Nom Nom Galaxy

Met deze Nom Nom Galaxy brengt Pixeljunk hun game naar de PS4-console. Houden wij van deze Pixel-game of niet, dat lees je hier!

Verhaal - Tomatensoep met balletjes

Het heelal is in de ban van een specifieke lekkernij. Jij bent een Astroworker, die ervoor moet zorgen dat de bevolking van het heelal niet begint te rebelleren. Dat doe je door een constante aanvoer te leveren van ... soep - inderdaad, soep. Het is jouw plicht, als Astroworker, om soepfabrieken uit de grond te stampen, op zoek te gaan naar nieuwe en verse ingrediënten, de leiding te nemen over een groep robotten die werken in jouw fabriek, en ten slotte om de soep te versturen naar de hongerigen in het heelal. Maar je bent niet de enige kaper op de kust en dus moet je jouw fabriek verdedigen tegen de "kwaadaardige" soepconcurrentie!

Zoals je het al kan raden heeft het verhaal bitter weinig inhoud. Zoals veel van de indiegames trekt ook deze Nom Nom Galaxy de kaart van de (absurde) humor. Het verhaal wordt dus enkel gebruikt als kapstok voor de meer uitgebreide gameplay.

Gameplay - Soep Monopolie

De gameplay is veruit het belangrijkste onderdeel, en daar ligt de nadruk op. Het is de bedoeling om de concurrentie volledig weg te vegen, en dat moet je doen door 100% van het marktaandeel te bezitten. Dit doe je door veel soep te verzenden, maar ook door verschillende recepten klaar te maken. De gameplay kan je onderverdelen in enkele stappen...

Stap 1 - Maak je fabriek

Het eerste wat je moet doen is je 'Office' bouwen. Hieraan verbind je alle andere - verticale en horizontale - wandelgangen, alsook alle apparatuur. Dit kunnen nieuwe stroomgeneratoren zijn, soepmachines, of zelfs de raketten die je nodig hebt om je soep te verzenden. Natuurlijk heeft je fabriek plaats nodig, en meestal ga je dit ondergronds zoeken. Hiervoor beschik je over een cirkelzaag die vlotjes door 'zachte' grond kan euhm... zagen. Om je fabriek uit te breiden heb je de grondstof 'matter' nodig. Dit bevindt zich in de bodem van de vele planeten die je bezoekt.

Stap 2 - Maak en verzend je soep

Het tweede dat je nodig hebt zijn de verschillende ingrediënten, en deze mag je combineren naar believen. Heb je graag een soepje van champignons en tomaten of heb je wat anders in gedachten, alles kan en mag. Elke soepmachine heeft slechts twee basisingrediënten nodig. Let wel op, eens je twee ingrediënten in de machine hebt gestopt, zal deze enkel de gekozen soep maken (met voldoende ingrediënten). Sommige van de ingrediënten zal je moeten doden, zoals de tomaten en wortelen, niet toevallig de favoriete ingrediënten van Jan Modaal. Andere benodigdheden zoals champignons en broccoli kan je dan weer plukken en zelfs verplanten in de grond. Wanneer de soep gemaakt is, dan is het enkel een kwestie om het blik naar een raket te brengen, zodat deze de hongerige buitenaardse wezens kan voeden?

Stap 3 - Koop hulp

Wanneer alles op wieltjes loopt kan je hulp inschakelen van verschillende (soorten) robots om je te helpen. Deze robots zal je kunnen aanschaffen wanneer je voldoende gouden munten hebt. Deze munten kan je krijgen door je dagelijks verworven salaris te innen. Daarnaast kan je ook gouden munten vinden wanneer je vijanden verslaat.

De robots die je inhuurt kunnen verscheidene taken uitvoeren, maar hun voornaamste taak bestaat erin om de ingrediënten te vervoeren (transportbots). Wanneer de robots een soepmachine (die dat ingrediënt gebruikt) passeren, zullen zij dit netjes deponeren. Deze doen hetzelfde met blikken ter hoogte van raketten. Je hebt ook robots die ingrediënten naar omhoog of omlaag zullen gooien (liftbots), zodat je jouw fabriek in verschillende etages kan bouwen. Of een robot naar boven of beneden gooit stel je simpelweg in door op vierkantje te duwen, waarbij je de robot een mep geeft. Wanneer de transportbots dit laatste type tegenkomen, dan zal de liftbot het ingrediënt nemen en gooien in de gewenste richting. Wat geldt voor de ingrediënten, gaat ook op voor de verwerkte soepblikken. Zo kan je ervoor zorgen dat er een automatische schakel ontstaat waarbij ingrediënten naar de machine gaat, en dan het blik naar een raket, zonder dat je moet tussenkomen. Als je de fabriek goed in elkaar steekt dan werkt deze als een geoliede machine waar je zelden moet interfereren. Op die manier heb je alle tijd om het volledige gebied te verkennen om op zoek te gaan naar dat ene kostbare ingrediënt.

