Chronicles of Avel

Chronicles of Avel

Ben je klaar om monsters aan te pakken en Het Beest te verslaan? Dat kan je doen in dit coöperatief familiespel Chronicles of Avel!



Doel van het spel


Het doel van het spel is om samen met maximaal vier spelers het Beest te verslaan en te voorkomen dat er zich monsters tussen de kasteelmuren bevinden.

Setup


Het speelbord


Allereerst moet er beslist worden met hoeveel je het spel zal spelen, en hoe moeilijk je het wil. Op basis van deze keuzes zal je de hexagonale tegels op een bepaalde manier moeten leggen. Er zijn er vier die steeds op dezelfde manier liggen, boven het maanspoor. Deze zijn het kasteel, de markt en twee plekken waar monsterschuilplaatsen op afgebeeld staan. Wanneer je met twee, drie of vier het spel speelt, zal je een extra tegel moeten toevoegen. Welke tegel dit is staat op de tegel zelf afgebeeld - met +2, +3, of +4, en er is ook een solovariant. Dan leg je de tegels omgedraaid op een vooraf bepaalde manier die je kan terugvinden op een apart blaadje in het boek. Je kan ook gebruik maken van de app, die je zelfs nog meer mogelijkheden biedt. Op de monsterschuilplaatsen wordt er willekeurig een monster gelegd, en er wordt een tracker op het maanspoor gelegd. De  plaats waar je dit zet, hangt af van het aantal spelers. Op één specifiek vlak zal je ook een kraterfiche moeten leggen. Het spel heeft er drie en elke stelt een bepaalde moeilijkheidsgraad voor.

De spelers


Elke speler krijgt een tekening van een held voor hem, die de jongste van het gezin kan inkleuren, alsook een dashboard om die tekening in te stoppen. Iedereen krijgt een gouden munstuk, vijf houten hartjes die je in het dual layered bord kan plaatsen, een stuk uitrusting die je willekeurig mag trekken uit de zak, en drie gebruiksfiches, dit zijn kleine tokens waar een bliksem op staat.

Ligt alles klaar? Dan kan het avontuur van start gaan.



Spelverloop


Het spel bestaat uit twee grote fasen, daarom dat we ook een onderscheid maken tussen de twee.

Versterken van het kasteel


In het eerste deel van het spel zal je het bordspel of het landschap verkennen. Hier zal je niet alleen sterke of zwakke monsters tegenkomen, maar ook tegels die je zullen helpen om het Beest tegen te houden, als die gearriveerd is. Elke speler mag een bepaald aantal acties tijdens zijn beurt uitvoeren, en hij mag dezelfde actie twee keer uitvoeren.

Een eerste actie is simpelweg bewegen. Je mag jouw meeple één vakje verzetten. Is die nog niet geëxploreerd, dan draai je die om en als die een monsterschuilplaats afbeeldt, moet je daar een willekeurig, bijpassend monster bij plaatsen - je hebt namelijk grote, én kleine monsters. Belangrijk detail: je mag, ongestraft, van een tegel waar een monster op staat naar een andere tegel gaan.

De tweede actie is de tegelactie. Sommige tegels kunnen je iets aanbieden, bijvoorbeeld de markttegel. Hier kan je uitrusting die je te veel hebt, verkopen, en kan je ook nieuwe aankopen. Er zijn nog drie belangrijke tegels die je in staat stellen om, tegen betaling, vallen te plaatsen, of omwallingen bij het kasteel en blokkeringen voor monsterschuilplaatsen te bouwen, zodat die niet meer tevoorschijn komen.

Een derde actie is simpelweg rusten. Hierbij krijg je twee hartjes erbij, tot een maximum van vijf.

De vierde actie is strijden. Hierbij neem je het op tegen een monster dat zich op een tegel bij jou bevindt. Hierbij worden dobbelstenen geworpen. Standaard krijg je twee groene, maar naargelang je eventueel opgewaardeerde uitrusting, krijg je toegang tot extra dobbelstenen. Die strijd is geen eenrichtingsverkeer, en er worden ook dobbelstenen gegooid voor het monster. Na elke worp moet je de waarden vergelijken, schade toebrengen aan het monster of jezelf, en daarna beslis je of je het monster verder zal bestrijden, of dat je je tactisch zal terugtrekken, wat soms nodig is, want onze helden kunnen het loodje leggen in dit familiespel. Je kan tot driemaal toe het monster aanvallen. Sommige uitrusting laat je ook toe om dobbelstenen opnieuw te gooien, maar soms is dit enkel van toepassing tegen een specifiek soort monster - je hebt blauwe, groene en bruine monsters. Als je gebruik hebt gemaakt van zo'n vaardigheid moet je een gebruiksfiche daarop plaatsen. Je mag die eigenschap tijdens deze strijd niet meer gebruiken.

