EA Sports WRC

De WRC-licentie is nu in de handen van EA Sports, en daardoor ging studio Codemasters aan het werk. Is EA Sports WRC een monster van een rallygame of donderen wij zo het ravijn in? Wij zochten het voor jou uit.

Na een aantal rallygames van Kylotonn is de WRC-licentie nu in handen van EA Sports. In EA Sports WRC is er geen gebrek aan authenticiteit. De game bevat alle WRC-wagens met coureurs, teams en liveries van het seizoen 2023. Er zijn 70 historische voertuigen en er kan geraced worden op meer dan 200 etappes verdeeld over 17 actuele en voormalige WRC-locaties. Wat vooral opvalt zijn de lengte van de stages. Sommige stages zijn meer dan 30 kilometer lang en kan je niet uit het hoofd leren, wat ervoor zorgt dat je opperst geconcentreerd moet blijven en de aanwijzingen van de co-driver nauwlettend in de gaten moet houden.

De stages kun je afwerken in 2 verschillende soorten. In rally is het de bedoeling, en hoe kan het ook anders, om de stages zo snel mogelijk af te leggen. In regularity rally is het niet de bedoeling om de stages zo snel mogelijk af te leggen maar met een bepaald vooraf opgegeven gemiddelde. Als je bij de tussenpunten van de stage afwijkt ontvang je punten naar gelang de grootte van de afwijking. Wie aan het einde van de stage de minste punten heeft, wint.

EA Sports WRC biedt een aantal modi, en de daarbij behorende moeilijkheidsgraadinstellingen, die voor zowel de beginner als gevorderde rallycoureur genoeg uitdaging bieden. Als beginner is het uiteraard verstandig om eerst een kijkje te nemen in Rally School. Deze bestaat uit 12 lessen en leert jou de vaardigheden. Mocht jij jezelf willen testen dan kan dat uiteraard in een race tegen in de klok in Time Trail. Mocht dit ook voldoende zelfvertrouwen geven dan kan jij je opmaken voor het echte werk. Het echte werk bevindt zich in de volgende modi. In Quick Play kan je een solo event maken of de multiplayer induiken. De multiplayer werkt naar behoren. Het minpunt in de multiplayer is de deze geen timer kent voor zijn menus zoals wij die zien in andere racegames. De stage wordt pas gestart als alle spelers aangeven dat zij klaar zijn. Heb je dus iemand in de lobby zitten die wat anders aan het doen is, dan wacht iedereen in de lobby tot die speler weer zijn tijd aan gaming spendeert. Daarnaast zijn er Moments. In deze modus is het doel om op een aangewezen stage met aangewezen wagen een bepaald doel te behalen. Deze doelen kunnen onder andere zijn om te finishen op een bepaalde positie of het winnen met een bepaalde tijdsvoorsprong. Verder zal je veel tijd spenderen in Career. Want wie wil zichzelf nu niet tot WRC-kampioen kronen. In Career start je met een eigen team. Voor jouw team kan je kiezen om te rijden in jouw eigen gemaakte wagen of een bestaand model kopen. Per week krijg je in Career de keuze om een stage/kampioenschap te rijden, managementtaken voor jouw team uit te voeren of de stafleden rust te geven. De managementtaken stelden ietwat teleur aangezien de niet veel om handen hebben. Er is een skilltree maar deze heeft tijdens onze speelsessies niet veel invloed gehad. Het menu in Career oogt simpel en overzichtelijk.

Alle afgewerkte stages in bovenstaande modi geven XP. Met deze XP stijgt jouw level in jouw Rally pass. Deze Rally pass geeft spelers cosmetische items voor hun personage (onder andere petjes en handschoenen) en stickers voor de wagen.

Zoals hierboven aangegeven zitten er lange stages in EA Sports WRC. Helaas hebben wij moeten concluderen dat het grafische aspect zeer wisselt per stage. Zo hebben wij stages in Kenia meegemaakt met een ondergaande zon die prachtig reflecteert op de wagen om daarna een stage te rijden waarbij je bij elke bocht te maken hebt met screen tearing. Aangezien het bij rallyrijden gaat om het “dansen” van bocht naar bocht, is screen tearing een absoluut minpunt. Vanwege deze screen tearing hebben wij bochten gemist waarna wij straftijd ontvingen of zelfs een terminal damage.

Verder zien de wagens er gedetailleerd uit en het gevoel van snelheid in cockpitview is zeer duidelijk aanwezig. Het geluid van de wagens is zeer goed verzorgd en zeker in cockpitview hoor je de steentjes tegen je wagen aan en klinkt die ouderwetse turbo nog lekkerder.

EA Sports WRC is een game voor zowel de beginner als de ervaren speler. Maar vergis je niet: EA Sports WRC is wel een game waarbij het gezegde "oefening baart kunst" zeker van toepassing is. EA Sports WRC kent diverse modi en de lange stages zijn een hele uitdaging maar geven wel de voldoening die je zoekt, mits je tijdens die stages geen last hebt van screen tearing. Het uitgebreide assortiment aan wagens zorgt ervoor dat ook de oudere fans onder ons met hun favoriete classic aan de gang kunnen.

EA Sports WRC is door ons getest met zowel een stuur als controller. Zoals bekend geeft een stuur meer mogelijkheden bij het insturen van de bochten. Bij onze speelsessies met de controller bleek deze ook aardig goed te werken.

• Lange stages tot meer dan 30 kilometer
  • Groot aanbod aan wagens uit de rijke rallyhistorie

• Screen tearing in de bochten