Lego: Batman 3: Beyond Gotham

Deze nieuwe Lego-game is al de derde dit jaar en werd gespeeld op PS4. Zit er sleet op de formule en is deze wel next gen waardig? Dat kan je hier lezen!

Verhaal - Far Far Beyond Gotham

IIn een verafgelegen gedeelte van de ruimte vindt een ontmoeting plaats tussen verschillende Lanterns: Sinestro van het Sinestro Corps, Star Sapphire van het Star Sapphires, Atrocitus van het Red Lantern Corps, Saint Walker van het Blue Lantern Corps, Larfleeze van het Orange Lanterns, en Indigo-1 van de Indigo Tribe. Wanneer ze eindelijk snappen dat het om een valstrik gaat, maakt de slechterik van dienst zijn entree. Deze schurk heet Brainiac en hij slaagt er door middel van 'Mind Control' in om de verschillende Lanterns op te sluiten.

Meanwhile in Gotham

Onze twee helden, Batman en Robin, achtervolgen Killer Croc doorheen de riolen van Gotham. Na enige schermutselingen slaagt Croc erin om te ontsnappen en wordt hij opgewacht door de andere schurken van dienst waaronder The Joker en Lex Luthor. Hij geeft hen de blauwdruk van het rioolsysteem, want deze boeven zijn zoals steeds iets boosaardig van plan. Zij willen namelijk de wachttoren van The Justice League innemen. Ondertussen valt Batman ook onder de invloed van Brainiac en moet Robin het onderste uit de kan halen om hem weer tot zinnen te brengen. Wanneer Batman terug bij positieven is, aarzelen ze geen seconde en reizen ze naar de Wachttoren, die zich in de ruimte bevindt.

Eenmaal aangekomen blijkt er nog een slechterik op de Aarde af te stevenen. Brainiac bezit een verzameling buitenaardse steden en hij wil nu de volledige Aarde verkleinen om aan zijn collectie toe te voegen. De helden en de schurken van dienst slaan de handen in elkaar om deze boef samen een halt toe te roepen.

Het verhaal van deze game is duidelijk gericht op de jongsten onder ons. Zo is er van een plotwending geen sprake en loopt het verhaal gewoon verder. Op ongeveer de helft van de game moet je naar de thuisplaneet van de andere Lanterns, en hier kom je soms wat meer te weten over de verschillende krachtringen, wat zeker een bijdrage is voor deze game. Zoals in elke Lego-game is humor tijdens de verhaallijn ook een belangrijke factor. Zo verteert Batman het verafgoden van Superman door Robin niet al te goed, en lijken Batman en Lex Luthor elkaar wel te mogen. De vete tussen Wonder Woman en Cheetah wordt mooi belicht, alsook The Flash die aan het verzamelen slaat...

Aan de formule van de gameplay is weinig gesleuteld. Zo draait deze game ook nu rond het kapotslaan en opbouwen van legovoorwerpen, het verzamelen van noppen en legokits, en het oplossen van omgevingspuzzels. Daarnaast zal je in elke level ook nog Adam West uit een benarde situatie kunnen redden. Een rode draad doorheen de serie is dat er bij elke game wel iets nieuw aan te pas komt. En deze keer komt deze vernieuwing in de vorm van kleding.

Zo heeft elk personage meerdere outfits die hij/zij kan gebruiken bij het oplossen van de verschillende omgevingspuzzels. Zo heeft Batman een outfit die glas breekt, en een andere om in het water te zwemmen. Cyborg kan zijn jetpack gebruiken of hij kan zich vermommen in een wasmachine om incognito te werk te gaan. Zoals je merkt zijn de ontwikkelaars ook hier de humor niet uit de weg gegaan. Jammer genoeg zijn de omgevingspuzzels niet van de moeilijkste, zelfs voor een jong publiek, want dikwijls door simpelweg op rondje te duwen krijgt je personage al de correcte outfit. Hierdoor missen we wel wat uitdaging in de game.

Vanaf ongeveer de helft van de game stapt Lego Batman 3 ook af van het lineaire van het spel. Zo kan je de planeten van de Lanterns bezoeken in welke volgorde je wilt. Dit heb ik nog nooit eerder gezien in een Lego-game, waar je meestal een rechttoe rechtaan verhaal volgt.

Verder bestuur je je personage door de gekende combinatie van kruisje (springen), rondje (interactie), vierkantje (aanval) en driehoekje (wisselen van personage of pak). Verder kan je ook door de pakken scrollen door middel van de schouderknoppen.

Op het grafische en auditieve vlak scoort deze game zeer hoog. Zo wordt de lat voor deze reeks weer hoger gezet en ik heb zeer dikwijls moeten denken hoe ze de volgende game gaan uitwerken, aangezien de kwaliteit van deze zo hoog is. Akkoord, we praten nog steeds over een Lego-game, waar de basis uiteindelijk blokjes zijn, maar het ruimtestation, de omgevingen van de verschillende planeten en de tussenfilmpjes zijn van uitzonderlijke kwaliteit. Ik ben alvast benieuwd wat de ontwikkelaars de volgende keer uit hun mouw gaan schudden.

Hoe goed de grafische kwaliteit ook moge zijn, het geluid is nog beter. De voicecasting is zeer goed gekozen, de (niet zo moeilijke) lipsync is schitterend, maar wat bij mij de druppel was, waren de details. Zo betrapte ik er mezelf op dat ik de intro van de game expres wat langer liet duren om de epische begingeneriek van de Batmanfilms wat langer te horen. Als je bijvoorbeeld Superman laat vliegen hoor je ook de soundtrack van de jaren '70 - '80 films (die trouwens veel beter is dan de hedendaagse), en zo zijn er nog vele details, die ik nu niet wil spoilen.

Conclusie - Schitterend afgewerkt game, maar voor even tussendoor!

Deze game slaagt erin om weer (een beetje) vernieuwing te brengen in de gameplay door middel van het gebruik van de verschillende pakken. Het verhaal, alsook de gameplay is op kinderniveau, en zal als te simpel worden ervaren voor de volwassen gamer. Al zal deze bij het horen van de schitterende tunes wel zijn hart kunnen ophalen. De graphics van deze game zijn duidelijk next gen en hier valt zeer weinig op aan te merken. Het verhaal kan je doorlopen op een acht uur, wat wel kort is voor een game van deze reeks. Echter is de herspeelbaarheid zeer hoog, omwille van alles wat je kan verzamelen, alsook voor het behalen van die mooie platinum.

• Grafisch schitterend
  • Kindvriendellijk
  • Epische soundtracks