REUS

REUS, een kanjer van een game of niet? Dat lees je hier!

De reuzen ontwaken! Het is aan jou om ze te leiden en de natuur van de planeet te laten floreren. Op die manier wordt het menselijk leven mogelijk en kan het zich volop ontwikkelen. Dat is de insteek van de game. Aangezien verder verhaal ontbreekt, krijgt dit aspect het gemiddelde van de andere.

Door middel van een uitgebreide tutorial wordt de basisgameplay uitgelegd. Ten eerste kan je gebruik maken van vier verschillende reuzen. De waterreus kan oceanen maken, waardoor het mogelijk is om aanpalend ofwel een bos of moeras te maken met de desbetreffende andere reuzen. De rotsreus heeft dit allemaal niet nodig, want die maakt bergen, waardoor de wolken, en dus ook het regenwater, niet meer kunnen circuleren. Dat heeft als gevolg dat er woestijnen ontstaan.

Elke reus heeft verschillende eigenschappen en het is aan jou om deze zo efficiënt mogelijk te combineren. In elk gebied kunnen er zich mensen vestigen, en deze hebben verschillende eisen. Zo zijn bosbewoners gretig naar voeding, terwijl woestijnmensen het eerder hebben voor welvaart. De bosreus kan een plantje laten groeien dat zorgt voor voedsel, de moerasreus eentje dat zorgt voor welvaart.

Verder kunnen ook de andere reuzen zich moeien met de groei van dat plantje - of dier - door ze bepaalde eigenschappen te geven, of ervoor te zorgen dat de grond op de één of andere manier vruchtbaar wordt. Net zoals in de natuur leeft ook alles in het dorpje in symbiose. Zo zullen bepaalde herbivoren zich beter voelen wanneer er planten in de buurt zijn, of zullen bepaalde planten beter kunnen groeien in de buurt van andere planten. Wat minder logisch is bijvoorbeeld het feit dat gesteenten zich anders zullen gedragen naargelang de flora in hun buurt. Ook kan je je moeien in de evolutie van fauna en flora, al wordt dat hier 'transmuteren' genoemd. Het is ook niet erg logisch dat vanuit een bosbes een tomaat evolueert, of een slang uit een schildpad.

Elk type gemeenschap zal ook verder willen evolueren. Hiervoor roepen zij bepaalde projecten in leven. Voor dit project komt het erop aan om een bepaalde norm van voedsel, technologie, welvaart... te bereiken. Hiervoor wordt een beroep gedaan op de reuzen, zodat zij de omgeving binnen de dorpsgrenzen kunnen beïnvloeden, zodat de doelstellingen bereikt worden. Wanneer dit succesvol in een bepaalde tijdspanne gebeurt, komt er een ambassadeur beschikbaar. Deze reist dan mee op de schouders van één van de reuzen en ontgrendelt nieuwe vaardigheden van deze reus. Het is dan uiteraard aan jou om te kiezen welke vaardigheid (lees: Reus) prioriteit krijgt.

Je moet ook opletten dat je dorpen niet te hebberig worden. Dit wordt uitgelokt wanneer je dorpen te snel evolueren of hun doelstellingen behalen. Wanneer zij té hebzuchtig worden zullen zij andere dorpen aanvallen. Het is dan aan jou om een zijde te kiezen. Laat je het ene dorp het andere vernielen, of grijp je in en verpulver je de aanvallers? Zo is het ook bij sommige projecten zelfs een vereiste om een specifiek dorp in de verdoemenis te sturen. Het is dan aan jou om te beslissen of we wel doorgaan met het project, of niet.

Sterkere Reus

Wanneer de tijd afloopt - in het begin 30 minuten, daarna ontgrendel je 60 en 120 - wordt er gekeken naar de voortgang die je geboekt hebt. Of anders gezegd, hoe goed je de leiding hebt genomen over de reuzen. Hierdoor kan je bepaalde doelen ontgrendelen. Als je een bepaald aantal doelen hebt vrijgespeeld, zal je ook nieuwe vaardigheden ontdekken. Hierdoor kunnen je gemeenschappen verder evolueren, nieuwe projecten starten, en ben je in staat om dieren en planten nog verder te laten evolueren.

Meer Settlers dan Black&White

Gamers van mijn generatie hebben allen ooit wel eens een periode op de PC gespeeld. Aangezien deze game omschreven wordt als een 'god-game' denken we met nostalgie terug aan Black&White. Toch moet ik menig gamer teleurstellen en melden dat het meer een game is zoals Settlers, waarbij het er meer om gaat om bepaalde huisvestingen en dergelijke te bouwen, maar hier doe je dat dus met grondstoffen. In plaats van het opwaarderen van een huis, zal je hier fauna en flora transmuteren.

De projecten in het begin van jouw reuzentijdperk zijn vrij simpel te behalen. Pas later wordt het - een pak - moeilijker. dan zal je moeten kijken naar welke symbioses er kunnen gebeuren, en hoe je jouw grondstoffen zo efficiënt mogelijk opwaardeert, en uiteindelijk transmuteert. Je merkt al snel dat hoe meer je deze game speelt, hoe beter je niveau wordt, aangezien je weet wat de uitkomsten van bepaalde vaardigheden van de verschillende reuzen zijn.

Van de grafische kwaliteit mogen we zeker niet klagen. Deze zijn kleurrijk, en zeer duidelijk, waardoor het een game wordt voor zowel jong als oud. Verwacht hier echter geen fotorealisme, of iets dat er naartoe gaat. Veel geluid komt er bij deze game niet aan te pas. Een zacht achtergronddeuntje, en uiteraard de bewegende reuzen. Ook zijn er kenmerkende geluiden wanneer er een nieuw project opstart, of afgerond wordt, en dergelijke meer.

Deze game speel je wanneer je even de drukte wil ontsnappen. Je bevindt je in de wereld der reuzen en je bewerkt de planeet op een zodanige manier dat de wereldbevolking het goed heeft. Dit brengt een zekere sereniteit en rust met zich mee. Ook kunnen we niet naast de verslavende factor kijken, want je wil toch bij elke speelsessie net iets verder raken, zodat jouw reuzen nieuwe vaardigheden krijgen, en er nieuwe opties beschikbaar komen in het spel. Deze game is voor zowel jong en oud en beide kunnen hier ettelijke uren mee vullen.

• Rustige sfeer
  • Na een tijdje uitdagende gameplay
  • Goede tutorial