Wonder Boy: Asha in Monster World

Wonder Boy: Asha in Monster World is een van zo’n heruitgaves waar retroliefhebbers al even op hebben zitten wachten. Maar slaagt de volledig geremasterde versie van Wonder Boy IV er ook in te overtuigen?

Het leuke aan remasters is dat ze - uiteraard - het originele verhaal in ere houden en dat is bij Wonder Boy: Asha in Monster World niet anders. In Wonder Boy IV was dat verhaal echter, toen het spel het daglicht zag in 1994, redelijk summier te noemen. Asha, een jong groenharig meisje, hoort op een dag stemmen die om haar hulp vragen. Zonder al teveel nadenken trekt Asha eropuit en trotseert ze met niks meer dan een zwaard het onbekende. Gelukkig staat ze er niet alleen voor en ontmoet ze tijdens haar reis geesten die haar zullen bijstaan, alsook een klein monstertje genaamd Pepelogoo, die haar tijdens haar avontuur kan helpen om onder meer op onbereikbare plaatsen te komen. Kortom, een traditioneel verhaal dat niemand nog omverblaast tegenwoordig, maar in deze remaster wel wat meer diepgang wordt gegeven door extra dialogen en cutscenes.

Wonder Boy IV wist destijds te scoren toen de eisen nog relatief laag lagen en dus ging het een moeilijke taak worden om de game in een hedendaags jasje te steken. Er werd dan ook snel geopteerd om de 2D-gameplay te behouden en extra 3D-animaties te voorzien voor Asha. Het jonge meisje kan met haar zwaard uithalen, met haar schild verdedigen en… springen. De vijanden zelf komen in verschillende formaten, waarbij ze na verloop van tijd ook lastiger zullen zijn om te verslaan. Asha kan slaan met haar zwaard en inkomende aanvallen defensief opvangen met haar schild, maar kan voor de rest helemaal niks.

Combinaties zijn onbestaande in Wonder Boy: Asha in Monster World, waardoor je je al snel zal vervelen. Niet omdat de vijanden redelijk standaard zijn, want ook baasgevechten kennen de nodige uitdaging, maar omdat de gameplay zelf geen voldoening geeft. De verschillende levels doorkruis je zoals je op je NES of Game Boy gewoon was (een kerker met gesloten deuren doorzoeken naar de nodige sleutels om dan het beesgevecht aan te kunnen gaan) en ondertussen je levensbalkje in het oog houden; nee, dit geeft tegenwoordig geen of weinig voldoening meer. De integratie van Pepelogoo als je hulpje zorgt voor extra afwisseling in het leveldesign, maar ook dat kan deze game niet redden. Daarvoor is het geheel gewoon te oppervlakkig en simpel.

Enkele Japanners uit het originele ontwikkelingsteam wisten Wonder Boy: Asha in Monster World van wat extra’s te voorzien, waaronder extra ingesproken dialogen en een verfijnde soundtrack. Het minste wat je kan verwachten van een remaster, naast het voorschotelen van hedendaagse 3D-graphics waar toch duidelijk de nodige tijd en liefde in werd gestoken.

Hoewel er blijkbaar heel wat Wonder Boy-fans op deze laatste iteratie zaten te wachten, lost Wonder Boy: Asha in Monster World de verwachtingen niet in. De gameplay schiet daarvoor op teveel vlakken tekort, waardoor zelfs de extra animaties en 3D-graphics het magere verhaal niet kunnen verbloemen.

• Extra animaties, dialogen, etc
  • 3D graphics

• Simpele gameplay