Shadows of Kurgansk

In Shadows of Kurgansk worden we ergens in het gebied van de voormalige USSR gedropt en moeten we trachten te overleven. Overleefde de game onze review?

De geteste versie is de PS4-versie gespeeld op PS5.

Je bent een nobele onbekende die met de helikopter van punt A naar punt B tracht te vliegen. Het noodlot wil dat je door een storing neerstort in een onherbergzaam gebied. Tegen wil en dank is het nu aan jou om te overleven tussen een hoop zombies in de wildernis en de plaatselijke geheimen te onderzoeken.

Dit is slechts één van de mogelijk campagnes die het spel te bieden heeft, maar deze heeft ook niet meer om het lijf dan dit.  Gezien het verhaal voor niet meer dient dan enkel een kapstok voor de gameplay, geven wij dit aspect dan ook het gemiddelde van de andere categorieën.

Shadows of Kurgansk is een first person horror/survivalgame. Het horroraspect ondervinden we aan den lijve met het zombiesaspect, en de survival mag je zeer letterlijk nemen. Deze kan je vergelijken met games zoals ARK en Conan Exiles, al is het minder uitgebreid/diep. Het doel is om te overleven, en hiervoor zal je fauna en flora van je omgeving moeten gebruiken. Blaadjes voor het kampvuur, kleinere stenen om pikhouwelen te maken, op ratten jagen want hun vlees en pels kan je gebruiken en ga zo maar door. Bij het opwaarderen van je schuilplaats zal je ook nieuwe recepten ontgrendelen waardoor je in staat bent om moderne hulpmiddelen te maken uit de 'schroot' die je vindt in het gebied. En dit terwijl je op onderzoek moet uitgaan, én de vele zombies van je lijf moet houden.

Toch verloopt niet alles vlot. Je moet namelijk door een menusysteem bladeren om bijvoorbeeld je blaadjes klaar te maken voor het kampvuur en dergelijke. We hebben er niets op tegen dat dit zo werkt, maar de verschillende tabbladen zijn niet echt gebruiksvriendelijk te noemen. Op die manier wordt het een heuse karwei om bijvoorbeeld een blok hout in brand te steken. Uiteraard, al doende leert men, maar het is niet aangenaam om dit in de eerste plaats aan te leren.

Op visueel vlak worden we niet echt verwend door Shadows of Kurgansk. De omgeving ziet eruit zoals de games uit de jaren '90 of '00. Zonder veel detail en aflijning en daar houdt de game ook geen rekening mee. Verwacht bijvoorbeeld niet dat het gras zal meegolven met je bewegingen, maar je zal doorheen objecten kunnen stappen. Qua geluid kan je ook niet veel verwachten van een game van dit genre. Je zal af en toe een zombie horen, en je zal gamegeluiden horen terwijl je een boom aan het vellen bent, of aan het jagen bent op een konijn, maar ook niet meer dan dit, maar dat is in se niet nodig.

Shadows of Kurgansk is niet de duurste game en als je uitgekeken bent op de survivalgames die reeds beschikbaar zijn, is een aankoop te overwegen. Je moet er wel de povere grafische kwaliteit bijnemen.

• Niet duur
  • Voor survivalexperten een hapje tussendoor

• Grafisch ondermaats