Life is Strange: True Colors

Een nieuwe Life is Strange-game, een nieuw paar superkrachten. Slaagt True Colors er in ons te verplaatsen in een emotionele rollercoaster?

In Life is Strange: True Colors volgen we het verhaal van vrouwelijke protagonist Alex Chen, die jaren geleden haar moeder verloor en niet veel later samen met haar broer ter adoptie werd gesteld door haar vader. Een traumatische jeugd die zo zijn gevolgen voor haar heeft gekend en met mondjesmaat aan de speler zal worden onthuld. Haar broer, die al even van Alex was afgezonderd geraakt en zijn leven op de rails wist te zetten, spoorde Alex succesvol op en deed het voorstel om bij hem te komen wonen.

Een nieuwe stad, nieuwe kansen, maar na een tragisch ongeluk verliest Alex haar broer in een ongeval en maakt zij er haar persoonlijke missie van om het bedrijf dat werkzaam is in de mijnbouw van Haven Springs verantwoordelijk te stellen voor de dood van haar broer. Een rollercoaster aan emoties staat je te wachten in een stadje dat veel geheimen kent, maar ook personages waar je meer over zal te weten komen en een prachtig verhaal vormen waarin jouw keuzes (opnieuw) gevolgen zullen hebben op wat er je staat te gebeuren.

De Life is Strange-games staan niet om hun verbluffende gameplay gekend, maar hebben superkrachten wel telkens (los van Before the Storm) als thema. Ook Alex Chen heeft superkrachten, al zijn deze ietwat minder ‘Superman-achtig’ dan we uit vorige titels gewoon zijn. Alex heeft namelijk enkele extra redenen voor haar ‘woede-uitbarstingen’ en waarom ze niet ter adoptie werd genomen. Zij kent immers de kracht van empathie en kan aura’s van anderen waarnemen. Als er iemand treurig is, kan Alex dat gevoel ook wegnemen, wat gevolgen met zich meebrengt. De ideale kracht voor een game die op het gevoel werkt en daar ook met glans in slaagt.

De stemacteurs doen een perfecte job en weten alle personages passend neer te zetten tijdens de talrijke gebeurtenissen die de game rijk is. Life is Strange: True Colors kent enkele momenten van ‘free roaming’ in het stadje en weet grafisch iets meer uit te blinken. Een filmische ervaring is het nog niet, maar de look en feel van True Colors is zeker wat het hoort te zijn.

Dontnod stond voor eens niet aan het roer van deze Life is Strange-game en liet het Amerikaanse Deck Nine zijn eigen ding doen. Met succes, want True Colors schotelt je emotievolle kost voor en doet dat met glans. Een aanrader voor wie fan is van verhaalgestuurde games, zonder daarbij een ware filmische ervaring te verwachten.

• Emotievol verhaal
  • Audiovisueel prima
  • Alex haar krachten en hoe de game is opgebouwd