Warhammer 40K: Inquisitor – Martyr

Sinds kort is er weer een nieuwe Warhammer-game beschikbaar, deze keer eentje van het top down RPG-genre. Dus dan rest er ons als reviewer maar een ding te zeggen: We pass judgment on the mutant, the traitor and the heretic!

Jij bent een Inquisitor, een éénmansleger dat speciale opdrachten krijgt van het conclaaf van de keizer. Je wordt belast met de taak om op onderzoek te gaan in de Martyr, een klooster-fort. Je merkt dat het hier heel fout gegaan is en dat het reuzachtige ruimteschip geïnfecteerd is met Chaos. Jammer genoeg moet je de aftocht blazen en reis je tegen lichtsnelheid uit de sector. Maar waar is de Martyr nu? Want 'unfinished business' is niet iets wat in jouw woordenboek staat.

In oorlog is niet alleen de kracht van de manschappen of de grootte van je leger belangrijk, maar ook de informatie die je kan vergaren. Het is vooral die informatie die je nodig hebt om de Martyr opnieuw te vinden en te zuiveren. Uiteraard maak je kennis met allerlei figuren die je zullen bijstaan in je tocht, hetzij eerder in de voorbereidingsfase dan het eigenlijke slachtveld. Bij jij klaar, Lord Inquisitor?

De gameplay is zeer gelijklopend met die van Victor Vran, Diablo en meer top down RPG/Slashers. Je zal dus van een bovenaanzicht de vele vijanden van je scherm moeten vegen met allerlei schietgerij, maar ook tweehandige zwaarden, bijlen en de beroemde kettingzaag. Je bent in staat om twee sets uit te rusten. Eén set kan dan bestaan uit twee pistolen, een kettingzaag en een pistool, een tweehandig wapen, enzovoort. Net zoals je mag verwachten in een RPG zal je ook veel loot krijgen die je dan kan uitrusten, verkopen, of trachten opwaarderen. Tijdens je tocht kom je veel NPC's tegen die dan eerder fungeren als winkeltje, als craft-plek, of als een soort HUB om naar een ander deel van het spel te gaan (bijvoorbeeld online).

Naast de vele uitrusting herken je een RPG aan het opwaarderen van je vaardigheden. Wanneer je genoeg XP hebt vergaard, zal je een level stijgen en een vaardigheidspunt aan één van de vele takken mogen spenderen. Jammer genoeg zal je veel tijd moeten stoppen in het stijgen van één leveltje, waardoor je niet al te snel meerdere vaardigheidspunten kan spenderen. Dit zou gerust wat sneller mogen! Daarnaast krijg je ook nog punten op vlak van Warfare, Virtue en Toughness. Die punten zal je veelal krijgen wanneer je één van de subdoelen vervult (bv. dood x aantal vijanden). Hier hebben we opnieuw dezelfde opmerking: het opwaarderen gaat zeer traag.

Naast de hoofdmissies zal je her en der nog andere hints vinden die je op een ander onderzoek zullen wijzen. Je kan er dan voor kiezen om die zaak te onderzoeken door meer hints te verzamelen, of je kan verder doen met de hoofdmissie, of je kan de missies die je al gedaan hebt nogmaals doen om meer loot of punten te krijgen. We moeten echter eerlijk zijn, veel van het onderzoek krijg je niet mee, en het komt er meestal op aan om grote gebieden van vijanden te ontdoen, of door een grote baas neer te halen, die dan opnieuw een stuk informatie heeft dat je verder helpt.

Online kan je ook aan de slag, maar we zijn er tijdens onze speelsessies niet in geslaagd om connectie te maken met andere spelers.

De grafische kwaliteit van de tussenfilmpjes is fantastisch goed. Gelukkig worden de kantelpunten in het verhaal op die manier weergegeven. Qua gameplay is het helaas een pak minder. We ondervinden vaak screen tearing en - offline - lag wanneer er meerdere vijanden over het scherm bewegen. Dit is een jammere zaak, want onze PS4 PRO kan een pak meer aan!

Het game- en achtergrondgeluid is zoals je dat mag verwachten van een Warhammer-reeks. Duistere en enge geluiden, samen met een glorieuze soundtrack. Mix dat dan nog eens samen met goed stemmenwerk, vooral van het hoofdpersonage, en we komen uit bij een authentieke sfeer.

Warhammer 40K: Inquisitor – Martyr is een game die niet boven het gemiddelde uitkomt, en dit door de matige verhaalvertelling, maar vooral door het grafische gedeelte. De tussenfilmpjes zijn super, maar zeer zeldzaam. Het is vooral de screen tearing en de lag die hier boosdoeners zijn. Qua gameplay merken we weinig vernieuwing in het genre, en is er de online factor die jammer genoeg niet naar behoren werkt.

• Geluid is goed
  • Tussenfilmpjes van hoog niveau

• Verhaal ondergeschikt aan de gameplay