Aragami - Nightfall DLC

Aragami, een sluipgame met een retrogevoel, dateert intussen alweer van oktober 2016, maar kijk, het is blijkbaar nooit te laat om nog DLC uit te brengen ... of toch?!

Aragami: Nightfall is een prequel van de originele game en zorgt voor een beetje duiding bij de gebeurtenissen die vooraf gingen aan het oproepen van de wraakgeest Aragami. In deze uitbreiding speel je als één van twee personages, Hyo of Shinobu, die hun familie willen verdedigen van de talrijk aanwezige Kaiho clan. Alhoewel het dus mogelijk is om deze DLC te spelen voordat je het einde van het originele verhaal hebt bereikt, is het toch aangeraden dat niet te doen om het laagje mysterie van Aragami niet te verpesten.

Voor zij die niet veel meer weten van Aragami – wat vrij normaal is na anderhalf jaar – zullen we even kort herhalen hoe deze sluipgame precies speelt. Aragami start vanuit een simpele basisbesturing, waarbij de voornaamste knop de R1-shoudertoets is. Daarmee kan je vliegensvlug teleporteren van schaduw naar schaduw, en als er geen schaduw is, dan kan je kortstondig een verdwijnende schaduw creëren. Althans zolang je personage voldoende energie heeft, wat wordt weergeven met het oplichtende kunstwerk op de klederdracht. Als Hyo en Shinobu opgeslokt worden door de duisternis dan vult hun energie zich weer bij, en als ze geraakt worden door een felle lichtbron, dan neemt hun energie af. Zolang je dus in de schaduwen vertoeft kan je behoorlijk snel van de ene plek naar de andere flitsen, en al doende ongezien het einde van een level proberen bereiken.

Wat is er dan precies veranderd? Wel je speelt nu met een licht veranderde set vaardigheden en deze DLC is ontworpen om net dat beetje moeilijker te zijn dan de originele game. De nieuwe vaardigheden zijn een soort granaat om je tegenstanders te verblinden (Shadow Grenade) en de mogelijkheid om je partner op te roepen om een sluipmoord in jouw plaats uit te voeren (Twin Shadow). Beide vaardigheden zijn een welkome additie want deze DLC is inderdaad verre van gemakkelijk. Online spelen met een vriend lijkt dan ook een leuke optie om de moeilijkheid te verdelen.

Grafisch is deze DLC van nagenoeg dezelfde kwaliteit als de hoofdgame, met een duidelijke afbakening van de contouren, zodat het onderscheid tussen licht en duisternis altijd duidelijk is. De twee nieuwe personages hebben weliswaar niet hetzelfde charisma als Aragami. Ze zien er nog steeds stoer uit, maar ze lijken eerlijk gezegd meer een plaats te hebben in een piratensetting dan in een Aziatisch landschap. Daarnaast blijft die duistere sfeer van de originele game verzekerd.

Anderhalf jaar na datum nog DLC uitbrengen voelt aan alsof het te laat is, maar de ontwikkelaars lieten verstaan dat deze DLC er enkel is gekomen doordat de originele game voldoende fans heeft gevonden. Het is dan ook voor die fans dat de Nightfall-uitbreiding ontwikkeld is, om hen nog een grotere uitdaging te leveren met deze nieuwe levels. Wie deze game echter heeft overgeslaan, kan misschien toch nog terugkomen op die beslissing, want met de recentste uitbreiding erbij is de Aragmi: Shadow Edition een ideale aankoop voor gamers die de retro-sluipgames een warm hart toedragen.

• Flitsende stealth gameplay
  • Extra uitdagend

• De minpunten van de originele game blijven aanwezig