Earth Defence Force 2025

Reuze-insecten schieten in deze game. Als fan van Starship Troopers kan dit niet mis, toch? Toch?!!

Deze game is het rechtstreekse vervolg van Earth Defense Force 2017, dus laten we even ons geheugen opfrissen.

Earth Defence Force 2017

De Aarde is aangevallen! Niet door raar-uitziende aliens, maar door enorme insecten, die de naam Ravagers meekregen. In het begin was het contact vreedzaam, maar dan begonnen de Ravagers de grote steden van de aarde aan te vallen. Het EDF, een soort leger met alle denkbare nationaliteiten, slaagt er uiteindelijk in om alle reuze-insecten van deze planeet te vernietigen. Hoera!

Earth Defence Force 2025

Of toch niet, zo blijkt. Er zijn weer insecten opgedoken en deze keer mag je dat letterlijk nemen! Blijkbaar hadden we ze niet allemaal uitgeroeid de vorige keer en zijn er exemplaren die de vorige massavernietiging niet alleen overleefd hebben, maar zijn ze ook verder geëvolueerd en hebben ze zich goed voortgeplant. Jij bent een soldaat in het EDF en het is je taak om zoveel mogelijk insecten met de grond gelijk te maken… Letterlijk!
Ondertussen komen er weer onbekende ruimteschepen af op aarde. Is dit een toeval?

Je bent een soldaat in het EDF en uiteindelijk is het enige wat je moet doen schieten op de enorme insecten. Dit is echter niet zo simpel als het lijkt, want de besturing van deze game lijkt echt op niets! Wanneer je wil richten, begint je soldaat te lopen en te schieten. Maar te schieten op wat? Op een insect dat zich achter een gebouw bevindt! Moest je het nog niet door hebben, als je als gewone soldaat speelt, dan richt het spel voor je – auto–aim als het ware. Je hebt ook niet de mogelijkheid om te draaien en te keren, je rechterknuppel dient voor … niets? Zo begint de game en deze lijn wordt doorgetrokken naar alle 85 missies. Er zijn echter wel verschillende klassen en modi waaruit je kan kiezen.

Klassen

• Ranger: De doodgewone soldaat. Deze beschikt over het standaardwapengerij zoals een assault rifle of shotgun, eventueel aangevuld met een raketwerper.
  • Wing Diver: Een vrouwelijke lucht-unit. Met op kruisje te duwen kan deze vliegen en de insecten vanuit de lucht trachten te grazen te nemen.
  • Air Raider: Deze soldaat kan air-strikes oproepen en zelfs een mobiele eenheid (lees tank). Het is de bedoeling dat je deze klasse kiest als je een team wil ondersteunen, en dus niet eerder als aanvallende klasse.
  • Fencer: De tank van het gezelschap, zware wapens, een schild dat bijna alles tegenhoudt en wat thrusters om zichzelf te lanceren. Dit is ook de enige klasse waarbij je rechterknuppel wel effectief iets doet: namelijk richten.

Modi

• Mission Mode: Hier speel je offline je missies. Je kan kiezen: alleen of met twee.
  • Online Mission Mode: Hierin kan je zelf een missie instellen of een ander team dat bestaat uit 4 leden vergezellen. De verbinding wordt vlot gemaakt en ook het joinen gaat zonder probleem. Dit is de meest interessante modus. Spijtig is wel dat als je hier een missie voltooit, deze niet meetelt voor de single player.
  • Versus Mode: Zoals de titel het al laat uitschijnen, kan je het hier (offline) tegen elkaar opnemen.

Naast de modi en de verschillende klassen zijn er nog ongeveer een miljard wapens die gaandeweg de game unlocken. Aan variëteit geen gebrek, aan besturing des te meer.

Nog iets waar de developers niet hebben over nagedacht zijn de graphics en de sound. Grafisch gezien lijkt deze game op iets waar je zelfs 10 jaar geleden al veel commentaar op zou hebben. Insecten waarvan de kop deels in het cement steekt, webaanvallen die niet alleen door muren, maar zelfs door gebouwen gaan, hier en daar een flikkering. En dit terwijl er continu in je oor geschreeuwd wordt, hetzij door de burgers die altijd aan het roepen zijn, hetzij door je bevelhebber of team die duizendmaal hetzelfde lijken te herhalen. Het enige pluspunt aan de graphics is het feit dat je ogenschijnlijk alles kan vernietigen: bomen, huizen en zelfs appartementsgebouwen ondervinden schade.

Als je van de voorgaande game houdt, dan waarschijnlijk ook van deze. Een besturing die op z'n best ergerlijk is gecombineerd met een irritante sound. Graphics die nergens op lijken sluiten het rijtje van negatieve punten. Maar ja, wat is er dan nog goed of positief aan? Wel, dat is de tijd die je aan de game kan spenderen. De game heeft vijf moeilijkheidsgraden, vier klassen en maar liefst 85 missies die ongeveer 20 minuten duren. Dit geeft je ongeveer 34 000 minuten speelplezier (ongeveer 24 volle dagen), en dan heb je het online nog niet geprobeerd, of een ander slachtoffer gevonden dat met je wil spelen.

• Lange speelduur
  • Knallen zonder denken

• Besturing