Dragon Quest Heroes: The World Tree's Woe and the Blight Below

Square Enix brengt ons exclusief voor de PlayStation 3 en 4 een nieuwe game in de Dragon Quest saga, Dragon Quest Heroes: The World Tree's Woe and the Blight Below, een mond vol maar is deze RPG ook de moeite? Dat zochten wij voor jullie uit.

Verhaal - Once upon a time...

Het verhaal begint als een sprookje. Mensen en monsters leven zij aan zij in vrede. In de stad Arba zijn volop de jaarlijkse festiviteiten aan de gang die dit moois vieren. Jij kruipt in de huid van één van de twee protagonisten, Luceus of de heldin Aurora, allebei lid van de Royal Guard. Je kan aan beide personages een koosnaampje geven, maar het verhaal neemt geen andere wendingen door je personagekeuze. Terwijl monsters en mensen aan het genieten zijn van de feesten komt er plots een donkere schokgolf over de stad die alle vreedzame gedrochten plots vijandig maakt. Onze twee helden schieten natuurlijk meteen in actie want de koning loopt gevaar. Nadat ze enkele hordes vijanden een kopje kleiner maken vinden ze koning Doric, die samen met hen de laatste vijanden verslaat. Eens de stad terug veilig is trekken ze er samen op uit. Het zou immers wel kunnen dat andere steden ook door dit onheil getroffen zijn. Zonder het goed te beseffen zijn de drie vertrokken op een groot avontuur.

Gameplay - Strategy is the key to victory

De gameplay is iets anders dan de doorsnee JRPG. Bij verhaalmissies moet je vooral een objectief verdedigen terwijl er hordes vijanden op je afkomen. Een monster genaamd Mawkeeper kan je best zo snel mogelijk doden. Zolang deze leven is er een portal open waaruit hopen vijanden komen. De iets wat sterkere monsters laten een muntstuk vallen, Monster Medals hierdoor kan je deze oproepen om te vechten voor jou. Afhankelijk over welke kwaliteiten ze beschikken is het ook belangrijk te weten welke je waar plaatst. Dit kan de doorslag geven tussen de overwinning of nederlaag. Niet getreurd echter als je het loodje moet leggen, want je verliest geen vaardigheidspunten of materialen die je ondertussen samen gesprokkeld hebt en je kan direct opnieuw beginnen. Naast de verhaallijn zijn er ook een hoop zijmissies. Deze variëren van bepaalde gebieden die je moet vrijwaren tot het verslaan van specifieke vijanden en het verzamelen van bepaalde items.

Na een missie keer je terug naar een kamp of jouw luchtschip, de Stonecloud. Op deze plaats is het mogelijk om je groep te hervormen. Je komt immers nog helden tegen die met jouw mee trekken op avontuur. Bovendien is het daar mogelijk om je personages nieuwe vaardigheden aan te leren, uitrustingen en wapens te maken of kopen, kortom alles wat we kennen uit de typische JRPG. Dit alles gebeurt wel in menu's die wat omslachtig zijn. Items die je wilt kopen, bijvoorbeeld, moet je één voor één aanschaffen. Het is dus niet mogelijk om van iets vijf per keer aan te kopen. Jammer, want in dit genre van games vertoef je al lang genoeg in menu's.

Het is natuurlijk ook mogelijk zoals het beaamt in een goeie JRPG om de controle te nemen over verschillende personages. Ze hebben immers elke hun eigen vaardigheden en combo's. Bij het indrukken van vierkantje voer je een normale aanval uit, op driehoekje een speciale aanval die ook mana points (MP) verbruikt. Door een combinatie van de verschillende aanvallen kan je combo's uitvoeren. Iedere held heeft ook een drietal speciale aanvallen die je kan aanleren en opwaarderen, deze verbruiken natuurlijk ook MP. Bij het uitvoeren van aanvallen vult er ook een balkje, Tension. Als dit balkje vol is kan je de Tension activeren door op cirkeltje te drukken, dan verbruik je kortstondig geen MP bij speciale aanvallen. Wanneer je balkje leeg is of door nogmaals het bolletje op je controller in te drukken wordt Coupe de Grace geactiveerd. Dit is een zeer krachtige aanval die enorm veel schade toebrengt. De twee hoofdprotagonisten leren na een tijdje ook Zoom aan. Hiermee kan je geteleporteerd worden naar een andere plaats op het slagveld. Dit is een zeer handig trucje want je zal immers honderden hordes aan monsters moeten afmaken die langs alle kanten op je afkomen.

Grafisch ziet Dragon Quest Heroes er zeer goed uit. De mooie art style is heel kleurrijk, alle gebieden zien er verschillend uit en mooi afgewerkt. Dit geldt ook voor de verscheidene personages en vijanden. Soms wil de camera niet echt mee, doch is dit niet frequent en gamebrekend. Terwijl er soms honderden monsters op je scherm vertoeven blijft de framerate ook goed.

Het geluid is van hetzelfde niveau, de voice-overs zijn goed en niet te 'kiddy' wat soms in dit genre voorkomt. Voor de echte fans is het ook mogelijk om de game te spelen met de dialogen in het Japans. De ganse soundtrack blijft in je hoofd nazinderen, je wordt er tevens opgewekt en vrolijk van. Zowel grafisch en op gebied van geluid deed de game me enorm denken aan Knack. De dialogen worden ook door het luidsprekertje van je controller gestuurd, dit vond ik wat vervelend. Er is ook nergens de optie om dit uit te zetten. Je moet dus het volume van je controller op nul zetten als dit je irriteert.

Dragon Quest Heroes: The World Tree's Woe and the Blight Below is net iets anders dan de doorsnee JRPG. Het zal zeker fans van het genre kunnen bekoren maar het is ook de ideale instapbasis voor mensen die met dit soort games niet vertrouwd zijn. Soms voelt de gameplay wat repetitief aan en kan je met 'button bashen' veel bereiken. Bij andere missies moet je wel even stilstaan bij de nodige strategie die je best gebruikt. De graphics zien er niet alleen niet mooi en leuk uit, de soundtrack klinkt nog eens aardig ook. Mede daardoor kan het een brede doelgroep aanspreken terwijl dit genre gewoonlijk naar de niche kant gaat.

• Kleurrijke art style
  • Gameplay met strategische twist

• Onhandige menu's