Assassin's Creed: Syndicate - The Last Maharaja

The Last Maharaja is de laatste DLC die uitgebracht wordt voor Assassin's Creed Syndicate. Haalt deze het niveau van de 'Jack The Ripper'-DLC of niet? Dat lees je hier!

Duleep Singh is de laatste Maharadja, en hij bevindt zich toevallig in Londen. Hij is een goede vriend van Mr. Green, de Indische vriend van de Frye-tweeling. Singh blijkt verraden te zijn door de Britse regering en meer bepaald door de Oost-Indische Compagnie. Na deze ontdekking start hij zijn persoonlijk queeste om zijn troon te heroveren, en dit met de hulp van Jacob en Evie.

Dit is het begin van het verhaal, en dit kabbelt eigenlijk rustig verder. Al snel ontdek je dat de Tempeliers geïnfiltreerd zijn in de Oost-Indische Compagnie, en dat ook zij op zoek zijn naar een Indisch juweel genaamd: Koh-I-Noor. Dit klinkt ons bekend in de oren want deze diamant was ook al te aanschouwen in de Chronicles-reeks van deze franchise.

In tegenstelling tot de vorige DLC hoef je hem niet te activeren via het hoofdmenu. Deze wordt geïnstalleerd in het Londen waarmee je aan de slag ging met de Fryes. De missies activeer je door op zoek te gaan naar de S (van Singh), deze vallen ook in de categorie 'Verhalen van Londen', waar je mensen zoals Karl Marx of Darwin kon helpen.

De gameplay van de missies verschilt niet erg van de hoofdgame. Je zal veel tempeliers moeten omleggen en op zoek gaan naar voorwerpen in de game. Wat nieuwer is, en ook in uitgebreide vorm terug te vinden was bij de 'Jack The Ripper'-DLC, zijn de onderzoeken. In tegenstelling tot deze laatste zijn de onderzoeken drastisch ingekrompen. Het enige wat je nu moet doen is af en toe met mensen praten en op de misdaadscène een voorwerp vinden. Dit is jammer, dit creëert namelijk de indruk dat er niets vernieuwend is qua gameplay.

Een heikel punt dat deze reviewer ervoer in de DLC is een grote glitch tijdens de eindscène. De ene keer liep het mis door een verwarrend camerastandpunt, de andere keer door foute programmatie, zelfs al waren de doelstellingen om de missie te laten slagen voldaan. Dit had jammer genoeg niet mogen voorvallen en werkt (uiteraard) frustrerend.

De reeks slaagt er altijd in om linken te leggen met de andere games uit de franchise, deze keer vooral met de Chronicles-reeks. Qua gameplay brengt deze uitbreiding weinig vernieuwing, in tegenstelling tot de vorige DLC, en de glitchen maken het avontuur er niet beter op. Na een drietal uurtjes heb je het einde van deze downloadcontent gezien, wat gezien de prijs (€ 6,99) wel meevalt. Deze DLC zit ook vervat in de Season Pass.

7/10
6/10
9/10