NBA 2K16

Pas, pas, screen zetten, doorsnijden, pas, balletje binnenleggen. Zo simpel en elegant kan basketbal zijn. Helaas, om dit op het veld neer te zetten heb je veel training nodig. Eens kijken of NBA2K16 er in slaagt om de fijna nuances van dit spelletje in een game te verwerken.

Een verhaallijn in een sportgame, het is en blijft een vreemd concept. Eentje dat je zeker niet alle dagen tegenkomt. Toch doet NBA2K16 de poging om je aan de hand van een verhaal dieper in de game te betrekken. Of ze hier ook in slagen hangt grotendeels van jouw inlevingsvermogen af en dan vooral van jouw competitief kantje.

Beginnen doe je namelijk onderaan de ladder, als een nobele onbekende die naam maakt binnen zijn eigen middelbare school met zijn prestaties op het basketbalterrein. Je loodst je team naar een kampioenschap. Je prestaties leveren je een beurs op en de eerste belangrijke keuze moet gemaakt worden. Naar welke universiteit wil je gaan? Eenmaal die keuze gemaakt is moet je het publiek, je trainer en uiteindelijk ook de NBA teams overtuigen van je kunnen. Want dat is het uiteindelijke doel, een NBA-topspeler worden bij je favoriete team. Ben je een beetje competitief ingesteld, dan zorgt deze story mode dat je ook effectief prestaties wil neerzetten en dat het niet enkel een spelletje is. Het doel van dat mannetje op je scherm wordt ook jouw doel en dit zorgt voor een extra verslavende factor binnen de game.

Gameplaygewijs zijn er net als in NBA2K15 twee opties. Ofwel speel je als één speler binnen een team, ofwel speel je met het hele team, telkens als de persoon met de bal. Speel je alleen dan zal je moeten weten hoe je je als enkeling binnen een basketteam moet gedragen: waar je moet staan, wat het juiste moment om te passen is, enzoverder.  Speel je met het hele team, dan zal je met dezelfde wetmatigheden moeten rekening houden als het spelen met een enkeling, maar je zal vooral moeten weten wat je met de bal moet doen. Als enkeling moet je ook weten wat je zonder bal moet doen. Maar wees gerust als je dit niet direct weet, dan geeft de game je voldoende ruimte om te groeien binnen het spelletje, zeker binnen de story mode.

Uiteraard zijn er ook andere modi. Ook hier is er weinig verandering ten opzichte van NBA2K15. Je hebt de eerder vermeldde story mode aka MyCareer. Daarnaast heb je nog de MyGM waar je als general manager een hele ploeg in goede banen moet leiden. Een snel spelletje spelen doe je in de MyTeam modus en online kan je vertoeven in MyPark waar je in de open lucht speelt of in de 2K PRO-AM modus als je liever binnen speelt. Tot slot heb je nog MyLEAGUE waar je een hele liga op poten zet. Allemaal goeie en degelijke modi waar iedereen zijn gading zal vinden. Helaas is er ook op dit vlak weinig vernieuwing ten opzichte van de vorige versie.

Voor een game die elk jaar een nieuwe versie uitbrengt verwacht je toch enige vooruitgang, zeker op grafisch vlak. Dit is echter niet of nauwelijks het geval. De tussenfilmpjes zijn zeer mooi afgewerkt maar de in-game graphics missen iets. Beterschap zit er zeker in en graphics deze tijd kunnen zeker beter. Op de soundtrack valt weinig aan te merken. Geen nieuwe compositie maar gewoon een lijst van bestaande nummers. Of je bent fan van de tracklijst of niet maar verwacht zeker geen speciale dingen.

Deze NBA2K16 weet goed hoe ze basket in gamevorm moet brengen, helaas kent de game weinig verandering ten opzichte van NBA2K15. Hoewel dit niet echt kan verwacht worden, lijkt er weinig reden te zijn om een nieuwe game uit te brengen tenzij voor winstbejag. Dat gezegd zijnde, NBA2K16 blijft een goeie game waar je je ettelijke uren mee kan amuseren.

• De MyCareer mode trekt je dieper in het spel
  • Voldoende modi waar iedereen zijn gading vindt

• Weinig tot geen vernieuwing of verbetering t.o.v. NBA2K15