Spider-Man Miles Morales

Na Miles’ introductie in Spider-Man vond Insomniac de release van de PlayStation 5 een ideaal moment om de jonge superheld in de spotlight te zetten. Maar is Spider-Man: Miles Morales slechts een leuke spin-off of echt een volwaardige opvolger? Wij zochten het uit.

Zonder echt te moeten spoilen, raadden we iedereen met een PS4 of PS5 in huis aan Spider-Man (Remastered) te spelen waarin Miles Morales reeds een kleine rol speelde. Die laatste mag nu in zijn eigen videogame optreden, gezien Peter Parker even op vakantie is. De bruisende stad New York kan - gelukkig voor ons - echter niet zonder superheld, dus beslist Miles Morales als ‘jonge Spider-Man’ waar nodig op te treden. Samen met zijn vriend Ganke, techneut van dienst, zetten ze een kleine noodcentrale op waardoor Miles alle meldingen van criminaliteit op zijn smartphone ontvangt.

Al snel komen de eerste oproepen binnen en blijkt er toch al wat meer aan de hand te zijn. Zo wil het bedrijf Roxxon Harlem en omliggende steden van een nieuwe vorm van elektriciteit voorzien, waar niet iedereen voorstander van blijkt te zijn. Een groep misdadigers, The Underground genaamd, zorgt voor ophef waardoor Spider-Man moet tussenkomen. Welke uitkomst zal deze oorlog kennen en welke rol zal de zeventienjarige Miles hier allemaal in spelen? Eén ding is zeker, de game is niet zo uitgebreid als Spider-Man - daarvoor is het verhaal te licht en te kort - maar van een spin-off is ook niet echt sprake gezien je voor zeker acht uur zoet zal zijn.

Als Spider-Man: Miles Morales jouw eerste PS5-game is, dan je zal versteld staan van de mogelijkheden in de game. Anderen, die zullen vooral ‘meer van hetzelfde’ zien, maar dan in een ander jasje. Miles heeft zo zijn eigen stijl, maar kent in tegenstelling tot Peter Parker veel meer moves aan het begin van zijn avontuur (en minder technische snufjes). Zo onderscheidt deze zich vooral door ook elektrische aanvallen (genaamd Venom) te kunnen gebruiken, wat nodig zal zijn bij het willen verslaan van zowel Roxxon als Underground-boefjes. Ook nu zal het mogelijk zijn nieuwe vaardigheden vrij te spelen en technische snufjes bij te maken, maar daarvoor zal je wel heel wat zij-opdrachten moeten vervullen.

Die zijmissies vullen Spider-Man: Miles Morales op dezelfde manier als Insomniac Games dat aanpakte bij de vorige game. Het hoofdverhaal staat als een huis, maar wil je het uiterste uit de kan halen dan moet je voor alle verzamelobjecten gaan, zijmissies vervullen en algemene problemen in de buurt van Harlem oplossen. Hier zullen nieuwkomers zich fervent mee kunnen bezighouden, maar zullen fans van de eerste Spider-Man zich wat tekortgedaan voelen. Het aantal zijmissies ligt immers gevoelig laag en de nodige interventies die Miles zal moeten ondernemen, kennen niet dezelfde toevoeging als dat met de avonturen van Peter Parker waren.

Spider-Man: Miles Morales is een pracht van een game op de PlayStation 5. De wintersetting met vallende sneeuw is aangenaam om door te slingeren en Miles’ interesse in muziek zorgt voor dat extra funky gevoel tijdens het spelen. Een mooi totaalplaatje.

Miles Morales is een geslaagde Spider-Man. Het verhaal is aangenaam om te volgen, maar door een gebrek aan echte impactvolle zij-activiteiten (die vooral meer van hetzelfde zijn) haalt het wel de kwaliteit niet van Spider-Man. Ongeacht is Spider-Man: Miles Morales een pracht van een videogame op de PS5 waarbij de setting zorgt voor sfeer en bijdraagt tot de verhaalvertelling.

• Sfeer en graphics
  • Audiovisuele plaatje
  • Geslaagde Spider-Man