One Piece Unlimited World Red

De anime One Piece Pirate Warriors, geschreven en geillustreerd door ene Eiichiro Oda, bestaat al sinds 1997 en zit ondertussen aan zijn 74ste volume. Om maar te zeggen dat deze razend populair is in Japan en bij animefans wereldwijd. Desalniettemin is deze manga redelijk onbekend in onze contreien. Daar is sinds kort enige verandering in gekomen door de introductie van enkele videogames. Deze One Piece: Unlimited World RED is de volgende in de reeks om een boost aan de bekendheid te geven. Eens kijken of hij de stijgende populariteit van de reeks eer aan doet.

Enig opzoekingswerk leert dat het lichaam van Monkey D. Luffy dankzij het eten van duivelsfruit de eigenschappen van rubber heeft gekregen. Met deze krachten en zijn bende piraten, de Straw Hat Pirates, gaat hij op zoek naar een legendarische schat, de One Piece. Dit met de hoop om ooit Pirate King te worden. Zoals het een goede manga betaamt, gaat deze zoektocht uiteraard gepaard met vele hindernissen en zijpaden. Unlimited World RED vertelt het verhaal van een van deze zijpaden.

Luffy is namelijk niet de enige die Pirate King wil worden. Ene Patrick Redfield, aka Red, heeft hetzelfde doel en gaat hiervoor iets brutaler te werk dan de Straw Hat Pirates. Als Luffy het pad van deze antagonist kruist, is hij dan ook vastberaden om hem een halt toe te roepen. Dit gaat uiteraard niet van een leien dakje aangezien Red de gave heeft om eender wat of wie uit het niets tevoorschijn te toveren. Hij gebruikt deze gave dan ook ten volle om de helden van dienst hindernissen voor de voeten te gooien. Deze hindernissen komen in de vorm van oude vijanden die je zal moeten verslaan. Elke vijand bevindt zich in één bepaald gebied en op die manier wordt de game in verschillende episodes ingedeeld. Na elke aflevering kom je terug terecht op een centraal eiland waar je de lokale sfeer kan opsnuiven. Elke episode brengt je uiteindelijk dichter bij een ultieme confrontatie met Red.

De grote lijnen van het verhaal schetsen een boeiende vertelling, helaas kruipt er een beetje repetitie in. Elke episode komt in se op het zelfde neer: doorloop locatie x en versla vijand y. Voor degenen die niet echt bekend zijn met de manga is het soms ook moeilijk te volgen. Wie is in godsnaam vijand y en waarom is Luffy er zo boos op? Enige achtergrond was welkom geweest, al kan je die misschien in de vorige games vinden. Daarnaast had iets meer interactie tussen de verschillende piraten niet mis gestaan. Bij een manga die bekend staat om zijn sterke verhaallijnen is iets meer emotionele betrokkenheid zeker op zijn plaats. Al blijft dit moeilijk om te bereiken in games als deze.

Maar wat voor game is deze nu eigenlijk? Er één genre opplakken zou de lading niet helemaal dekken. Hij valt nog het best te beschrijven als een kruisbestuiving tussen een rpg, een platformer en een brawler.

De brawler-elementen vind je in de gevechten. Elke piraat heeft onder het vierkantje en het driehoekje verschillende aanvallen zitten die je tot op een zekere hoogte kan samen gooien tot een combo. Voor degene die een hekel hebben aan ingewikkelde combo's: geen probleem, dat zijn ze niet. Daarnaast heeft elk personage nog een speciale aanval, hier in de vorm van een zogenaamd woord (ook al is het technisch gezien een zin). Dit woord geeft extra bonussen zoals bijvoorbeeld een verhoogde aanvalskracht. Daarnaast beschik je over een speciaal woord waarmee je hele team een krachtige aanval lanceert.

Het woordje team verbergt de rpg-elementen. Van de in totaal negen Straw Hat Pirates kies je er voor elke episode drie uit waarmee je op stap gaat. Door gevechten succesvol af te ronden zullen deze drie sterker worden en levellen. Helaas heb je wel geen enkele invloed in welke richting een personage versterkt. Je stats verbeteren en that's it. Levellen kan je overigens ook doen in enkele sidequests die je kan starten in de plaatselijke taverne op het centrale eiland.

De platform-elementen tot slot zijn te vinden in de minigames. Dit gaat van insecten vangen tot vissen, tot zoveel mogelijk ballonnen pakken in een bepaalde tijd. Old-school minigames die je niet al te vaak meer tegenkomt. Een ander old-school element is het feit dat One Piece ook met twee kan gespeeld worden, simpelweg een tweede controller oprapen, op start drukken en een tweede speler kan zich in de actie storten.

Het zal niemand verbazen dat de graphics dezelfde zijn als die van de bijhorende mangareeks. Een zelf respecterende anime maakt nu eenmaal geen 3D-personages van getekende figuren. Ook hier is dit niet gebeurd. Dit geeft het beeld van verouderde graphics maar dat is een toegeving die in dit geval moest gebeuren.
Ook de sound is wat je kan verwachten. Typisch Japanse deuntjes en de personages zelf hebben typische Japanse stemmen, want het stemmenwerk is enkel in het Japans verkrijgbaar. Ook dit doet het originele bronmateriaal eer aan, al kan al dat Japans na verloop van tijd wel eens irriteren als je er niet zo'n fan van bent.

Een aangenaam tussendoortje, maar ook niet meer dan dat. Was je al fan van de reeks, dan zal je deze zeker appreciëren en ook als introductie tot de reeks kan hij je plezier brengen. Ben je echter geen grote fan van de typisch Japanse elementen, dan laat je deze beter links liggen.

pluspunten

• Verhaal is sterk als je de grote lijnen bekijkt
  • Goed naar het bronmateriaal gekeken