Gamescom verslag: Escape Dead Island

Gamescom verslag: Escape Dead Island

Van deze game kregen we een voorstelling en een hands on! Verrassing van de beurs of niet, dat lees je hier!



Voorstelling


De spreker maakt duidelijk dat het geen standaard Dead Island-game is. Maar dat ze hun focus leggen op mysterie en intrige, maar ook op de mentale stabiliteit van de protagonist. Ze gingen voor een cartooneske stijl van graphics, en dit om toch de nadruk te leggen dat het gaat over een spin-off, dan een klassieke game uit de reeks, die toch realistischer overkomt. Tegelijkertijd willen ze toch dat er rare en psychopathische dingen gebeuren en deze grafische stijl laat hen dat makkelijker toe.

Het hoofdpersonage, Cliff, is de zoon van een succesvolle mediamagnaat en leeft in diens schaduw. Hij is een sportieve, maar lamme tiener en heeft eigenlijk nog niets gedaan met zijn leven. Hij wil wel zijn eigen weg volgen en zelf in 'the spotlight' staan. Verder vertelt de game ook nog meer over de oorsprong van het Benoi-virus uit de oorspronkelijke games. Cliff gaat met zijn vrienden naar een eiland, dat sterke banden heeft met Benoi, om de waarheid aan het licht te brengen. Wanneer ze aankomen merken ze dat er iets niet pluis is, dan gebeurt er iets met hun boot en wordt hij bewusteloos geslagen. Hij wordt wakker in het midden van de jungle en weet niet wat er gebeurt is en zal trachten om terug bij zijn vrienden te komen. In de game zullen zowel stealth elementen als combat elementen zitten.




Hands On


Voor de aanvang met de game moet ik eerlijk zijn dat ik sterke twijfels had omtrent deze gekozen weg. Zitten mensen echt op deze game te wachten en wat was het doel van deze game, wetende dat er een volwaardig Dead Island vervolg in aantocht is?

Zoals gezegd spelen we met Cliff. Deze game is, in tegenstelling tot de vorige games, te spelen in third-person perspectief. De graphics vallen natuurlijk ook direct op, want deze zijn volledig anders dan zijn voorgangers. Deze zorgen er dan ook voor dat de game er vrij goed uitziet. Cliff wandelt achteloos een gebouw binnen en niet lang daarna ziet hij iemand voorovergebogen zitten. Deze blijkt een lekker hapje te eten, maar wanneer we iets beter kijken, zien we het lijk dat naast de smuller ligt. Blijkbaar wordt deze opgepeuzeld door wat een zombie lijkt te zijn (!). Aangezien we nog niet over wapens beschikken lijkt het verstandig om ons te bukken en traagjes doorheen de omgeving te gaan.

Eens aangekomen bij een lift blijkt deze niet te werken... Dan maar op zoek naar de zekeringskast om eens te kijken wat er scheelt. We gaan even naar buiten, zetten de zekeringskast aan en vinden onderweg ook een schroevendraaier. Wanneer we op weg gaan naar de lift zien we nog een zombie staan. We worden door de game aangemaand om deze op een stealth-manier te doden met onze schroevendraaier die we net gevonden hebben. Succes!

Wanneer we via de lift en enkele gangen buiten zijn gekomen blijken we in de val te zitten. Voor ons staat een zombie (met zijn rug naar ons toe), die vooral geïnteresseerd is in het lijk dat voor hem ligt. Maar we kunnen nergens heen, wat moeten we dan doen? We zien dat iemand zichzelf verhangen heeft, en dat touw lijkt wel handig om nog te gebruiken. We sluipen om de zombie heen, in het huisje waar het touw vasthangt. OK, touw bemachtigd, wat nu? We keren wat terug op onze stappen en merken een reling op waar we ons touw kunnen gebruiken. Yes, we zijn op het strand. Dan krijgt onze Cliff een black-out en wordt hij wakker in een container op het strand, met wat van zijn vrienden bij hem...




Hier stopt onze hands-on die toch wel wat indrukken na laat:
  • De game kiest niet voor de actiegerichte ervaring, maar meer voor het verhaal. De game is dan ook meer een survival game, in tegenstelling tot de andere uit de franchise.
  • Het third-person perspectief heeft de voordelen dat je toch wat meer van de omgeving kan zien.
  • Grafisch is de game niet slecht, al moet er nog wat aan gesleuteld worden, zo lag de schroevendraaier niet echt in Cliffs hand, maar stak hij eerder in zijn arm.


Op zich was deze game wel een verrassing voor mij. Ik had een flauw afkooksel verwacht, maar het is duidelijk dat de makers hier een volledig andere richting willen uitgaan dan de eerdere games. Zo is er ook geen coöp te bespeuren, maar wordt de focus ook gelegd op een single player-verhaal. De cartooneske graphics laten het ook toe om de nadruk te leggen op de psychopathische gebeurtenissen die je te wachten staan, en zo meer informatie uit de doeken te willen doen omtrent de oorspronkelijke gebeurtenissen.

Escape Dead Island

Escape Dead Island
Release
vr 21 nov, 2014
Genre
Survival / Horror
Platform
ps3
Uitgever
Deep Silver
Ontwikkelaar
Fatshark

Escape Dead Island kopen?