Versla je het monster? Super, dan krijg je de beloning die afgebeeld staat op de fiche. Wel opgelet dat die nog in je rugzak past! Is het monster nog niet verslaan? Dan kan je nog eens strijden, als je nog een actie over hebt, of laat je het monster over aan een medespeler. Zijn jouw hartjes tijdens de strijd verloren gegaan? Dan ga je terug naar het kasteel, krijg je al je hartjes terug, maar verlies je je goudstukken en een stuk van je uitrusting en is je beurt voorbij.

Een gratis actie is de ruilactie. Hierdoor kan je uitrusting en munten ruilen met een speler die op je vakje staat. Dit is soms handig om veel geld te vergaren en zo die sterkste val te kopen!

Eens iedereen al zijn acties heeft uitgevoerd is de ronde voorbij en schuift de tracker op het maanspoor op. Hier kan je dan twee symbolen vinden, ofwel tanden - en dan worden er willekeurige monsters getrokken op elke niet geblokkeerde schuilplaats - ofwel een hartje, wat betekent dat elke speler een hartje mag bijnemen.

Het Beest komt tevoorschijn


Op een gegeven ogenblik zal de tracker tot het einde gekomen zijn en komt het beest tevoorschijn. Alle nog niet omgedraaide tegels worden omgedraaid en als er een monsterschuilplaats op afgebeeld staat, moet je een monsterfiche plaatsen. Het Beest heeft zijn eigen levensbalk, die meegeleverd is in de doos en is afhankelijk van het aantal spelers. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad, en de worp van een groene dobbelsteen zullen er ook nog extra monsters tevoorschijn komen.

Daarna gaan de beurten voor de spelers verder, maar als iedereen geweest is, zullen de monsters hun opmars maken richting het kasteel. Staat er een monster voor de poorten van het kasteel en wil het bewegen, maar staat er één (of meerdere) omwallingen, dan wordt er eentje neergehaald en verdwijnt die terug in de speldoos. Let wel op: als er twee monsters simultaan bewegen worden er twee omwallingen neergehaald, enzoverder. Denk eraan dat je het spel verliest als er één monster het kasteel kan binnendringen.

Het Beest kan ook in één van de geplaatste vallen stappen. Dan worden er een aantal dobbelstenen geworpen en wordt gekeken of er standaard nog schade gedaan wordt. Er zijn drie soorten vallen, de duurste zal uiteraard het meeste schade aanrichten, maar daar moest je de nodige muntjes voor afgeven. Het Beest is ook in staat om alle omwallingen in één zwaai tot puin te herleiden. Het komt er dus zeker op aan om Het Beest op tijd tegen te houden en een halt toe te roepen.



Materialen


Een leuke insteek voor dit type spel - we zouden bijna dungeon crawler zeggen - is dat de jongste onder ons zijn eigen personage kan inkleuren, zodat er wat meer sfeer en eigenheid van de spelers terug te vinden is. In de doos zitten er meer dan voldoende blaadjes om het kleuren even gaande te houden. De artwork is goed te vergelijken met Small World of Warcraft, waarbij de 'monsters' kindvriendelijk worden weergegeven. Daarnaast heb je ook nog de tegels die een feeëriek landschap beschrijven, wat je kan verwachten in het koninkrijk Avel. De dobbelstenen zijn van degelijke kwaliteit, alsook de tweelaagse insert, die toch altijd handig is voor je uitrusting of hartjes in te stoppen.

Conclusie


Chronicles of Avel is een leuk familiespel, dat zeer toegankelijk is voor kinderen. Het is te vergelijken met een mini-dungeon crawler, maar dan gericht op een jong publiek. Het spel is volledig taalonafhankelijk en steunt enkel op makkelijk te begrijpen symbolen, waardoor de jongste toch snel mee is in het verhaal. Op de doos staat namelijk 8+, maar dit kan je makkelijk verlagen tot 6+.

Tijdens onze speelsessie hebben we wel een minpuntje moeten ontdekken, en dat was namelijk het aantal spelers. Het spel is mooi gebalanceerd voor 1, 2 en 4 spelers, maar voor 3 spelers, en wat tegenslag met het rollen, blijkt het spelletje wat te moeilijk. Het spel wordt standaard gebalanceerd op moeilijkheidsgraad en aantal spelers, op vlak van lay-out van het bord, extra tegels en wat er gebeurt als het beest verschijnt. Dit euvel van drie spelers is wel gemakkelijk op te lossen als één speler met twee personages speelt, of dat je in plaats van één vakje beweegt (met de beweegactie) er twee beweegt.

Chronicles of Avel is een leuke coöperatieve familiegame met een heel hoge herspeelbaarheidsfactor.

Steun playstationclan.be