Teslagrad

Gelijke ladingen stoten elkaar af, tegengestelde ladingen trekken elkaar aan. Met dit zinnetje beginnen quasi alle natuurkundige boeken omtrent magnetisme. De ontwikkelaars bij Rain Games dachten op deze wet een leuke game te kunnen bouwen. Zijn zij hierin geslaagd?

Verhaal - Vertelling met behulp van afbeeldingen

Jij speelt een naamloze jongen die verjaagd wordt door allerlei mannen. De reden waarom ken je niet, maar je zoekt je toevlucht in een oude, vervallen toren. Over je achtergrond wordt niets verteld, maar wel over de geschiedenis van het bouwwerk. Het blijkt dat in een lang vervlogen tijd, er een koning was die tegen de onderdrukker vocht met de hulp van 'wijzen'. Deze gaven aan de koning de gave van de bliksem (of elektriciteit). Nadat de boeven van dienst verjaagd waren, werd de koning machtsgeil en wou hij meer landen veroveren. Zijn aanhang van 'wijzen' kon hiermee niet leven en ze scheidden zich af van de koning.

Tijdens het verhaal wordt er geen gebruik gemaakt van taal. Geen tekst of gesproken woorden, maar wel theatrale voorstellingen en wandafbeeldingen zorgen ervoor dat je de geschiedenis van de toren, de wijzen en de koning te weten komt. Het verhaal had wat meer om het lijf mogen hebben. Wie is de jongen die je bestuurt? Waarom wordt hij verjaagd? En waarom zoek je intuïtief een weg naar boven?

Gameplay - Er hangt elektriciteit in de lucht

De gameplay rust op die ene simpele wet van het elektromagnetisme: Twee lichamen die beiden positief of beiden negatief geladen zijn, stoten elkaar af, maar als het ene lichaam positief is en het andere negatief is, trekken ze elkaar aan.

Dit vertaalt zich in de game door middel van het gebruik van twee kleuren. Rood en blauw gaan naar elkaar toe, in elk ander geval, gaan ze van elkaar weg. In het begin ben je enkel in staat om de puzzels op te lossen door speciale handschoenen die je in het begin van de game vindt. Je kan ervoor kiezen om bepaalde blokken een positieve, of negatieve lading te geven (lees: blauw of rood te kleuren). Deze blokken zullen dan reageren op de bepaalde geladen voorwerpen in de omgeving. Verder vind je ook nog andere materialen zoals laarzen, een kap en een staf. De laarzen zorgen er bijvoorbeeld voor dat je je over een kleine afstand kan teleporteren, waardoor er een nieuw puzzelelement ontgrendeld wordt. Wat de kap en de staf doen, dat kan je zelf ontdekken wanneer je de game speelt.

Naast de leuke omgevingspuzzels, waar je toch je grijze massa voor zal moeten gebruiken, worden bepaalde passages afgesloten door een baasgevecht. Dit baasgevecht moet je dan met de materialen die je tot dan toe verzameld hebt, tot een positief einde brengen. Concreet betekent dit ook een soort puzzel, waarbij je op het correcte ogenblik op de correcte toets moet duwen.

Wanneer je een misstap begaat, hetzij door één van de bazen, of gewoon door de omgeving (bijvoorbeeld door een elektrische stroom), zal je die scène opnieuw moeten spelen. Dit omwille van het feit dat je slechts over één leven beschikt. Dit spelelement zorgt er ook voor dat je sommige delen enkele malen zal moeten herspelen, volgens het principe van Try and Catch. Hiermee wordt bedoeld dat als je sterft, je de tactiek zal moeten aanpassen. Als je dan weer iets verder geraakt, maar opnieuw faalt, probeer je het opnieuw met hetgeen dat je hebt bijgeleerd om zo verder de puzzel op te lossen.

Op een bepaald ogenblik in de game zal je merken dat het denkwerk overschaduwd wordt door de 'vingervlugheid' van de gamer van dienst. Persoonlijk vind ik dit jammer, want ik had graag meer mijn hersenen gepijnigd, dan op een bepaald tempo de juiste toetsen in te drukken.

Grafisch gezien is deze game zeker niet slecht, maar we kunnen ook niet spreken van het neusje van de zalm. Deze game straalt nu eenmaal eenvoud en simpliciteit uit, en dat is op zich geen slecht gegeven. Jammer genoeg is dit ook de reden waarom het niet bij de betere gamegraphics hoort.

Het geluid is even eenvoudig als de grafische kwaliteit. Zo hoor je af en toe een achtergrondgeluidje, wat niet storend is.  Gedurende het leeuwendeel van de game zal je de omgevingsobjecten horen: vallende (of zwevende) blokken, elektrische stromen, en dergelijke meer.

Conclusie - Snelle hap voor een snelle prijs

De speelduur van deze game ligt wat aan de lage kant: op 5 à 6 uur heb je de game beëindigd. De aankoopprijs is dan ook slechts € 14,99, wat een aankoop wel rechtvaardigt. Heb je even genoeg van de mainstream games en wil je een game die de hersenen aan het werk zet, doch een luchtig verhaal biedt, dan kan je met deze aan de slag.

• Originele gameplay
  • Verhaal op unieke wijze gebracht
  • Lichte prijs