Werewolf: The Apocalypse - Earthblood

Al vele maanden laat Werewolf: The Apocalypse - Earthblood ons kwijlen met zijn prachtige CGI trailers. Werden wij hondsdol door deze game of kropen wij terug in onze mand?

De geteste versie is de PS4 Pro-versie.

Dat de mensheid het niet goed doet, dat weten we ondertussen al een tijdje. Toch loopt het nog wat meer uit de hand waardoor de natuur zelf (opnieuw?) de touwtjes in handen neemt. De mens wordt beïnvloed door de Wyrm, die eigenlijk moet instaan voor dood, maar ook vernieuwing, maar even uit balans is. Gaia, die de natuur representeert, moet hier noodgedwongen ingrijpen en creëert de Garou, een ander woord voor weerwolf.

We ontmoeten Cahal, de held van dienst en een stoere weerwolf-krijger. Zijn vrouw, Ava, zit diep undercover in een bedrijf dat zwaar wordt beïnvloed door de Wyrm. Bij een inval door de krijgers van Gaia loopt het jammer genoeg uit de hand. Ava sterft en Cahal, die het aanziet, wordt gek van woede. Een woede-aanval die zo sterk is dat hij, nadat hij de moordenaar verscheurt, zelfs zijn eigen roedel aanvalt, met een dodelijk slachtoffer tot gevolg. Cahal loopt weg, met de staart tussen de benen als je wil, van zijn roedel, en zijn dochter.

Vijf lange jaren later heeft Cahal een soort 'job' waarbij hij explosieven en dergelijke meer ontvreemdt van grote bedrijven. Eén van zijn 'jobs' brengt hem in de nabijheid van zijn vroegere woonst. Tijdens een infiltratie leert hij dat zijn vroegere vrienden binnenkort onder aanval komen te liggen. Dit kan hij niet laten passeren en hij vertrekt om hen te gaan helpen. Is er nog een plek in de roedel voor Cahal, of ziet zijn toekomst er toch anders uit? Dat moet je zelf ervaren.

Het verhaal verdeelt zich in enkele missies, die onderbroken worden door intermezzo's in een thuisbasis waar je kan praten met NPC's, en eventueel enkele zijdoelen kan volbrengen. De missies volgen allen eenzelfde stramien. Cahal sluipt graag voorbij zijn vijanden, hetzij in wolf-vorm, hetzij in zijn menselijke vorm. Soms valt hij minder op in ene, of in de andere; naargelang de situatie zal jij moeten beslissen of de omgeving het best geschikt is om als mens, of als wolf te doorkruisen. Her en der moet Cahal verbinding maken via computers om deuren te openen, camera's uit te schakelen en dergelijke meer. Toch loopt niet alles steeds van een leien dakje en wordt Cahal ontdekt. Veelal krijgt hij een woede-aanval en transformeert hij in zijn volle weerwolf-glorie. Dan is het gedaan met het sluipen en verscheurt hij alles wat hij ziet.

Doorheen de verschillende levels kan Cahal ook 'elementen' van Gaia ontdekken; soms een beeldje, soms een plantje. Cahal kan hiermee interageren en op die manier ervaring (lees: experience) opdoen. Eens hij voldoende punten heeft, kan hij die spenderen in één van de skilltree's. Deze zijn onderverdeeld in algemeen, zoals gezondheid en dergelijke, maar ook in een bepaald gedeelte om zo je gevechtsvaardigheden een boost te geven, of nieuwe aanvallen te leren, of uit te breiden.

Wanneer de CGI-tussenfilmpjes van een vrij hoge kwaliteit zijn, verlang je dit uiteraard ook van het spel. Jammer genoeg is dit het minpunt van het spel. We worden zelfs op het randje van teruggekatapulteerd naar de PS3-periode. We zien als het ware bijna vectoren opduiken, en soms glitcht het spel zelfs tijdens één van de kleinere tussenfilmpjes waar gameplay en verhaal in elkaar zouden moeten lopen. Dit breekt jammer genoeg de sfeer van het spel. De matige audiokwaliteit doet hierbij ook geen duit in het zakje.

Na het spelen van deze game hielden we gemengde gevoelens over. Alles lijkt net niet voldoende uitgewerkt. Een verhaal met een mooie insteek van de natuur/universum en de invloed op de mens wordt dan als het ware afgezwakt tot een wraakverhaal, de gameplay biedt een mooie basis, maar we vervallen te veel in hetzelfde stramien. Wat saboteren, transformeren en chaos alom veroorzaken, en het contrast tussen de tussenfilmpjes en de gameplay is vrij groot. Een mooie basis, maar er had meer ingezeten.

• Mooie CGI tussenfilmpjes
  • Mooie basis

• maar niets echt voldoende uitgewerkt om een uitschieter te zijn