God of War

Het episch verhaal van een Spartaanse demigod die een nieuw leven heeft opgebouwd in het koude Noorden. Heeft deze PC-versie evengoed, als niet beter gesmaakt dan zijn PS4-voorganger? Wij keken het alvast na!

De geteste versie is de PC versie.

Het verhaal begint in Midgard. We zien dat Kratos een nieuw leven heeft opgebouwd, afgezonderd van de buitenwereld. Maar wanneer z’n vrouw Faye overlijdt, is het aan hem en zijn zoon, Atreus, om haar doodswens te vervullen en haar assen te strooien op de hoogste berg. Voor ze vertrekken krijgen ze bezoek van een vreemdeling en van daar gaat het alleen maar bergaf. Of bergop…

Wat daarop volgt is een reis doorheen Midgard waar Kratos Atreus probeert op te voeden en ervoor wil zorgen dat hij zijn gevoelens onder controle houdt. Atreus is dan ook DE zoon van Kratos, the God of War. Een man gekend om zijn temperament, maar met reden natuurlijk. Onderweg ontmoeten ze verscheidene mensen, dwergen, monsters en andere demi-goden vanuit de Noorse mythologie. Hoe verder ze er op uitgaan, hoe meer je weet dat Kratos niet direct de “Dad of the Year”-award zal binnenhalen, maar hij bedoelt het goed! Atreus maakt het niet makkelijk voor Kratos, maar we zijn dan ook bezig over een jonge knul die er plots op uitgaat met de persoon die hem lijkt te verachten. Voor wie hij niets goed kan doen.

Qua opbouw is het begin zeer lineair maar na een tijdje komt er een open world voor de gamer open waar je (als je dat wil) kan verkennen. Weliswaar beperkt, maar toch. Het is wel deels aan te raden, zeker als je voor een uitdaging gaat! Je wil je goed uitrusten met de beste armour-stukken en deze versterken met runes tegen je volgende grote encounter, want die zijn er vaak en komen vaak zeer onverwachts.

God of War spelen met muis en toetsenbord is wel anders maar je kan altijd wisselen naar een controller. Het is leuk de keuze te hebben. De gevechten gebeuren dan ook zeer vlot. Je kan bepaalde combo’s behalen door Light en Heavy Runic aanvallen te combineren. Met soms een sappige slo-mo als gevolg. Terwijl jij zware klappen deelt kan je door bepaalde skill upgrades ervoor zorgen dat Atreus je ook komt helpen en niet enkel aan de sidelines wat staat te nietsen. De kleine man moet dan ook zichzelf bewijzen aan z’n “old man”. Je kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat hij pijlen schiet en hiermee de vijand afleidt, zodat jij je zware slagen kan voorbereiden. Of als je even weinig leven bent en je panikerend een groen healing potje aan het zoeken bent.

Doorheen het spel zijn er ook verscheidene verzamelobjecten die je kan vinden door wat potten te breken of puzzels op te lossen. Het is doorgaans wel meer divers dan dat natuurlijk! Het enige spijtige is dat tijdens het breken van deze vazen je zelf de Legend of Zelda-kreten erbij moet roepen. Niet dat ik dat deed…

Grafisch is deze PC versie ten top. Ik zelf speelde het nog op een goeie ‘ouwe’ Nvidia GeForce GTX 1080 wat ervoor zorgde dat ik het spel met een zeer cinematische feeling kon verorberen. Dit gepaard met m’n surround sound headset zorgde ervoor dat enkel nog het raam moest geopend worden voor de effectieve full experience te beleven. Zet zeker en vast het volume niet stiller want die is er ook voor je vingers mee af te likken. De OST is te beluisteren op spotify en die stond toch lekker op tijdens het schrijven van deze review.

God of War is en blijft een van de beste spellen die was uitgekomen op PlayStation 4. Het had talloze prijzen gewonnen en net als zijn PlayStation exclusive gereleasde voorgangers, die ook PC releases hadden gekregen, kon ook deze natuurlijk niet ontbreken! Het is koste wat kost een must have/must play dat alles bevat wat een hedendaagse single player-spel moet bevatten. Een episch verhaal van goddelijke proporties maar met een zeer menselijk en soms relateerbaar kantje. Prachtige jaw-dropping graphics die al op punt stonden in 2018 op de PlayStation 4 en die nu nog meer geperfectioneerd zijn in de PC -versie en een combat systeem waar je talloze leuke combo’s kan mee uitvoeren. Mis deze, opnieuw, niet!

• Meeslepend verhaal
  • Audiovisueel prachtig

• De kans dat je deze nog niet bezit