Onrush

Het hoeven niet altijd racing games te zijn waarbij je quasi genoodzaakt bent een stuurwielsetup en bijhorende stoel aan te schaffen om van te kunnen genieten, toch? Codemasters slaat voor een keer een andere weg in en introduceert met Onrush hun visie op hoe een meer op arcade gerichte racing game er zou moeten uitzien.

Bij het opstarten van Onrush wordt meteen duidelijk dat Codemasters niet de intentie heeft je in slaap te wekken zoals Sony dat doet met de pianomuziek uit Gran Turismo, maar je meteen in het midden van de actie te gooien. Deze racing game, die heel wat weg heeft van Motorstorm, is puur voor leedvermaak ontwikkeld en hoopt dat door een vlotte besturing te combineren met actie die van het scherm spat. In de realiteit pakt dat ietwat anders uit, helaas, maar daarover later meer.

Onrush focust zich op racen, maar dan zonder te moeten nadenken over een bepaald te volgen parcours, het moeten finishen als eerste of andere traditionele eigenschappen van dergelijke titels. Zo kan je met verschillende type wagens en moto’s aan de slag in vier modi:
  • Overdrive, waar het puur over het opbranden van zoveel mogelijk boost gaat;
  • Switch, waarbij je zolang mogelijk moet overleven en dus ook tegenstanders van de baan moet zien te rammen;
  • Countdown, waar het noodzakelijk is binnen de tijd door verschillende poorten te rijden en;
  • Lockdown, een soort van King of the Hill waarbij het nodig is in een bepaalde zone te blijven racen om punten te scoren.

Codemasters heeft zijn game dus heel erg eenvoudig gehouden om Onrush zo plezant mogelijk te maken voor iedereen. Spijtig genoeg slaagt de ontwikkelaar er niet in de speler eenzelfde rush te laten beleven, vermits de gameplay niet helemaal op punt staat. Tegenstanders zal je vaak uit de weg kunnen ruimen en leveren je boost op, maar een echt snelheidsgevoel krijg je nooit. Daarvoor is de besturing te stijf en is er ook een te groot gemis aan rumble op de controller (die lager ligt dan wanneer je in FIFA op de deklat schiet). Het uitschakelen van tegenstanders werkt ook niet even vlot als in Burnout, wat het nut van de game ietwat te niet doet.

Hetzelfde geldt voor de onlinemodus waarbij je in teams dezelfde modi doorloopt, maar dan zonder AI-bestuurde teamgenoten. Er is een lobby beschikbaar die je de ene race na de andere laat rijden en als beloning - jawel - punten verschaft om lootboxen mee te kopen. Deze bevatten nieuwe tricks om met je moto uit te voeren, speciale uitvoeringen van voertuigen en emblemen om je avatar mee aan te passen. Het zit goed in elkaar, maar zolang de basis gebreken vertoont, zien we de multiplayersessies alleen maar met tijd afnemen.

Codemasters heeft zoveel mogelijk geprobeerd een leuk kleurenschema (lees: een heel flashy kleurenpalet) te combineren met bijpassende soundtrack en slaagt er ook in sfeer te creëren. Erg gelikt ziet het er wel niet uit, maar grote bugs bij onze talrijke crashes wisten we ook niet te ervaren.

Rush nu niet meteen als een gek naar de winkel om 60 euro voor Codemasters’ nieuwste racing game neer te leggen, want daarvoor biedt de titel toch net iets te weinig speelplezier. Het is geen DiRT Showdown geworden, helaas, en ook niet de nieuwste Motorstorm of Burnout, maar eerder een titel die je – na een prijsdaling – in huis kan halen om even tussendoor te spelen. Met iets meer modi, een beter rijgedrag van de voertuigen en wat meer spektakel kon Onrush een topper zijn geworden, maar verder dan de middenmoot geraakt Codemasters toch niet.

• Sfeer
  • Leuk voor tussendoor

• Niet origineel