Constructor HD

Constructor is een game van twee decennia geleden, die nu beschikbaar is voor de PS4. Kregen we heimwee naar onze jeugd, of houden we het liever bij de 'current gen'-IP's?

In Constructor ben jij de baas van een bouwbedrijf. Uiteraard is het de bedoeling om jouw territorium uit te breiden en een hoop geld te verdienen. Aangezien dit de overkoepelende setting is, krijgt dit onderdeel het gemiddelde van de andere onderdelen.

Constructor kan je het best vergelijken met een simulatiegame. Je start vrij bescheiden met een hoofdkwartier bestaande uit enkele werklieden en werfleiders. Het eerste wat je moet doen is een zagerij bouwen en dan kan je aan de slag ... Om inkomsten te genereren bouw je eerst enkele bescheiden huisjes, waarvoor je huurders kan zoeken. In het begin zijn je huisjes nogal pover en armtierig, net zoals je huurders, maar naargelang de game vordert kan je grotere en luxueuzere huizen bouwen. Deze zullen dan ook de rijkere huurders aantrekken, waardoor je ook meer huishuur kan vragen. De inkomsten van deze huurders genereren op hun beurt werkkrachten, gevolgd door andere gebouwen, andere huurders, inkomsten, enzovoort. Het is aan jou om te bepalen wat je net nodig hebt. Je kan dit ook op elk tijdstip wijzigen.

Dit is enkel het begin van het spel. Naargelang je meer huisjes bouwt, en huurders hebt, mag je van de wooncommissie nieuwe lappen grond aankopen, waar je dan ook weer huizen of industriële gebouwen kan neerzetten. Op die manier kan je jouw imperium vergroten.

Helaas loopt niet alles van een leien dakje. De huurders hebben namelijk ook hun eisen. Zo hebben de studenten een hekel aan een houten omheining en willen de punkers zeker geen bomen in hun tuin. Hiermee zal je allemaal moeten rekening houden, of je wordt in een slecht daglicht geplaatst. Andere problemen kunnen ook de kop opsteken. Wanneer een volledige wijk geïnfecteerd is door kakkerlakken, is dit te wijten aan de hygiëne. Hiervoor zal je dan de badkamers van alle huizen moeten opwaarderen. Niet alleen de huurders kunnen een doorn in het oog zijn, maar ook je tegenspeler(s) willen hun gebied uitbreiden en vroeg of laat komen jullie elkaar tegen. Je kan dan botweg enkele werklieden op de andere afsturen en hun trachten te neutraliseren, of je kan subtieler aan het werk gaan. Je kan namelijk de hulp inroepen van de 'ongewensten'. Deze kan je aantrekken door het daartoe bestemde huis neer te zetten, en kan je inschakelen om de tegenspeler af te leiden, of schade toe te brengen.

In het begin komt alles zeker wat overweldigend over: de klachten van de huurders, een oogje houden op je budget, en ondertussen nog verder werken aan de uitbreiding van je gebieden, al dan niet met de beschikbare gebouwen, en dergelijke meer. Daarom zal je deze game toch een paar keer moeten uitproberen, en de tutorial onder handen moeten nemen.

Je ziet al snel dat deze game een port is van een (vroegere) PC-game. De menu's zijn namelijk zo opgesteld dat het klikniveau heel hoog is. Jammer genoeg is een muis geen controller, maar de ontwikkelaars hebben hier toch een mouw aan trachten te passen. Zo kan je met behulp van sneltoetsen, de actietoetsen met eventueel een schouderknop ingedrukt, de vele acties die de game biedt, uitvoeren. Helaas zal je af en toe met je knuppel de cursor moeten bewegen om toch nog op het juiste icoontje te klikken, hierdoor komt deze implementatie wat over als een "halve" oplossing.

De game is oorspronkelijk uitgebracht in 1997, en met dat in het achterhoofd zijn de graphics wel aardig geslaagd. Daartegenover moeten we stellen dat ze, in de tijdsgeest van vandaag, wat te kort schieten. Alles oogt net wat te simpel en minder gedetailleerd. Ook een camera waarbij je kan ronddraaien en niet enkel kan in- of uitzoomen en naar links of rechts gaan zou handig zijn. Een pluspuntje gaat wel naar het geluid, en meer specifiek naarde begeleidende stem. Constructor is een game die de 'witte boord'-criminaliteit op een gezonde manier mengt met het humoristische. Daarbij kan je ook nog de standaardgeluidjes verwachten wanneer je een personage aanklikt, of wanneer de werklieden aan de slag gaan.

Wie destijds graag Settlers heeft gespeeld, of zich kan amuseren met games zoals Grand Ages: Medieval waarbij het draait om het uitbreiden van je eigen territorium en dat van je vijand in te nemen, kan met deze Constructor weinig mis doen. De humoristische insteek met de ongewensten mag je zeker als een pluspunt ervaren, maar hier kan je ook tactisch voordeel, of nadeel van ondervinden.

• Tutorial aanwezig
  • Leuk tijdverdrijf
  • Leuk gebruik van humor