Loud on Planet X

Op zoek naar een goedkoop muziekspel? Dan is deze indie game misschien wel iets voor jou. Lees meer over Loud on Planet X in onze review.

Loud on Planet X is een leuke mix van Guitar Hero en Plants vs Zombies. Je kan het spel het beste omschrijven als een ritmisch spel met tower defence elementen. Het spel bestaat uit drie delen. Bij de start van de game heb je de keuze uit negen verschillende liedjes. Eenmaal je voldoende sterren verdiend hebt, speel je er nog eens negen vrij. Tenslotte kan je nog een laatste remix vrijspelen.

Ieder level (liedje) speelt grotendeels op dezelfde manier. Zolang de band speelt, word je aangevallen door aliens. Jij kan ze doden door op de beat de juiste luidspreker te activeren. Er zijn vier verschillende banen met luidsprekers die lazers afvuren. Als extra zijn er nog random power-ups die om de zoveel tijd ergens verschijnen. Denk hierbij aan rookkanonnen die tijdelijk de aliens vertragen of paparazzi die ze verblinden. En als laatste heb je nog de "LOUD" meter. Deze vult op door aliens te verslaan. Als je genoeg kills gehaald hebt kan je een superaanval uitvoeren die alle zichtbare tegenstanders wegmaait.

Er zit enige variatie in de aliens qua uiterlijk, maar in grote lijnen zijn ze gelijkaardig. Hoe meer ogen het buitenaardse wezen heeft, hoe vaker je het zal moeten raken. Een beestje met drie ogen zal je dus drie keer moeten raken, in tegenstelling tot eentje met maar één oog. Ook de levensduur van deze game is eerder beperkt. Met 18 liedje van 3-4 minuten, speel je deze game uit in net iets meer dan uur. Er zijn wel drie moeilijkheidsgraden, die je vrij makkelijk onder de knie kan krijgen als je enig gevoel voor ritme hebt. Door het beperkte repertoire en gebrek aan variatie, heeft Loud on Planet X geen hoge replay waarde.

Grafisch ziet het spel er goed uit. De kleine details zorgen voor een afgewerkt gevoel. Ook al bestaat het spel uit enkel onbekende indie muziekbands, lijken de getekende bandleden erg op de echte personen. Ondanks dat de aliens er simpel uitzien, zijn ze goed geanimeerd en passen ze goed bij het thema van het spel.

De muziek in dit spel beperkt zich voornamelijk tot Canadese indie bands van verschillende genres, zoals punk, rock, pop en hiphop. Denk hierbij aan bands zoals CHVRCHES, Lights, Metric, METZ, F*cked Up, HEALTH, Purity Ring, Little Dragon, Austra, Shad, Tegan and Sara. Het enige minpunt is dat er geen auditieve feedback is als je een fout maakt. Als je in games zoals Guitar Hero een noot mist, hoor je dat. Bij deze game is dat niet, het liedje blijft gewoon doorspelen. En dat is wel wat jammer.

Al met al is Loud on Planet X een leuke game om even tussendoor te spelen. Voor de kleine prijs van 6.99 euro (nu zelfs tijdelijk 3.49 euro) doe je zeker geen miskoop.

• Eenvoudige gameplay
  • Kleine prijs