Spec Ops: The Line

Deze parel is menig gamer waarschijnlijk ontgaan, mezelf inclusief. PlayStation PLUS leden konden hem enkele maanden geleden gratis downloaden. Spec Ops: The Line stond al een tijdje op mijn nog-te-spelen-lijst en het is me onlangs dan toch gelukt. Lees hier waarom je deze game gespeeld moet hebben, of niet?



Verhaal - Niet voor gevoelige kijkers


Voorgeschiedenis
Welkom in Dubai, onderdeel van de Verenigde Arabische Emiraten, thuisbasis van vele rijke oliesjeiks. De hoofdstad werd getroffen door een gigantische zandstorm, die men zag aankomen, maar verzwegen had voor het gewone volk. De allerrijksten waren allang uit de stad toen de storm het gebied trof. Een eerdere evacuatie door het Amerikaanse leger (The 33rd), onder leiding van John Konrad, eindigde met een domper. Volgens hun laatste berichten was er een konvooi met burgers onderweg uit de stad, maar dit konvooi is nooit aangekomen.


Van Recon naar Rescue
Twee weken later komt er toch nog een laatste bericht van John Konrad door, waarin hij het volgende zegt.
"This is Colonel John Konrad, United States Army. Attempted evacuation of Dubai ended in complete failure. Death toll: too many."
Het Amerikaanse leger besluit om  het Delta team op recon-missie te sturen. Jij speelt als Kapitein Martin Walker en samen met je twee teammaten, Lieutenant Alphonse Adams en Sergeant John Lugo, ga je de waarheid van dat bericht achterhalen. Al snel vind je enkele dode soldaten en word je aangevallen door lokale gewapende rebellen.




Laat je meeslepen
Doorheen het verhaal zal je harde keuzes moeten maken, deze beïnvloeden niet zozeer het verhaal, maar eerder hoe Konrad zich gedraagt en hoe je teamgenoten jou behandelen. Niettegenstaande kent Spec Ops: The Line toch vijf verschillende eindes. Deze kan je gemakkelijk vrijspelen door het laatste hoofdstuk en de epilogue opnieuw te spelen.

Het is al een tijdje geleden dat ik een shooter gespeeld heb met zo een sterk verhaal. Er waren regelmatig momenten dat ik even moest slikken om alles te verwerken. Het verhaal speel je uit op een goeie 7-8 uur, dus laat je even meeslepen en geniet van dit pareltje.



Gameplay - Cover systeem niet echt optimaal


Spec Ops: The Line is een third-person, cover based  shooter. Je wordt ondersteund door twee AI gestuurde teamgenoten, die je bepaalde doelwitten kan toekennen. Jammer genoeg komt het spel hier wat te kort. Het coversysteem is erg gevoelig. Als je niet op het juiste moment op X duwt, begin je te sprinten. Dit kan soms wat frustrerend zijn, zeker op de hoogste moeilijkheidsgraad. Ook de AI van je teamgenoten is erg wisselvallig. Het ene hoofdstuk zijn ze onschendbaar en voeren ze je commando's zonder probleem uit. In andere hoofdstukken lopen ze recht op de vijand af en moet jij ze gaan redden in een open gebied zonder dekking.



Het schieten werkt aangenaam en ook al is de munitie schaars, je kan altijd wapens van je gevallen vijanden oprapen. Spec Ops kent een gezonde mix van wapens, niet te veel en niet te weinig. Tegenstanders uitschakelen met een vuistslag of een brutale executie zijn erg leuk uitgewerkt.

Er zijn 4 verschillende moeilijkheidsgraden, waarvan de moeilijkste FUBAR (Fucked Up Beyond All Reason) is. Deze speel je pas vrij als het spel uitspeelt op Suicide Mission (derde moeilijkheid). Ik ben onmiddellijk met de Suicide Mission begonnen wat een aardige uitdaging bleek te zijn. FUBAR deed dan ook zijn naam alle eer aan. Met 2 kogels (of 1 sniper shot) ga je al tegen de grond. En tel daar dan nog eens de weinige (slecht geplaatste) checkpoints bij en je staat voor een echte uitdaging. Eenmaal je die MFWIC trophy (Complete game on "FUBAR" difficulty) ziet verschijnen, mag je jezelf een schouderklopje geven.

 

Graphics & Sound - Geef je ogen en oren de kost


Grafisch is Spec Ops: The Line best goed. Het spel bouwt voort op de Unreal Engine 3 en kan je vergelijken met de grafische kwaliteit van Army of Two: The 40th Day en Batman: Arkham Origins. Neem hierbij nog eens de unieke zand "physics" en het prachtige Dubai en je hebt iets vrij uniek. De licht- en schaduweffecten zijn prachtig afgewerkt en maken de ervaring nog aangenamer.



De characters zijn mooi en goed afgewerkt. Naarmate je verder in het verhaal zit, merk je ook een evolutie qua gedrag en uiterlijk. Walker ziet er gehavend uit en je merkt dat hij gebroken is. Zijn stem wordt ruwer naar het einde toe. Dit alles past mooi in het verhaal en geeft je een cinematisch gevoel.

Het geluid is dik in orde. Niet alleen zijn de geluidseffecten van de wapens goed afgewerkt, maar ook de omgevingsgeluiden zijn aangenaam. Als je speelt met een headset, voelt de zandstorm net echt aan. In het verhaal zit ook een doe-het-zelver radio DJ verweven die voor passende achtergrondmuziek zorgt.



Conclusie - Voor als je op zoek bent naar iets meer diepgang


Alhoewel Spec Ops enkele tekortkoming heeft, heb ik er enorm van genoten. Het spel heeft iets wat vele andere games niet hebben: een prachtig verhaal. Wil je eens iets spelen met meer diepgang en wil je genieten van een cinematisch spel, dan moet je Spec Ops: The Line maar eens gaan spelen.



Pluspunten


  • Prachtig verhaal waarin je zware keuzes moet maken
  • Dubai ziet er geweldig uit
  • Zand "physics" goed uitgewerkt
  • Geluid en omgevingsmuziek passen goed bij elkaar en bij het verhaal
  • Leuke en uitdagende platinum


Minpunten


  • Je kan geen hond besturen
  • FUBAR moeilijkheidsgraad is soms onnodig moeilijk
  • AI van je teamgenoten erg wisselvallig
  • Coversysteem werkt vaak tegen
  • Multiplayer is overbodig




Reviewer: xXiNiXx

Score

Verhaal
10/10
Gameplay
7.5/10
Grafisch
8.5/10
Geluid
9/10
Duur
7/10

Spec Ops: The Line

Release
di 26 jun, 2012
Genre
Third Person Shooter
Platform
ps3
Uitgever
2K Games
Ontwikkelaar
Yager Development

Score

Verhaal
10/10
Gameplay
7.5/10
Grafisch
8.5/10
Geluid
9/10
Duur
7/10