Third Person als je bijvoorbeeld met een wagen rijdt. Zo kan je altijd schieten in first person en rijden in Third Person. Je kan ook manueel switchen tussen de verschillende modi door op de grote touch-knop te drukken.

De first person modus geeft mij een compleet nieuwe speelervaring, waardoor het opnieuw doorlopen van het verhaal erg leuk is.

Extra features

De PS4 versie heeft evenveel inhoud als de PS3 versie met alle updates die het voorbije jaar gepasseerd zijn. Voor Michael zijn er enkele nieuwe zijmissies toegevoegd waarin hij een mysterieuze moord oplost. Voor Franklin zijn er enkele nieuwe races toegevoegd. En voor Trevor zijn er een heleboel nieuwe wilde dieren toegevoegd die hij kan neerschieten.

Rockstar maakt ook goed gebruik van de nieuwe functies van de dualshock 4 controller. Zo imiteert de lightbar de zwaailichten van de politie zolang je een wanted level hebt. Je kan niet alleen wisselen tussen de verschillende views door de touchpad in te drukken, maar je kan er ook de Quick GPS functie mee oproepen door deze langer in te drukken. Als je naar links of rechts veegt op de touchpad wijzig je het radiostation en naar boven of onder wissel je van wapen.

Ik heb ook even GTA getest via remote play op mijn VITA en via de Playstation TV. Als je via de vita speelt, worden de controls automatisch aangepast en zal je kunnen mikken en schieten met de schouderknoppen. Het speelt niet zo vlot als met een dualshock controller, maar het werkt wel degelijk. Via de Playstation TV gaat de besturing iets vlotter, omdat je dezelfde controller kan gebruiken. Het beeld is wel iets minder mooi omdat het dan op 720p draait. Qua beeldkwaliteit zat het dan beter op de VITA, op het kleiner scherm heb je minder last van de downscaling. Het belangrijkste punt om te onthouden is, dat je in iedere kamer van je huis GTA kan spelen!

GTA Online

De launch van GTA Online op de PS3 was niet echt succesvol. Spelers moesten enkele weken wachten voor ze gebruik konden maken van de online functies van GTA. Bij de PS4 versie zijn er nog steeds enkele problemen, maar niet zo dramatisch als met de PS3 indertijd. We kunnen deze klasseren onder "de eerste week online"-problemen. GTA koop je niet in eerste instantie om het online te spelen, ik toch niet. Ik heb er geen probleem mee om even te wachten tot Rockstar de plooien glad strijkt, ik amuseer me wel met de singleplayer.

Wat werkt er niet of niet optimaal?
  • Importeren van bestaande characters (was na één dag al opgelost)
  • Joinen van sessies van vrienden (dit is ondertussen al verbeterd)
  • Matchmaking, vinden van lobbies
  • Online heists, deze komen normaal gezien met de volgende content update (december-januari)

Heb je zelf GTA gekocht voor PS4 en wil je eens online spelen met de leden van playstationclan? Schrijf je dan in bij onze GTA5 Crew.

November is een drukke game maand geweest, met enorm veel topgames. Grand Theft Auto is echter één van de games die er met kop en schouders bovenuit steekt. Als je mij vraagt welke game van november 2014 ik volgend jaar nog ga spelen, dan is dat GTA5. Bijna iedereen die een PS3 had, heeft GTA5 al gespeeld. Een tweede aankoop is in deze drukke periode misschien moeilijk te verantwoorden, maar dit is echt een pareltje. Ik heb meer dan 100 uur gespendeerd aan de PS3 versie (waarvan 70 uur online!) en ik vrees dat het er nog meer gaan worden met de PS4 versie.

• First person modus is indrukwekkend
  • Grafisch prachtig
  • Eén van de beste verhalen die je kan spelen