Fist of the North Star: Lost Paradise

Wanneer SEGA aankondigde dat de heren achter de Yakuza-games een nieuwe iteratie rond een van de meest populaire manga-/anime-reeksen uit de jaren ’80, zijnde Fist of the North Star, zouden ontwikkelen, werd onze interesse uiteraard gewekt. We waren dan ook benieuwd naar het eindresultaat. Atatatatatatatata!

Fist of the North Star: Lost Paradise volgt het verhaal van de originele mangareeks waarbij jij als speler in de huid kruipt van Kenshiro die op zoek gaat naar zijn eeuwige liefde Yuria. Vele vijanden zullen zijn pad kruisen tijdens zijn zoektocht, die hem onder andere niet alleen door een Mad Max-achtige setting stuurt, maar ook naar City of Eden, een luxueuze stad waar het plebs niet welkom is. Gelukkig voor Kenshiro beschikt hij over voldoende kracht om elke tegenstander zonder al te veel moeite uit te schakelen dankzij de Hokuto Shinken-techniek; een vechtkunst waarbij hij door vitale punten te raken tegenstanders tot het gore toe kan laten exploderen. Mooi meegenomen, niet?

Wie nog niet zo lang geleden een Yakuza-game heeft gespeeld, zal meteen enkele gelijkenissen in gameplay aantreffen. Zo zal de buttonbasher terug aan zijn trekken komen bij confrontaties met meerdere vijanden tegelijk. Kenshiro’s gekende technieken zitten allemaal keurig in Fist of the North Star: Lost Paradise verwerkt, waarbij je niet alleen aan een razendsnel tempo rake klappen kan uitdelen, maar dus ook gebruik kan maken van de Hokuto Shinken-techniek. Een kleine scène komt dan telkens tevoorschijn, waarna de vijand letterlijk in beeld ontploft en je enkel bloedsporen op het slagveld aantreft. De anime/manga stond al gekend voor diens expliciete gore en dat is in de game dan ook niet anders.

Wie naast al dat vechten zich graag met andere dingen bezighoudt, zal ook zijn gading kunnen vinden. Zo leent de City of Eden zich perfect tot het aanbieden van talrijke zijmissies en ook nevenactiviteiten zoals we uit Yakuza gewend zijn. Onder andere enkele arcadegames zijn zo speelbaar, naast typische Japanse minigames die je petje zeker te boven gaan. Over the top, maar zo hebben we het graag.

Hoewel de game is gebouwd op de Dragon Engine, is het helaas niet een van moeders mooiste. De vijanden trekken allemaal op elkaar, de omgevingen kennen iets te weinig detail in vergelijking met Yakuza en ook de nodige afwerking is afwezig. Spijtig, maar het is voor de fans slechts wat smet op het blazoen.

Wie in de jaren ’80 is opgegroeid, zal blij zijn met Fist of the North Star: Lost Paradise dat dankzij SEGA nog eens een deftige iteratie blijkt te zijn. De gameplay en 'free roam'-mogelijkheden zijn de grootste troeven, waardoor we Kenshiro maar al te graag nog eens in een vervolg zien opdraven.

• Tal van mogelijkheden
  • Bloederige vechttechniek mooi geïllustreerd

• Voelt bij momenten onafgewerkt aan