Stap 4 - Verdedig je fabriek

Wanneer je het té goed doet, dan zal de concurrentie zijn soldaten op je af sturen om je fabriek te saboteren. Jij kan deze vijanden afslaan door het tactisch plaatsen van een soort kanonnen. Wanneer je fabriek onder vuur genomen wordt, zullen deze ook automatisch de vijand in het vizier nemen, en schieten ze tot wanneer hun kogels op zijn. Het is dan aan jou om deze te herladen tegen een prijsje. Gelukkig zijn er deze afweermechanisme, want als je zelf moet beginnen meppen dan is de pret er snel af. Je astrowerker hanteren als een soldaat is iets waar deze game duidelijk niet op mikt.

In het begin alles, daarna veel minder

Wanneer je de campagnemodus de eerste keer opstart zal je merken dat je toegang hebt tot verschillende soorten robots. Jammer genoeg zal je in de daaropvolgende level al wat minder verscheidenheid tot je ter beschikking hebben. Zo kan je enkel het kanon en de robots kopen die de ingrediënten transporteren. Wanneer je een level tot een goed einde brengt, speel je 'nieuwe technologie' vrij, waarbij je nieuwe materialen kan aanschaffen, maar dit kan ook een upgrade voor je astrowerker zijn.

To boldly go where no soup has gone before

Een hoofdstuk speelt zich af in een bepaald zonnestelsel, onderverdeeld in kleinere levels, die de planeten voorstellen. Wanneer je in dit zonnestelsel genoeg recepten ontdekt hebt zal de ruimtepoort opengaan. Als je hierdoor reist kom je opnieuw in een ander zonnestelsel terecht, met weer andere planeten en opnieuw een ruimtepoort. Na verloop van tijd kruipt er enige eentonigheid in de gameplay, en dan dringt de nood naar wat online vertier zich op.

Multiplayer

Wie dat wenst kan Nom Nom Galaxy met virtuele vrienden exploreren. Je kan kiezen tussen lokale coöp met twee, of online met twee tot vier spelers. Omdat de gameplaybasis zich uitstekend leent tot het spelen van coöpmissies is de game ideaal voor een groepje vrienden die op regelmatige basis kunnen samenspelen. Het doel van de missies blijft het behalen van een 100% marktaandeel, maar door met meerdere mensen aan de slag te gaan kan je het werk logisch verdelen. En een bedrijf met meerdere werknemers kan nu eenmaal sneller en makkelijker uitgroeien tot een fameuze soepfabriek. Je moet er juist op letten dat elke teamlid constructief bijdraagt tot de groei van het fabriek. Zo kan het gebeuren dat niet iedereen dezelfde visie heeft voor het bedrijf, en dat iemand de grond onder de voeten van zijn kompanen weg boort. Communicatie is dus belangrijk! Wie het niet ziet zitten om met anderen samen te werken, of wie het beu is om steeds met connectieproblemen geconfronteerd te worden, kan zich nog steeds wagen  aan enkele uitdagingen die de game biedt naast de hoofdcampagne.

Wanneer een game gemaakt wordt door een ontwikkelaar met als naam Pixeljunk, kunnen we al aannemen dat de game uit - zichtbare - pixels bestaat. Op zich blinkt de game uit in zijn eenvoud, maar wanneer we onze krachtige PS4 opstarten, willen we toch iets spelen dat meer tot HD aanleunt. De game doet ons denken aan het glorieuze NES tijdperk, waar grafische kwaliteit ondergeschikt was aan gameplay.

Hetzelfde kunnen we zeggen over het geluid. Er speelt een - niet storend - achtergronddeuntje af dat, wanneer je het goed doet op de soepmarkt, een Mexicaans tintje krijgt. De geluiden van de objecten in de game zijn vrij standaard, het stijgt niet boven de middenmoot uit.

Nom Nom Galaxy blinkt uit in zijn eenvoudige, maar sterke gameplay. Onlangs werd Tropico 5 gereviewed, en deze toont veel gelijkenissen. Zo moet je ervoor zorgen dat je fabriek logisch, maar belangrijker, performant is opgebouwd. Zodat wanneer je andere robots inschakelt, deze een efficiënte ketting vormen van ingrediënt tot verzending van de soep. Op grafisch en auditief vlak kiest de game voor een sobere maar kleurrijke stijl. Deze graphics doen ons denken aan een tijd waar de gameplay belangrijker was dan het uitzicht. Wie fan is van strategie-gebaseerde games kan vele uren slijten met deze Nom Nom Galaxy.

• Verslavend
  • Sterke gameplay

• Grafisch en auditief een ouderwetse stijl