Gotham Knights

Het ondenkbare is gebeurd: Batman is dood! Gelukkig is Gotham nog vier andere vigilantes rijk om de boel recht te trekken, maar lukt hen dat wel, om in die sporen van the Bat te treden?...

Batmans laatste confrontatie met Ra's Al Ghul is hem fataal geworden. Er zit niets anders op voor onze Knights - Batgirl, Nightwing, Red Hood en Robin - om diens taak over te pakken en de misdaad in Gotham een halt toe te roepen. Batman heeft ook zijn grot met hemzelf opgeblazen, dus de Bellfry, een soort Big Ben van Gotham, doet dienst als uitvalsbasis.

Het hoofdplot, de dood van Batman en het mysterie daarrond verwatert al snel tussen hetgeen Gotham Knights te bieden heeft. De eerste uurtjes heb je het nog niet door, maar op je pad zal je vele - bekende - criminelen zoals Penguin, Harley Quinn, Mr. Freeze en dergelijke ontmoeten, elk met hun eigen verhaallijn/plot. De gameplay neemt het voortouw, ten opzichte van het verhaal, al is er wel wat werk gestoken in de tussenfilmpjes.

Mogen - of moeten - we de gameplay vergelijken met de Arkham-reeks? Ergens wordt het wel verwacht dat deze verder bouwt op wat er al enkele jaren beschikbaar was. Jammer genoeg zal je in deze Gotham Knights geen sierlijke combo's zoals Batman dat deed aan elkaar rijgen, maar hangt de gameplay op een andere manier vast.

Allereerst krijg je de keuze met welk personage je aan de slag gaat. In het begin speelt vrijwel elk personage ongeveer hetzelfde. Door op het vierkantje te rammen worden de combo's aan elkaar gerijgd, afgewisseld met een afstandsaanval - driehoekje - en door te ontwijken - cirkeltje. Het onderscheid tussen de gameplay van al de personages wordt gemaakt wanneer we al wat aan het spelen zijn, en ze al gestegen zijn in level. Hierdoor worden verschillende skilltrees vrijgespeeld waar je dan de nodige vaardigheden kan ontgrendelen. Robin zal meer stealthvaardigheden vrijspelen, terwijl Red Hood het eerder moet hebben van zijn brute kracht, en ga zo maar door.

Zoals gezegd zal je een hoofdverhaallijn voorgeschoteld krijgen, en tijdens het free roamen - het zogenaamde patrouilleren - kom je nog ander gespuis tegen dat een hard lesje nodig heeft. Begeef je je in het juiste gebied, dan zal je die van Dr. Freeze vrijspelen, anders die van Clayface enzovoort. Dat free roamen doe je met de motorfiets en een handige GPS. Jammer genoeg heb je het al snel gezien, want veel kleur valt er niet te verkennen in Gotham. Maar gelukkig speel je de fast travel functie vrij, al moet je daar eerst wel nog wat voor doen.

Voor de rest speelt deze game als een RPG. Je kan onze helden uitrusten met een nieuwe outfit - die soms mooi verwijzen naar de comics - wapens of afstandswapen. Deze kan je ook vervaardigen met gevonden materialen aan de werkbank.

Waar ik voor vreesde met deze titel was dat ik de gesprokkelde experience per personage moest bijeen sparen. Gelukkig waren de ontwikkelaars zo slim om de vier Knights alle punten te laten ontvangen. Hierdoor kon je een tijdje met Nightwing aan de slag, en als je dan wou overschakelen naar Batgirl, mocht je eerst de nieuwe vaardigheden voor haar vrijspelen, alvorens aan de slag te gaan. Dit is uiteraard een voordeel, maar hier zijn ook nadelen aan gekoppeld. Op die manier zal je namelijk weinig voeling hebben/krijgen met alle personages, waardoor je steeds teruggrijpt naar die bekende held, met zijn bekende vaardigheden.

Solo of Multi?

Je voelt op zich al aan als er vier speelbare figuren zijn, dat de mulitplayer niet ver weg is. Het verbinden met een andere host lukt vrij vlot, alsook het betreden en spelen in 'zijn' wereld. Zijn wereld, want je krijgt enkel de optie om de missies aan te vatten die hij (of zij) ontgrendeld heeft. Jammer genoeg hebben we gemerkt dat eventuele voortgang in de verhalen niet opgeslagen wordt. Je krijgt wel de nodige experience tijdens het spelen, dus je kan je wel wat sterker maken in co-op.

Op audiovisueel vlak kunnen we vrij kort zijn: top in vrijwel elk opzicht.

Gotham Knights is een zeer vermakelijke game die je toestaat om de criminelen in Gotham een halt toe te roepen. Je speelt het best - volledig - alleen, of met behulp van vrienden, want coördinatie is wel nodig tijdens de missies, en de functies zijn iets te beperkt voor een vlotte samenwerking met een nobele onbekende.

• Audiovisueel top
  • Genoeg te doen in Gotham

• Online met onbekenden is moeilijk