Metro: Last Light

Voor post-apocalyptische games kijkt iedereen reikhalzend uit naar een aankondiging omtrent een nieuwe Fallout game. Er zijn echter ook alternatieven voor wie graag opereert vanuit bunkers en het daglicht schuwt. Deze Metro: Last Light is er één van. Maar is het ook een waardig alternatief?

Het verhaal neemt plaats in de wereld van Metro: 2033,  een roman van Dmitry Glukhovsky. Na een globale nucleaire holocaust hebben de Moskovieten zich teruggetrokken in de plaatselijke metrolijnen en doen er alles aan om te overleven. Aangezien overleven makkelijker gaat in groep, heeft de bevolking zich opgesplitst in drie facties: de communistische Red Line, de fascistische Fourt Reich en de onafhankelijke Rangers. Het slagveld beperkt zich echter niet tot deze drie partijen. Aangezien een nucleaire holocaust voor mutaties zorgt, krijg je nog allerhande monsters op je al rijkelijk gevulde bord. Eén van deze schepsels zijn de zogenaamde Dark Ones: paranormale, gemuteerde mensen die in een sluier van mysterie gehuld zijn.

Jij speelt Artyom, het hoofdpersonage in zowel het boek als de voorgaande games. Artyom heeft als enige de gave om met de Dark Ones te communiceren. Toch heeft hij op het einde van  Metro: 2033 (in dit geval de vorige game) ervoor gekozen om deze van de kaart te vegen met een massale raketaanval. Als blijkt dat er nog een overlevende Dark One ronddwaalt wordt jij door de Rangers op pad gestuurd om ook deze een kopje kleiner te maken. Deze missie wordt echter abrupt onderbroken door de Fourth Reich en Artyom wordt gevangengenomen. Al snel blijkt dat je niet de enige bent die op zoek is naar de laatste Dark One.  Op dit punt begint een ware rat race doorheen de metrolijnen en nucleaire woestenij van Moskou. En wees gerust, deze wordt subliem verhaald en voor je het weet wordt je helemaal meegesleurd in een rollercoaster van vriendschap, verraad en alles wat tussen de twee ligt.

De gameplay is wat je mag verwachten van een first person shooter. Simpelweg richten en schieten op alles wat jou geen warme gevoelens toedraagt. Het schieten doe je met een aantal standaard wapens gaande van een simpele revolver tot en met een sniper. Deze wapens kan je uitbreiden met allerlei snufjes zoals een betere greep, een vizier, een geluidsdemper,...

Vooral de geluidsdemper zal van pas komen. Rondsluipen is namelijk een belangrijke optie. Stilletjes iemand een kogel in de kop schieten is dan mooi meegenomen. Voor dit sluipwerk kan je eveneens gebruik maken van je mes en je opponeerbare duimen. Met deze laatste kan je gloeilampen losvijzen en je vervolgens in de schaduwen verder bewegen.
Met getrokken wapens de vijand tegemoet gaan blijft een optie. Hierbij moet je echter rekening houden met het post-apocalyptische karakter van de game. Munitie is schaars en zonder vallen is geen aangename ervaring.
Een tweede element binnen dit post-apocalyptische kader is de nucleaire verontreiniging. De lucht bovengronds heeft een giftig kantje en om hier te overleven heb je nood aan een gasmasker en luchtfilters. Opgelet, dit gasmasker kan breken en de luchtfilters kunnen verzadigd geraken. Wil je niet naar adem happen, dan zal je op tijd en stond naar deze op zoek moeten gaan.

Dit alles zit mooi in elkaar, toch zit je met het knagende gevoel dat hier net iets meer in zat. Al is het moeilijk om er je vinger op te leggen.

Grafisch zit deze game op een heel hoog niveau. Niet alleen zijn de texturen meer dan in orde, de sfeer die de graphics creëren is subliem. Een grauwe, grijze atmosfeer die je ook terugvindt in films als 'the road', van tijd tot tijd afgewisseld met een intimistische, warmere sfeer daar waar overlevers er het beste van proberen maken. Ook de soundtrack draagt bij tot deze sfeer en verdient hiervoor een pluim. Extra krediet voor de momenten dat je je in nauwe donkere gangen bevindt en de benauwdheid en spiedende ogen bijna tastbaar worden.

Mooie setting, mooie graphics en mooie sound. En wees gerust, ook de gameplay valt te pruimen, al zat er op dit vlak misschien iets meer in. Dat kleine beetje extra dat van deze game, die zeker niet mis staat in je collectie, een absolute topper had gemaakt.

• het sublieme verhaal
  • 10 voor sfeer

• mocht wat langer zijn