UnEpic

Wat krijg je als je Castlevania mengt met flauwe humor? Het niet zo epische avontuur van UnEpic.

Het verhaal van UnEpic stelt weinig voor. Vier vrienden spelen Dungeons & Dragons in hun speelkamer, tot één van de jongens, Daniel, na zijn plaspauze in een gigantisch kasteel terecht komt. Het duurt niet lang vooraleer hij bezeten wordt door een donkere geest die Daniel's lichaam wil overnemen. Dit lukt pas als hij sterft. Het enige wat de geest kan doen, is flauwe moppen tappen en slecht advies geven.

Een kasteel zou geen episch kasteel zijn, mocht het niet bezaaid zijn met gigantisch veel monsters, die respawnen zodra je naar de volgende ruimte gaat. Zo goed als iedere vijand heeft een een zwakte, waardoor hij makkelijker neergaat als je het juiste wapen gebruikt. Het kasteel bestaat uit verschillende verdiepingen, waarbij iedere verdieping een eindbaas heeft.  Om uit het kasteel te ontsnappen zal je het hoofd van het kasteel, ganaamd Harnakon, moeten verslaan.

UnEpic is een 2D side scroller, action-adventure RPG. Het spel "leent"veel van de klassieke Castlevania games. Naast het beklimmen van ladders, springen over platformen en het slaan van vijanden, zal je ook jouw personage moeten uitbouwen. Hou er rekening mee dat je de karakteristieken gebalanceerd verbeterd. Als je verkeerd investeert, zullen de gevechten met de eindbazen niet simpel zijn. Het kasteel is een echt doolhof van gangen en kamers. Je zal vaak dezelfde ruimtes bezoeken, die steeds met dezelfde monsters en vallen bezaaid zijn.  Wat vrij snel gaat vervelen.

Grafisch ziet het spel er erg retro uit, denk hierbij aan games zoals Terraria. Naast enkele goeie lichteffecten ziet UnEpic er modaal uit. Geluidseffecten en achtergrondmuziek zijn degelijk. Stemmen daarentegen zijn niet aanwezig. De conversaties zal je zelf moeten lezen in de gebruikelijke tekstblokken.

We zijn ondertussen gewoon dat indie games er graag uitzien als games uit het NES tijdperk. De meeste voegen nog iets nieuw toe op gebied van gameplay, verhaal, geluid of grafisch. Bij UnEpic beperken de extra's zich tot enkele lichteffecten en flauwe humor. Persoonlijk ben ik de nostalgische indie games wat beu. Het helpt ook niet dat de gameplay repetitief en het verhaal dun en saai is. Dat is ook de reden dat UnEpic zo laag scoort.

• Lichteffecten
  • Veel game voor een kleine prijs

• Repetitieve gevechten